Efter Pearl Harbor

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Efter Pearl Harbor

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2002, 16:08

Eftersom jag inte vill göra Jontemans topic OT direkt startar jag härmed en ny tråd! :wink:

Skulle USA förklarat Tyskland krig efter Pearl Harbor även om Japan och Tyskland inte skulle ingått en alians? Och vad skulle resultatet blivit om USA inte förklarat krig?

/Johan

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 30 maj 2002, 23:19

Det var väl ändå Tyskland som förklarade USA krig?

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Efter Pearl Harbor

Inlägg av Patrik » 30 maj 2002, 23:23

Johan Elisson skrev:Skulle USA förklarat Tyskland krig efter Pearl Harbor även om Japan och Tyskland inte skulle ingått en alians? Och vad skulle resultatet blivit om USA inte förklarat krig?
Nu förstår jag inte, var det inte Tyskland som förklarade krig mot USA, eller e det en del i konspiration58???

Men jag misstänker att du skriver lite knasigt, och antar att du menar vad som hänt OM Tyskland INTE förklarat krig mot USA.
Ja, bra fråga, men jag antar att de båda länderna förr eller senare - helst förr för Roosevelt som gjorde allt han kunde för att få med USA i kriget - på något sätt drabbat samman.
Däremot är väl frågan om hur bra t.ex. Sovjet klarat sig om USA inte gått med i kriget - visserligen hade man säkerligen kunnat slå tillbaka tyskarna utanför Moskva vintern 41, men jag e skeptisk till att man klarat vintern 42 lika bra.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 maj 2002, 23:56

Oj sorry! Hur som helst skulle väl ändå USA förklarat krig mot Tyskland om de hunnit före så att säga?

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 31 maj 2002, 00:02

Tyskarna sänkte såpass många Amerikanska skepp iom blockaden av England så USA hade kommit med ändå.
Däremot så tror jag nog att Tyskarna skulle ha struntat i att försöka svälta ut Engelsmännen med ubåtar eftersom dom nog kostade Tyskarna mer resurser än Engelsmännen förlorade och istället satsat sitt krut på flyget.
Då hade dom inte heller riskerat att dra in USA i kriget.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 31 maj 2002, 00:03

Johan Elisson skrev:Oj sorry! Hur som helst skulle väl ändå USA förklarat krig mot Tyskland om de hunnit före så att säga?

/Johan
Det tror jag inte, USA:s kongress var mer oroad över utvecklingen i Asien än man var över den i Europa. Visserligen var Europa av vikt för USA rent ekonomiskt o.s.v., men vi ska inte glömma att många amerikaner under mellankrigstiden blivit ganska ointresserade av utvecklingen i Europa.
Detta berodde på många orsaker, bl.a. en var att många amerikaner som deltagit i första världskriget ansåg att de blivit dåligt behandlade av britter och fransmän som nyttjade dem som kanonmat o.s.v. Men det fanns också en stark känsla av att amerikanerna en gång lämnat Europa p.g.a. just alla krigen, och att Europa fick lösa sina egna problem utan att USa skulle tvingas traska in och ställa allt till rätta.

Samtidigt såg USA med stor oro på hur Japan blev allt mer aggressiva i bl.a. Kina öch fjärran östern där USA hade stora intressen inte minst ekonomiska.

Jag tror att USA först och främst inriktat sig på ett krig mot Japan - vems om styrde och ställde i EUropa var vid denna tid inte av intresse för medeljänkarnen. Även om Roosevelt var av en annan åsikt.

Daniel H.
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 maj 2002, 12:53
Ort: Insidan av en Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B

Inlägg av Daniel H. » 31 maj 2002, 08:38

Nej det det tror jag inte att de skulle. Såg ett program på Discovery
som behandlade just detta och där sas det en del av det PATRIK skriver men ,också att kongressen aldrig skulle stödja ett krig på 2 fronter.

Användarvisningsbild
Bina
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 maj 2002, 18:48
Ort: Linköping

Re: Efter Pearl Harbor

Inlägg av Bina » 31 maj 2002, 10:22

Johan Elisson skrev:Eftersom jag inte vill göra Jontemans topic OT direkt startar jag härmed en ny tråd! :wink:

Skulle USA förklarat Tyskland krig efter Pearl Harbor även om Japan och Tyskland inte skulle ingått en alians? Och vad skulle resultatet blivit om USA inte förklarat krig?

/Johan
USA ville in i kriget!! Rosevelt (den enda president som suttit i 3 omgångar) Hade redan tidigare "brutit" mot neutraliteten genom "lend and lease" avtalet både med Sovjet och England. Detta avtal innebar lite kort att Sovjet och England kunde låna kläder/utrustnign och vapen men bara betala för det som gick förlorat.
Rosevelt hade problemet bara att han hade lovat Amerika att han inte skulle låta "deras pojkar gå ut i krig om det inte blev ett hot mot amerika".
Rosevelt blev varnad om risken för anfall men valde att ingnorera dem för att han visste att USA förr eller senare skulle bli tvungna att gå in i kriget och ansåg att ju tidigare juh bättre..

Skriv svar