Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Sovjets Bombkrig mot Finland 1939-40

Inlägg av varjag » 27 april 2012, 05:37

Fortsättning;

Den 14:e januari är f.ö. en jobbig dag för bombflygarna......
Förutom Vaasa, bombas Helsinki av en mindre formation flygplan. Bomberna träffar Kauniainen (Grankulla). Detta är också det sista flyganfallet mot Helsinki under Vinterkriget.
Vidare, bombas Viipuri, Rauma, Hanko, Salo, Tammisari, Riihimäki och Tampere. De sista två - angrips av 84 stycken SB från 35:e SBAP, troligen hälfter till vardera målet. Svårare att förklara är angreppet mot Loppi - en obetydlig håla cirka
12 kilometer väster om Riihimäki. Troligast har några av gossarna som pucklar på Riihimäki tagit fel sväng - men lossar sina bomber där något livstecken syns längs järnvägen. Svårt ta fel mellan en liten by - och en köping med 11000 själar!

Detsamma gäller bombningen av Uusikaupunki.....(Broder Hans får kalla det Nystad!) - en igenfrusen liten hamn med ett par tusen innebyggare nordväst om Turku.

Eller Sottunga. Enl. uppgift idag - det minsta samhället i EU (& inte mycket större 1940)
Sottunga samhälle idag.jpg
Ligger på ön Storsottunga i Ålands östligaste del. Den 14:e - bombas det finska lastfartyget s/s NOTUNG.
Hon ligger fastfrusen i isen helt nära ön, de ryska bomberna eller några av dem träffar - och NOTUNG sjunker. Dessutom faller några bomber kring Sottunga samhälle.
ss NOTUNG som JESSIE.jpg
ss NOTUNG som JESSIE.jpg (51.43 KiB) Visad 4090 gånger
Och det tilltaget - utlöser febril diplomatisk aktivitet.

Åland är ju ett ''neutraliserat område'' enligt Ålandskonventionen från 1921. Till vilken även Sovjetunionen varit signatär.
Det får inte befästas, ej ha garnision - och inga anfall får görs mot - eller ifrån öarna!

Finlands delegat till Nationernas Förbund i Geneve överlämnar ett brev till NF's Generalsekreterare, daterat den
28 februari 1940;

BETRÄFFANDE U.S.S.R.'s FLYGSTYRKORS AKTIVITETER I ÅLANDSZONEN

På uppdrag av min regering och med referens till Artikel 7 i av Konventionen rörande de-militariseringen
och neutralisering av Ålandsöarna, sluten i Geneve den 20:e oktober 1921, har jag äran ombedja Er informera
Nationernas Förbunds Råd om det faktum att vid flera tillfällen har U.S.S.R.'s flygstyrkor ignorerat
Ålandsöarnas neutrala status.

I detta sammanhang vill jag gör Er uppmärksam på följande fall:

1. Den 14 januari 1940, bombarderade sovjetiska flygplan det finska fartget NOTUNG öster om Sottunga
förorsakande fartygets sänkning

2. Den 20:e januari 1940 bombarderades staden Mariehamn

3. Den 24:e och 28:e januari 1940 bombarderades och beskjöts med kulspruteeld, det grundstötta
tyska fartyget AEGIR söder om Eckerö i Ålandarkepelagen

4. Den 17:e februari släpptes bomber mot Husö

5. I den neutraliserade zonen har bombplan överflugit följande platser:
Sottunga den 3:e february (tjugosju flygplan), Brändö de 17:e februari (elva flygplan),
Ledsund i Lumparfjärden och Enklinge den 18:e febriari (åtta flygplan) etc

Undertecknat / Rudolf Holsti

Holsti, är Finlands utrikesminister.

Ja, innan vi skiljs från den 14:e - var det ju den dagen också Luleå bombades..... Jag skrev i annan tråd;
Vad gäller bomberna över Kallaxön den 14:e januari, så faller misstankarna tungt på 5:e OSBAP igen!

Deras anfallsmål den dagen var Kemi. Men det rådde uruselt flygväder - ryssarna hade t.ex. inte marksikt över långa delar av flygningen.

http://byar.lulea.se/scripts/historia_v ... =70&No=122

5:e OSPAB erkänner förlusten av två DB-3 den dagen, bägge nödlandade nämligen i finska Lappland den dagen. Och ganska precis på en kurslinje som skulle ta dem från Luleå mot Notozero. Den ena vid Sodankylä på en frusen sjö.
Den andra på Vaalajärvi - igen en frusen sjö.
Eftersom Luleå låg mycket längre bort än Kemi - är det lätt gissa att bägge planens tankar var tomma - och dom måste ned. Från det ena flygplanet blev en Leonid F. Zubov krigsfånge, två andra Fedor Kononev och Vasili Yerofeyev - satte sig till motstånd och skjöts av finnarna.
Bägge flygplanen bärgades även här, av finnarna och införlivades med Ilmavoimat.
Eftersom jag själv kommer från Luleå, hörde jag många gånger berättas om detta. Samstämmigt - hände det en dag med 10/10 molntäcke och tungt snöfall.
grabbarna från Murmansk.jpg
grabbarna från Murmansk.jpg (35.03 KiB) Visad 4090 gånger
- månde ha flugit i solsken däruppe ovan molnen, men var hopplöst disorienterade i brist på marksikt. Dom befann sig i runda slängar 125 km väster om målet - Kemi. Och gjorde det enda vettiga - nödfällde sina bomber och vände om.

