Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 19 juli 2018, 10:43

> Jaha vet inte riktigt hur du hittade den så snabbt som du säger Jean-Jacques,
> sökte tex på Eagle+Palm och då kom det inte upp.

Nej, om man söker på nyckelord i blasoneringen är det betydligt svårare. Och då tycker jag inte att det är fusk. Jag sökte på själva bilden, dvs jag utnyttjade Googles speciella bildsökningsfunktion. Och det är då det blir nästan oanständigt lätt: man lägger in en viss bild i sökverktyget, och sedan söker Google igenom hela nätet för att se om den bilden, eller någon visuellt liknande bild, finns någonstans.

Alla under 30 känner till den funktionen, och jag lärde mig den av min son...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 20 juli 2018, 14:14

Ok fyller 44 på söndag så jag tillhör de över 30 som inte känner till den funktionen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 20 juli 2018, 14:17

För att återgå till min fråga det rör sig om en baron.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 28 juli 2018, 19:42

Ingen aning. Därför googlade jag på "russian municipal heraldry" och fick upp en massa träffar som inte innehöll svaret på frågan. Då försökte jag i stället med "russian municipal heraldry system", och när jag tittade på bilder visade det sig att en del av vapnen hade en kanton (eller vad det nu heter- alltså en liten fyrkant uppe i högra eller vänstra hörnet av skölden). Och när jag läste vidare om de vapnen visade de sig att de var utformade av en baron Boris Köhne vid mitten av 1800-talet.

Det är märkligt hur olika byråkrater alltid försöker krångla till heraldiken. Man kommer osökt att tänka på Napoleons system för både personlig heraldik (olika symboler i kantoner och ginstammar som skulle visa vad en person hade för tjänsteställning) och kommunal heraldik (olika symboler som skulle visa hur stor och betydelsefull en viss stad var). Heraldiken är i sig enkel och vacker, men byråkraterna ska alltid försöka "förbättra" den. Resultatet av sådana förbättringar blir komplicerade system som möjligen kan intressera heraldik-nördar, men vackert är det inte.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 29 juli 2018, 12:58

Ja Boris Köhne (eller Kene som ryssarna stavade det) är personen jag söker. Visst det är ett lite komplicerat system men är samtidigt en utveckling av det gamla ryska systemet som visade tillhörighet till ett viss guvernement genom att visa dettas vapen i en ginstam. Frågan är i alla fall din Jean-Jacques.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 29 juli 2018, 17:27

Missförstå mig inte: jag gillar Napoleon - både som statsman, som härförare och som människa. Men hans heraldiska system är byråkratiskt och trist.

Under förra veckan var jag i Danmark, och här kommer en fråga om danska riksvapnet (eller kongevåbenet, som danskarna säger). Drottning Margrethe genomförde vid sin tronbestigning 1972 flera förändringar i vapnet. Bland annat tog hon bort vapnen för en rad länder och områden som Danmark inte längre gör anspråk på (de tre kronorna i vapnet är en speciell historia, som vi gärna kan diskutera i ett annat sammanhang). Här ser vi vapnet under hennes far, Frederik IX. Men vad är det för litet vapen som syns i hjärtskölden? Ett gult kors i blått fält - är det månne ett pretentionsvapen i form av den svenska flaggan?
danmark.png
danmark.png (298.02 KiB) Visad 347 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 29 juli 2018, 21:25

Nu syftade jag i och för sig på Köhnes system. Napoleon skall dock ha en eloge för att han väckte heraldiken till liv efter revolutionens härjningar.

Så till frågan om den lilla hjärtskölden i det danska vapnet före 1973. De röda bjälkarna i guld fält är Oldenburgs vapen och korset av guld i blått syftar inte på Sverige utan är Delmenhorsts vapen. Efter 1972 behölls endast Oldenburgs vapen syftande på det danska kungahusets ursprung. Delmenhorst som ligger i Tyskland togs bort.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 30 juli 2018, 08:24

Det gick snabbt! Har du möjligen Erling Svanes bok om det danska riksvapnet? Delmenhorst ingick ursprungligen i Oldenburg, men grevskapet delades på 1200-talet mellan två bröder. På 1400-talet förenades emellertid de två delarna igen under greve Didrik den lycklige, men han behöll ändå Delmenhorsts kors och Oldenburgs bjälkar separat i vapnet.

Tyska Orden har frågan.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 30 juli 2018, 20:39

Tog hjälp av Ströhls Deutsche Wappenrolle, där Storhertigdömet Oldenburgs vapen finns med och de har också Oldenburgs bjälkar och Delmenhorsts kors samt den del andra fält gemensamt med Danska kungavapnet före 1972.

Nå då skall man komma med en ny fråga också vad är detta för vapen?:
vapensköld.jpg
vapensköld.jpg (187.45 KiB) Visad 333 gånger

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 5 augusti 2018, 08:05

Svårt... Tinkturerna - och tinkturfelet svart/rött - leder naturligtvis tanken till Tyskland, men sedan har jag inte lyckats komma vidare. Jag har sökt på "zweimal geteilt", Eichel, "aufsteigende Sonne" och liknande, men hittills förgäves...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 5 augusti 2018, 17:44

Ledtråd det är ett föreningsvapen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 29 augusti 2018, 19:01

Har med österrike och skolor att göra.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 2 september 2018, 14:15

Tyska var språket.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av jean-jacques » 8 september 2018, 10:26

Nää, det hjälpte inte. Jag har försökt med Österreich, och Schulen, och Wappen och Verein och en massa sådant, men det enda vapen jag hittade var detta:
österrike.jpg
österrike.jpg (65.71 KiB) Visad 243 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Heraldik-quiz

Inlägg av tyskaorden » 11 september 2018, 19:23

Ok det var tydligen så svårt så jag får väl ge svaret som är Tyska skolföreningen. Vilken verkade för det tyska språket i den gamla dubbelmonarkin.

Skriv svar