Bisarra teorier om sjukdomar genom historien.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Bisarra teorier om sjukdomar genom historien.

Inlägg av jofredes » 13 december 2003, 14:42

I Afrika har det under de senaste åren framförts ett omfattande antal bissarra teorier och förnekelser kring sjukdommar. Gadaffis påstående att AIDS är ett fredligt virus t.ex.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=160421

Och den sydafrianske hälsovårdsministerns utskick där det stod att rymdvarelser och satanister var ansvariga för AIDS i Afrika.
http://www.parkridgecenter.org/Page494.html
http://www.davidicke.net/newsroom/afric ... 0500a.html

Under medeltiden skyllde man ju pesten på en judisk konspiration där förgiftade brunnar var orsaken, vilket resulterade i pogromer på judar. Är det nån som kan ge fler exempel på sådant beteende genom historien?

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 december 2003, 15:53

Eller katolska kyrkans påstående i Afrika att kondomer släpper igenom HIV-virus...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 december 2003, 20:45

Gutekrigaren skrev:Eller katolska kyrkans påstående i Afrika att kondomer släpper igenom HIV-virus...
Det är väl i och för sig inte "Katolska kyrkans" ståndpunkt, utan en enskild katolsk biskop någonstans i Afrika som sade det.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 13 december 2003, 22:47

Ah, jag uttryckte mig tämligen oklart. Ursäkta mig, naturligtvis var det inte katolska kyrkans officiella ståndpunkt. Men som jag minns det var det ett besked som spreds från biskopen till prästerna i Nigeria, dvs en sanktionerad upplysningsmetod i alla fall där. Men jag är inte säker.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 14 december 2003, 16:34

Appropå bissara saker och sjukdomar. Jag har för mig att den svenska dagstidningspressen (delar av den iaf) kallade AIDS, "bögpesten" när sjukdomen belv känd. Skandalöst.

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Medic
Medlem
Inlägg: 283
Blev medlem: 30 april 2003, 16:23
Ort: Malmö/København

Inlägg av Medic » 14 december 2003, 22:23

MAn bruker anklaga Gud för de mäste (med mäniskors synder). 8O

Användarvisningsbild
KättarAngus
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 7 november 2003, 05:02
Ort: Stockholm, bor i Uppsala

Re: Bissarra teorier om sjukdommar genom historien.

Inlägg av KättarAngus » 15 december 2003, 09:20

jofredes skrev: Och den sydafrianske hälsovårdsministerns utskick där det stod att rymdvarelser och satanister var ansvariga för AIDS i Afrika.
Har han ändrat sig? Har för mig att det var samma tomte som för något år sedan påstod att det var ett försök från vita att bli av med svarta afrikaner.

Det har fabulerats en hel del genom historien ang. sjukdomars ursprung. Dålig luft, Guds straff (en klar favorit), obalans mellan kroppens vätskor, demoner/besatthet, svart magi m.m. Allt enligt teorin "om vi fabulerar ihop en teori så får vi en orsak vi kan skydda oss mot, då löser det sig säkert".
/Angus

Användarvisningsbild
Rancid
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 2 april 2003, 13:16
Ort: Planet Earth

Inlägg av Rancid » 29 december 2003, 10:40

Lindir skrev:
Gutekrigaren skrev:Eller katolska kyrkans påstående i Afrika att kondomer släpper igenom HIV-virus...
Det är väl i och för sig inte "Katolska kyrkans" ståndpunkt, utan en enskild katolsk biskop någonstans i Afrika som sade det.
Gutekrigaren skrev:Ah, jag uttryckte mig tämligen oklart. Ursäkta mig, naturligtvis var det inte katolska kyrkans officiella ståndpunkt. Men som jag minns det var det ett besked som spreds från biskopen till prästerna i Nigeria, dvs en sanktionerad upplysningsmetod i alla fall där. Men jag är inte säker.
Kardinal Alfonso Lopez Trujillo som är ordförande i det påvliga rådet för familjefrågor och som inte alls är från Afrika utan Colombia i Sydamerika har sagt att kondomer inte är ett skydd mot AIDS. Så det är inte något påhitt av någon lokal biskop i Nigeria utan en åsikt som är stöds högt upp i katolska kyrkans hierarki och argumentet används av kyrkan överallt i tredje världen inte bara i Afrika.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 december 2003, 02:42

Rancid skrev:Kardinal Alfonso Lopez Trujillo som är ordförande i det påvliga rådet för familjefrågor och som inte alls är från Afrika utan Colombia i Sydamerika har sagt att kondomer inte är ett skydd mot AIDS. Så det är inte något påhitt av någon lokal biskop i Nigeria utan en åsikt som är stöds högt upp i katolska kyrkans hierarki och argumentet används av kyrkan överallt i tredje världen inte bara i Afrika.
Kardinal Trujillo är en av de i särklass mest konservativa kardinalerna vad gäller moraliska och sexuella frågor. Förvisso är det något oroväckande att han har fått den post han fått, men faktum kvarstår att frågan huruvida kondomer skyddar mot HIV eller inte är uteslutande en vetenskaplig fråga och inte en teologisk fråga. Vad enskilda biskopar uttalar i sådana frågor kan bara stå för dem själva, eftersom kyrkan över huvud taget inte utger sig för att ha någon läroauktoritet i vetenskapliga frågor.

Det enda som kan komma ens i närheten av en officiell ståndpunkt är att de rekommenderar att man inte ska lita på kondom som skydd. Det har dock betydligt mer att göra med att de är emot användande av preventivmedel överlag (inte av vetenskapliga skäl) - vilket naturligtvis också måste ses i sammanhang med att de är emot alla sexuella förbindelser med någon som helst person bortsett från den man är gift med.

En helt annan sak är att katoliker i vissa kulturer sätter en osunt stark tillit till alla uttalanden från deras biskopar och kardinaler oavsett vad frågan gäller, och oavsett om de ovigt klampar in på områden där de inte har någon som helst kompetens (och som sagt heller inget auktoritet kyrkligt sett). Bland västerländska katoliker (med vissa undantag) brukar sådana uttalanden snarare bemötas med en axelryckning eller med milt överseende, om de ens uppmärksammas. Eller möjligtvis med protester och svordomar över att biskoparna lägger näsan i blöt där de inte hör hemma.

Mest uppmärksamhet väcker dessa uttalanden dock utan tvekan i protestantiska och sekulariserade kretsar, där man vanligtvis tror att allt katolska kyrkans biskopar, kardinaler och inte minst påven säger är Helig Lag för de stackars vilseförda, omoderna katolikerna.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 31 december 2003, 10:37

Robert_Kropotkin skrev:Appropå bissara saker och sjukdomar. Jag har för mig att den svenska dagstidningspressen (delar av den iaf) kallade AIDS, "bögpesten" när sjukdomen belv känd. Skandalöst.

/Robert Sköld
Förstår inte vad du menar.
AIDS var initialt en okänd, dödlig, epidemisk sjukdom som, så gott som uteslutande, härjade bland homosexuella män.
Det uppfyllde i dåläget onekligen alla kriterier för att benämnas bögpest.

Att användandet av direktöversättningar från engelskan fått ett sådant fäste i svenskt språkbruk kan man däremot förfasas över...

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 5 januari 2004, 00:39

Hmm, när Fransmännen försökte bygga Panama-kanalen så trodde dom
att malaria berodde på "dålig luft", Jänkarna trodde det var mygg och knott som spred det och flygbesprutade träsken runt kanalen.

Skriv svar