Bomberna föll, delvis över Kallaxön cirka 4-5 km söder om nuvarande Kallax flygfält och 10-11 km söder om Luleå stad,
delvis i Germandöfjärdens is söder om ön. Några återfanns sittande i den grova isen - och bärgades.
Parveln varjag - minns väl en av de dom, som fanns på Norrbottens Museum i Luleå och som jag storögt begrundade...
...en äkta ryssbomb! - det var grejer det.....

Kanske nån hugad dykare en dag ger sig ut att leta efter flera av dem 8-)

fortsättning följer....

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 27 april 2012, 11:42

varjag skrev:Kallaxön
Fungerande länk.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 april 2012, 11:47

Hans skrev:
varjag skrev:Kallaxön
Fungerande länk.

MVH

Hans
Tack Hans - länken är läsvärd...''av en som var med''.....alltid bra vittnen, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 april 2012, 11:50

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 27 april 2012, 12:16

Hans skrev:En till, från sidan 14.

MVH

Hans
Och ännu ett härligt ''öronvittnesmål'' - tack för den Hans!
Fotnot för läsare av denna länken: - som talar om 250kg's bomber,den , den lille varjagen skådade på muséet - var en 50kg's bomb - som jag låångt senare och ur minnet klassificerat som en ZAB-50 brandbomb.
Även alarmrapporten från Uleåborg - om ''nio ryska plan'' p.v. västerut, kan inte stämma - bombplanen över Kallaxön kom definitivt från Notozero sydväst om Murmansk. En omväg över Oulu - är otänkbar.

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 27 april 2012, 17:01

Wikipedia om händelsen:
Den 14 januari 1940 fälldes bomber över ön, de hamnade väster om ön, i fjärden och i strandlinjen söder om Biskopsgrynnan. En av bomberna finns nu på Norrbottens museum. Dåvarande arvprinsen, nuvarande kungens far, befann sig i länet och åkte tillsammans med andra höga militärer ut för att titta på hålen. Bomberna orsakade ingen skada på människor eller egendom. Molntäcket var lågt när bomberna föll, det är troligt att de ryska bombflygplanen hade för avsikt att bomba något annat mål men misslyckades med att hitta det. Målet kan ha varit Kemi eller Kallaxfältet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kallax%C3%B6n

Mina gamla hemtrakter, får jag tid skall jag skriva lite från "Kallaxboken" om händesen.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 27 april 2012, 20:35

Vid 12-tiden på middagen uppskakades befolkningen i Kallax by invid Luleå av väldiga detonationer, vilka lokaliserades till trakten av Kallaxön.
Hos hemmansägare J P Ökvist, som bor längst ut på udden, mitt emot Kallaxön var skakningarna, enligt vad Norrbottens-Kuriren inhämtat, så kraftiga att "vi trodde att huset skulle ramla ihop och väggklockan falla ned." Fönsterrutorna skakade i flera minuter.
I hela Kallax by uppfattades detonationerna som mycket kraftiga och från Mörön rapporterades, att man hört motorbuller av flygmaskiner och detonationer.

En son till herr Ökvist och en yngling Envall, som tillfälligtvis vistades hos Ökvist, skyndade över till Kallaxön för att undersöka vad som kunde ha inträffat. De snabbtänkta ynglingarna funno vid stranden av Kallaxön nedanför disponentbostaden de väldiga hål som slagits upp i isen. De tog några metallbitar med sig.
Språket var annorlunda hos tidningsjournalister på 40 - talet :)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 27 april 2012, 22:15

Ögonvittne till bombkrevaderna
Målarmästare Ernst Nilsson, Kungsgatan 25 i Luleå, var under söndagen ute i sin stuga på Bergön, som ligger alldeles intill Kallaxön och han blev åsyna vittne till bombnedslagen.

Omedelbart sedan planet, av ljudet av döma strukit över Bergön bort mot Kallaxön, inträffade en våldsam explosion vid Kallaxöns strand strax norr om disponentvillan ungefär 400 m från observationsplatsen.

När Nilsson senare på dagen var på väg hem igen och tog vägen över isen fann han emellertid, flera hundra meter meter från land, stora stenar utsrödda och nu tog nyfikenheten överhand, varefterhan begav sig till land där han snart nog hittade krevadplatsen. Herr Nilsson för sin del menar att han såg fem kraterhål.
Disponentvillan som nämns i texterna tillhörde fältspatsgruvan som fanns på ön.
Fältspatsgruvan på ön var i drift till och från under åren 1905-1938. Gruvan var den största i Norrland och en av de större i landet. Fältspaten skeppades till Tyskland och England. Trots bra kvalitet på fältspaten blev gruvan aldrig någon bra affär. Den sista båten lastades år 1938 och därefter upphörde verksamheten.
http://www.swedishlapland.com/se/Botten ... /Kallaxon/

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 27 april 2012, 22:56

Hans skrev:En till, från sidan 14.

