"Hamsum" och "Moloch"?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

"Hamsum" och "Moloch"?

Inlägg av Andreas Wien » 24 maj 2002, 20:18

Anno, Patrick mfl skrev:Vad det någon som såg Hamsun på SVT2?...

...Var så länge sen jag såg den så jag har nog glömt bort den sekvensen, hade faktiskt tänkt se filmen, men jag glömde bort den. :7
Får köpa/hyra den istället...

...Dom är jävligt bra gjorda och han som spelade Führern var duktig!
Är det någon som har några bra(andorlunda) bilder på Oberzalsburg!
kanske J von B?
Hamsun? Är det även filmen/dokumentären med namnet "Moloch" av den ryske regissören Alexander Sokurow som ni menar?

Filmen "Moloch" är en vardagskildring av den inre kretsen pa Obersalzberg och bygger pa de alltagliga bordssamtal som fördes mellan Hitler, Goebbles, Borman, Braun m.fl. pa Obersalzberg 1942. Bormanns notoriske sekreteare hade som uppgift att skriva ned allt relevant som sades och detta blev, som sagt, filmens manus.

Om inte, vad handlar filmen Hamsum om?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 maj 2002, 20:34

Nej, det är en svensk/norsk/dansk film om den firade Norske författaren och nobelpristagaren Knut Hamsun från 1936 fram till krigsslutet. Knut Hamsun var starkt anti-kommunistisk och hyste inga högre tankar om britterna, vilket gjorde att han vid några tillfällen uttalade sig i förhållandevis positiva ordalag om den tyska ockupationsmakten.

Förstås var detta glädjande nyheter för tyskarna som haft svårt att övertyga omvärlden att ockupationen var för att beskydda Norge/Danmark mot britterna. Hamsun blev - om än ofrivilligt - ett affisch namn för tyskarna och den - iaf enligt filmen - naive Hamsun inser på tok för sent att han blivit lurad.
I filmen framställs Hamsuns fru som den som styr över sin makes liv, hon som är tysklandsvän och har många vänner i tyskland övertygar sin iofs inte helt motstärvige man att öppet stödja tyskarna.
Dock försöker filmen nyansera bilden av Hamsun, under talet med Hitler i Oberzalsburg så beklagar han sig för Hitler angående övergrepp mot norrmännen och avrättningarna av norska motståndsmän.

Som sagt, filmen är något seg, även om den är mycket välspelad och visar på hur en person, vars enda fel är hans brist på insikt - Hamsun ser sig själv som ofelbar, men samtidigt är det hans svaghet då hans liv endast kretsar runt sitt författarskap, vad som händer i omvärlden är för honom ointressant...eller var i alla fall...

Förstås innebar Hamsuns ställningstagande att han skyddes som pesten av sina landsmän - även under ockupationen - och situationen blir sannerligen inte bättre efter fredsslutet.

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 24 maj 2002, 20:36

Hamsun, den Norske nationalskalden 8O

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 24 maj 2002, 20:36

Efter mycket letande, sa hittade jag Hamsum i "Annos veckprogram" och jag fick min fraga besvarad...Tackar dig Anno!
Anno skrev:Hamsun.
Dansk-norsk-svenskt drama från 1996. Filmen skildrar den norske författaren Knut Hamsunsliv från 1936 till hans död. Hamsun var en av de få författare i Europa som öppet stödde nazisterna under andra världskriget. Efter kriget anklagar den norska regeringen Hamsun för landsförräderi. I rollerna: Max von Sydow, Ghita N+rby, Anette Hoff. Regi: Jan Troell. Text-tv 199. Även textat 22/5
Filmen "Moloch" var dock mycket intressant och man fick se fina bilder innefran "Obersalzberg" och höra privat small-talk mellan ledarna...

Mvh Andreas Wien

xxxxxxxxxxxxxx Ändrad xxxxxxxxxx

Sag ej era svar ovan!

Mvh Andreas Wien
Senast redigerad av 1 Andreas Wien, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 maj 2002, 20:37

hmmm...skrev man inlägget helt i onödan. :p

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem
Inlägg: 758
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:09
Ort: Wien, Österrike

Inlägg av Andreas Wien » 24 maj 2002, 20:43

Patrik,

Tackar dig Patrik för att du tog dig tid att besvara mitt inlägg! Jag trodde inte att du skulle svara sa snabbt som du gjorde. Under tiden sa slog det mig att Anno brukar skriva ned filmer med historik anknytning, sa jag tog mig en titt där!

Har du eller nagon annan sett eller hört talas om filmen "Moloch"?

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 24 maj 2002, 21:01

Andreas Wien skrev:Har du eller nagon annan sett eller hört talas om filmen "Moloch"?
Mvh Andreas Wien
Nej, faktiskt inte. :)

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 25 maj 2002, 04:40

Har sett den på betamax, en riktig rysare

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 maj 2002, 02:29

Andreas Wien skrev:
Har du eller nagon annan sett eller hört talas om filmen "Moloch"?

Mvh Andreas Wien
Nä, men kan man köpa den någonstans? hoppas på svensk översättning! :)

Skriv svar