Manchuriet
Manchuriet
Hur var det igentligen med det sovjetiska anfallet på Manchuriet.
Re: Manchuriet
Vad menar du?Nico skrev:Hur var det igentligen med det sovjetiska anfallet på Manchuriet.
/Marcus
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Kontakt:
Minns inte helt säkert om dom här uppgifterna är rätt men enligt en dokumentär jag såg på Discovery för typ 2 år sen så hade Sovjet 3 miljoner man, dessa delades sedan upp i tre grupper med 1 miljon soldater i varje som senare anföll i väst, "mitt" och öst.
Terrängen var tydligen ganska så jobbig för dom men dom klarade sig ganska bra(en hel del tack vare Katysha eller hur det stavas
).
Totalt så stupade 300 000 sovjetiska soldater.
Sen så kommer jag ihåg att det var strider om några öar också, där man fortfarande idag pratar om ägandet.
Som sagt, minns inte exakt men det kanske kan vara till någon hjälp.
Terrängen var tydligen ganska så jobbig för dom men dom klarade sig ganska bra(en hel del tack vare Katysha eller hur det stavas
Totalt så stupade 300 000 sovjetiska soldater.
Sen så kommer jag ihåg att det var strider om några öar också, där man fortfarande idag pratar om ägandet.
Som sagt, minns inte exakt men det kanske kan vara till någon hjälp.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Den sovjetiska truppstyrkan var närmare 1,5 miljoner man snarare än tre. Mot dem stod ca 600 000 japanska soldater understödda av ytterligare något hundratusental manchuriska milisstyrkor. Röda armén hade däremot ett massivt övertag i pansar, artilleri och - troligen viktigast - doktrin och taktiskt kunnande. Liksom överraskningseffekten.
Jag minns inte de exakta förlustsiffrorna, men de var snarare i stil med 50 000 döda och sårade snarare än 300 000 stupade.
/Forsberg
Jag minns inte de exakta förlustsiffrorna, men de var snarare i stil med 50 000 döda och sårade snarare än 300 000 stupade.
/Forsberg
Skulle nog vilja säga att det var den bäst genomföra kampanjen av alla under hela andra världskriget (ja, inkl alla tyska framgångar). På drygt en vecka så slog man en fientliga armé på runt 1 miljon man och tog ett område stort som västeuropa. Manchuriet var till stor del täckt av träsk och snårskog, så terrängen var helt på japanernas sida.Nico skrev:Manchuriet var väl en av dom mest lyckade av dom Sovjetiska anfallen.
-
Mikael Karlsson
- Medlem
- Kontakt:
1,5 miljoner stämmer säkert men om jag inte minns fel så var det 30 000(var något med 3 och sedan tusenMathias Forsberg skrev:Den sovjetiska truppstyrkan var närmare 1,5 miljoner man snarare än tre. Mot dem stod ca 600 000 japanska soldater understödda av ytterligare något hundratusental manchuriska milisstyrkor. Röda armén hade däremot ett massivt övertag i pansar, artilleri och - troligen viktigast - doktrin och taktiskt kunnande. Liksom överraskningseffekten.
/Forsberg
Hoppas någon kan komma snart och säga lite mer exakt vad som är rätt och fel här.
- Panzerschreck
- Medlem
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Visst, planen var bra och sund och det mesta lyckades enligt planen. Men den största anledningen till det bör väl ha varit att motståndet var så kasst. Framstöten genom Gobi-öknen från Mongoliet, och den norra fronten mötte knappt något motstånd alls. Endast på den östra fronten blev det hårda strider. Japanerna hade helt enkelt ofullständiga divisioner och saknade något vettigt pansar och pansarvärn att sätta emot ryssarnas T34/85. Dessutom kapitulerade Japan inför de allierade mitt under offensiven (15 augusti) men offensiven fortsatte med sporadiska strider mot japanska förband som inte meddelats om detta...Korpen skrev:Skulle nog vilja säga att det var den bäst genomföra kampanjen av alla under hela andra världskriget (ja, inkl alla tyska framgångar). På drygt en vecka så slog man en fientliga armé på runt 1 miljon man och tog ett område stort som västeuropa. Manchuriet var till stor del täckt av träsk och snårskog, så terrängen var helt på japanernas sida.Nico skrev:Manchuriet var väl en av dom mest lyckade av dom Sovjetiska anfallen.
- Olof Larsson
- Medlem
Om man vill läsa om offensiven i Manchuriet
kan jag rekommendera det arbete som
överstelöjtnant David M. Glantzs gjorde om denna
offensiv på generalstabsskolan i Fort Leavenworth.
Doktor Edward J. Dreas arbete om
Khalkin Gol/Nomonhan
kan jag också rekommendera.
Khalkin Gol/Nomonhan
Underbara länkar! Tackar.Larsson skrev:Om man vill läsa om offensiven i Manchuriet
Khalkin Gol/Nomonhan
Glantz kan sina saker när det gäller östfronten.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Glantz kan snarare sinsa saker när det gäller Sovjetunionen och Röda armén... karl är notoriskt usel på att tolka och schematisera tyskt källmaterial och uppgifter.Korpen skrev:Glantz kan sina saker när det gäller östfronten.
Men hans analyser och skildringar kring sovjetisk militärhistoria är mycket läsvärda.
/Forsberg