Orcher?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Eöl mörkalven_
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Eöl mörkalven_ » 14 juni 2003, 20:15

birger_kung skrev:de flesta av sarumans orcher var väl orcher och vildmänn från dunnland`?
Nej, han lät "vildmännen", vilka var människor som Eorl's folk hade pressat ut till skogen och bergen, så det var inte konstigt att de var arga på Rohans folk. Tror inte de var speciellt många, nämns ju mig veterligen inte ens i triologin.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 15 juni 2003, 11:55

Tror inte de var speciellt många, nämns ju mig veterligen inte ens i triologin.
har för mig att när rohans folk är på väg till gondor i rotk, så träffar de vildmännen..åtminstone några avkomlingar till dessa..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 15 juni 2003, 17:25

Nu blandar ni ihop en hel massa begrepp.

Vildmännen från Dúnland är de som i boken kallas dúnlänningar (logiskt nog), ett folk som legat i fejd med rohirrim sedan långt tillbaka, och som gick i sold med Saruman för att få rohirrims mark.

Vildmännen som rohirrim träffar på vägen till Gondor är de som i originalet kallas för "woses", och är ett helt annat folk.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 16 juni 2003, 13:26

jaa juste så är det jah! och woses är väl desamma som druedain..eller har jag blandat ihop det ännu mer..?? kände mig lite förrvirrad där..tack danne!

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 16 juni 2003, 21:50

Japp, Drúedain, Wose, Drûg eller Pukelmän...

Användarvisningsbild
birger_kung
Medlem

Inlägg av birger_kung » 16 juni 2003, 22:13

nej men de räknas ju inte till alver så vad annars ska de räknas till?

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 17 juni 2003, 00:56

orcher ska väl räknas till orcher och vildmän till människor..

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 17 juni 2003, 12:45

orcher ska väl räknas till orcher och vildmän till människor..
Japp!

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 17 juni 2003, 18:39

För att återgå till Uruk-Hai: Vilka var de egentligen? Var det bara Saruman som hade Uruk-Hai, medan Saurons motsvarande kritter bara kallades Uruker? Var det i så fall någon skillnad mellan dessa två orchgrupper? Var det Sauron eller Saruman som "förädlade fram" Uruk-Hai?

Och vad betyder ändelsen "Hai" till att börja med? Det fanns väl om jag har rätt för mig också en särskild sorts troll som kallades Olog-Hai?

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 17 juni 2003, 21:16

Hai betyder väl man eller människa eller är jag ute och cycklar...

Användarvisningsbild
oromë
Medlem

Inlägg av oromë » 17 juni 2003, 22:02

vad jag vet betyder väl hai ras?

Användarvisningsbild
Tharêlon
Medlem

Inlägg av Tharêlon » 18 juni 2003, 00:32

Enligt Ardalambion:
hai "folk", in Uruk-hai "Uruk-folk" and Olog-hai "Troll-folk"; cf. also Oghor-hai.

Rama
Medlem

Inlägg av Rama » 18 juni 2003, 03:59

En liten fråga jag funderat över, eftersom orcher bara är förvridna alver...
Borde inte då även de vara odödliga?
Eftersom de från början var skapade av Iluvatar och sen fyllda med Morgoths magi borde de väl oxå vara ganska svåra att handskas med för säg en vanlig människa? Men som det framstår i böckerna så verkar deras enda styrka vara i att dom alltid är många.
Men iofs så skulle hjältarna inte vara fullt så heroiska om det var svårt för dom att slå ihjäl ondskans kreatur...
Dunlänningarna blev ju förflyttade av de styrande i Gondor för att ge plats åt nordmännen som tack för deras hjälp. Bör då inte dessa Dunlänningar vara Numenoraner dom med?
Den stegrande kamelen skrev:Var det bara Saruman som hade Uruk-Hai, medan Saurons motsvarande kritter bara kallades Uruker? Var det i så fall någon skillnad mellan dessa två orchgrupper? Var det Sauron eller Saruman som "förädlade fram" Uruk-Hai?
Det var Saruman som avlade fram Urukerna.
Det står i böckerna att så vitt Gandalf vet så är det så. Och Gandalf har ju inte för vana att ha fel.
Skillnaden var att Uruker är halvorcher halvmänniskor.
Som det verkar hade inte Sauron Uruker alls.

Dom snedögda sydlänningarna som ställer till problem för Frodo i Bri fick jag uppfattningen att dom var dom mest människolika av Uruk-haierna.
Kanske Uruk-hai uppblandat med människa?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Igen !

Inlägg av Ori » 18 juni 2003, 08:08

Denna fråga har varit uppe här på forumet flera gånger tidigare, så den som vill ha detaljer får söka upp de gamla inläggen. En sammanfattning:

Uruk/Uruk-hai är en storväxt form av orcher som Sauron skapade.
Saruman korsade orcher/uruker med onda människor och fick fram halv-orcher, sådana som användes i Bri och Fylke.

Användarvisningsbild
Ayrabeth
Medlem

Inlägg av Ayrabeth » 18 juni 2003, 14:27

Rama skrev:En liten fråga jag funderat över, eftersom orcher bara är förvridna alver...
Borde inte då även de vara odödliga?
att orcher en gång varit alver är väl något som inte är säkert, utan bara en av många teorier..
men varför skulle de oxå vara odödliga? som sagt, de är juh förvridna..
förresten...hur lång livstid har egentligen orcher?
Rama skrev:Dunlänningarna blev ju förflyttade av de styrande i Gondor för att ge plats åt nordmännen som tack för deras hjälp. Bör då inte dessa Dunlänningar vara Numenoraner dom med?
om dunlänningarna varit Numenoraner (vilket de inte var..åtminstone har jag aldrig hört något om det..) skulle de väl knappast ha blivit ivägskickade från gondor..inte heller känt sådan förakt mot gondor som de gjorde..de var väl oxå släkt med Dune harvs dödmän?? de som isildur förbannade...

Skriv svar