MVH

Hans
Lundström berättade också att Einar Öqvist som bodde vid Svedjan mitt emot Kallaxön var den förste som kom till platsen efter bombningen. Han tog tillvara resterna efter en bomb, som han sen hade uppställd utanför sitt hus.
Vill minnas från min ungdom att han hade 2 bomber vid sin bro, ca en meter höga. De stod på sina stjärtfenor, med noskonerna borttagna, de användes som blomkrukor. Ifall dessa var de ryska bomberna, hade de ej detonerat.

PS: Om intresse finns kan jag ta kontakt med Norrbottens Muséum och höra om de har kvar bomben som nämns tidigare i texten och fota den, samt lägga ut en bild.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 april 2012, 00:08

Tack Battler för länkarna - man blir smått nostalgisk läsa plats- och ortsnamn som jag halvt glömt under åren.
PS: Om intresse finns kan jag ta kontakt med Norrbottens Muséum och höra om de har kvar bomben som nämns tidigare i texten och fota den, samt lägga ut en bild.
Det tycker jag absolut du skall göra.
Jag var i kontakt med muséet om den bomben så sent som 2002 då jag började intressera mig för ämnet tråden handlar om - och ja, dom hade den kvar då.

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 april 2012, 12:38

Skall bli intressant att se svaret.

Everything You Always Wanted to Know About Soviet Bombs* (*But Were Afraid to Ask).
Dokumentet är från 54 men med vad jag vet om bolschevikerna så fanns nog många bombtyper från 39-40 kvar, bl.a. brödkorgen (s. 56).

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 april 2012, 13:48

Hans skrev:Skall bli intressant att se svaret.

Everything You Always Wanted to Know About Soviet Bombs* (*But Were Afraid to Ask).
Dokumentet är från 54 men med vad jag vet om bolschevikerna så fanns nog många bombtyper från 39-40 kvar, bl.a. brödkorgen (s. 56).

MVH

Hans
Ett mäktigt dokument Hans, tack för det. Några av typerna förekommer i denna tråd, men jag fick data om dem - som tidigare var okända för mig.
En annan intressant aspekt (scroll ner-ner-ner....) är antalet typer av gasbomber som CCCP hade beredda.
Det var ju välkänt redan på 30-talet att Sovjet hade ett större antal trupper, utbildade för ''kemisk krigföring'' - än någon annan makt. Katalogen över deras gasladdade bomber bara amplifierar det.

Men en sak, sökte jag förgäves efter.....ryssarna, från slutet januari - började fälla små brandbomber ifrån en anordning som (av finnarna?) kallades Onisko Bucket?
Precis vad det var vet jag inte. Men av de vaga beskrivningarna, handlade det om en sorts korg/behållare (?) i vilken
ett antal AO-2,5 eller AO-8 (2,5 resp. 8 kilos) bomber placerades. (tippades i en lös hög???? 8O )

Låter konstigt - men läs här om Il-10.....
Small bomblets were put directly on bomb bay floors, in piles*). A typical load was 182 (maximum 200) 2 kg AO-2,5-2 fragmentation bombs, or 144 PTAB-2,5-1,5 anti-
http://en.wikipedia.org/wiki/Ilyushin_Il-10

*)''små bomber lades i högar i bombrummet....''

Att Onisko-Bucket var något ytterst primitivt står klart, då de ryska bombflygarna var räddare för dom - än finnarna nere på marken.....

Ett flertal bombplan förlorades vid fällningen av ''Onisko-hinkarna'' - då bomberna tände/detonerade i fällningsögonblicket och flygplanet skadades/förlorades.

Här en dramatisk teckning ur Illustrated London News från februari 1940 - som visar en ''artist impression'' av sovjetiska clusterbomber - regnande ner över lilla Finland
ryska clusterbomber.PNG
ryska clusterbomber.PNG (406.51 KiB) Visad 3948 gånger
Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 28 april 2012, 14:56

varjag skrev: Onisko Bucket
I väntan på forumfinnarna så tror jag följande:

Osinko ~ utdelning, vilket får mig helt enkelt att tro att det är tidig finska för klusterbomb - trots rypälepommi.

Har jag sagt att jag är kär i Google.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 28 april 2012, 21:29

Har skickat ett mejl till dem, få se vad det leder till.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 april 2012, 22:48

Osinko ~ utdelning, vilket får mig helt enkelt att tro att det är tidig finska för klusterbomb - trots rypälepommi.
Thanks for trying Hans! I finska texten kallas anordningen för Onis'kon ämperistä - alternativt Onis'kon ämperi ????

Det där ''ämperi'' - låter lite som det svenska ''ämbar'' - med vid bildgoogling på det finska ordet - får jag bara fram en
fisk :roll:

Hoppas ngn av våra finska läsare kan översätta orden till svenska !!!! Kom an Finska Vänner ----- Varjag

Skriv svar