Den 14:e januari är f.ö. en jobbig dag för bombflygarna......
Förutom Vaasa, bombas Helsinki av en mindre formation flygplan. Bomberna träffar Kauniainen (Grankulla). Detta är också det sista flyganfallet mot Helsinki under Vinterkriget.
Vidare, bombas Viipuri, Rauma, Hanko, Salo, Tammisari, Riihimäki och Tampere. De sista två - angrips av 84 stycken SB från 35:e SBAP, troligen hälfter till vardera målet. Svårare att förklara är angreppet mot Loppi - en obetydlig håla cirka
12 kilometer väster om Riihimäki. Troligast har några av gossarna som pucklar på Riihimäki tagit fel sväng - men lossar sina bomber där något livstecken syns längs järnvägen. Svårt ta fel mellan en liten by - och en köping med 11000 själar!
Detsamma gäller bombningen av Uusikaupunki.....(Broder Hans får kalla det Nystad!) - en igenfrusen liten hamn med ett par tusen innebyggare nordväst om Turku.
Eller Sottunga. Enl. uppgift idag - det minsta samhället i EU (& inte mycket större 1940) Ligger på ön Storsottunga i Ålands östligaste del. Den 14:e - bombas det finska lastfartyget s/s NOTUNG.
Hon ligger fastfrusen i isen helt nära ön, de ryska bomberna eller några av dem träffar - och NOTUNG sjunker. Dessutom faller några bomber kring Sottunga samhälle. Och det tilltaget - utlöser febril diplomatisk aktivitet.
Åland är ju ett ''neutraliserat område'' enligt Ålandskonventionen från 1921. Till vilken även Sovjetunionen varit signatär.
Det får inte befästas, ej ha garnision - och inga anfall får görs mot - eller ifrån öarna!
Finlands delegat till Nationernas Förbund i Geneve överlämnar ett brev till NF's Generalsekreterare, daterat den
28 februari 1940;
BETRÄFFANDE U.S.S.R.'s FLYGSTYRKORS AKTIVITETER I ÅLANDSZONEN
På uppdrag av min regering och med referens till Artikel 7 i av Konventionen rörande de-militariseringen
och neutralisering av Ålandsöarna, sluten i Geneve den 20:e oktober 1921, har jag äran ombedja Er informera
Nationernas Förbunds Råd om det faktum att vid flera tillfällen har U.S.S.R.'s flygstyrkor ignorerat
Ålandsöarnas neutrala status.
I detta sammanhang vill jag gör Er uppmärksam på följande fall:
1. Den 14 januari 1940, bombarderade sovjetiska flygplan det finska fartget NOTUNG öster om Sottunga
förorsakande fartygets sänkning
2. Den 20:e januari 1940 bombarderades staden Mariehamn
3. Den 24:e och 28:e januari 1940 bombarderades och beskjöts med kulspruteeld, det grundstötta
tyska fartyget AEGIR söder om Eckerö i Ålandarkepelagen
4. Den 17:e februari släpptes bomber mot Husö
5. I den neutraliserade zonen har bombplan överflugit följande platser:
Sottunga den 3:e february (tjugosju flygplan), Brändö de 17:e februari (elva flygplan),
Ledsund i Lumparfjärden och Enklinge den 18:e febriari (åtta flygplan) etc
Undertecknat / Rudolf Holsti
Holsti, är Finlands utrikesminister.
Ja, innan vi skiljs från den 14:e - var det ju den dagen också Luleå bombades..... Jag skrev i annan tråd;
Eftersom jag själv kommer från Luleå, hörde jag många gånger berättas om detta. Samstämmigt - hände det en dag med 10/10 molntäcke och tungt snöfall. - månde ha flugit i solsken däruppe ovan molnen, men var hopplöst disorienterade i brist på marksikt. Dom befann sig i runda slängar 125 km väster om målet - Kemi. Och gjorde det enda vettiga - nödfällde sina bomber och vände om.Vad gäller bomberna över Kallaxön den 14:e januari, så faller misstankarna tungt på 5:e OSBAP igen!
Deras anfallsmål den dagen var Kemi. Men det rådde uruselt flygväder - ryssarna hade t.ex. inte marksikt över långa delar av flygningen.
http://byar.lulea.se/scripts/historia_v ... =70&No=122
5:e OSPAB erkänner förlusten av två DB-3 den dagen, bägge nödlandade nämligen i finska Lappland den dagen. Och ganska precis på en kurslinje som skulle ta dem från Luleå mot Notozero. Den ena vid Sodankylä på en frusen sjö.
Den andra på Vaalajärvi - igen en frusen sjö.
Eftersom Luleå låg mycket längre bort än Kemi - är det lätt gissa att bägge planens tankar var tomma - och dom måste ned. Från det ena flygplanet blev en Leonid F. Zubov krigsfånge, två andra Fedor Kononev och Vasili Yerofeyev - satte sig till motstånd och skjöts av finnarna.
Bägge flygplanen bärgades även här, av finnarna och införlivades med Ilmavoimat.
Bomberna föll, delvis över Kallaxön cirka 4-5 km söder om nuvarande Kallax flygfält och 10-11 km söder om Luleå stad,
delvis i Germandöfjärdens is söder om ön. Några återfanns sittande i den grova isen - och bärgades.
Parveln varjag - minns väl en av de dom, som fanns på Norrbottens Museum i Luleå och som jag storögt begrundade...
...en äkta ryssbomb! - det var grejer det.....
Kanske nån hugad dykare en dag ger sig ut att leta efter flera av dem

fortsättning följer....
Varjag