Tungt rustat kavalleri
De var säkert skikliga yrkes krigare med dåtidens bästa rustning och vapen, de ger en hel del slagkraft. Men vad hjälper de om de möter en större mängd disiplinerade fotsoldater. Kombinera det men beridna bågskyttar...
Vad hjälper det att vara en mycket god fäktare och du kämpar mot två sämre motståndare samtidigt i den allmäna villervallan och en tredje hugger dig i ryggen.
Vad hjälper det att vara en mycket god fäktare och du kämpar mot två sämre motståndare samtidigt i den allmäna villervallan och en tredje hugger dig i ryggen.
- Djinghis Khan
- Medlem
Jo, men ofta deltog ju tempelriddarna som en kontignent i en större korsfarararmé, även om de ofta föredrog att kasta sig in i slaget helt själva. Men frågan är om de verkligen var loosers om man ser på saken genom deras martyr-mentalitet - de ville ju faktiskt dö och komma direkt till himlen. Var de japanska kamikazepiloterna loosers eftersom de dog...?mrsund skrev:Djinghis Khan
Okej, de verkar ju vara några riktiga "losers" då![]()
Men samtidigt verkar de vara rätt bra ändå så som du skriver, de mötte en arme och alla dog 300st, bara trehundra hur många var saracenerna då?
Tja, johanniterna höll ju sina besittningar i Medelhavet under en lång tid och orden finns ännu kvar idag - som den äldsta nu existerande riddarorden. I mitt tycke var Johanniterna mer framgångsrika än tempelriddarna och tyska orden, men jag känner inte till så mycket om vilka slag de deltog i.Jag brukade läsa Fantomen när jag var lite yngre (förlåt att jag hänvisar till så dåliga källor hela tiden Gilluo,Fantomen snart blir det väl Kalle Anka men jag är bara så nyfiken) Och han var medlem av johanniterorden och de var rätt grymma (förlåt).
Är allt detta bara myter också?
Mvh Ola J
Mikael
- Kapten_Gars
- Medlem
Under perioden då korsfarar staterna existerade så var Johanniterna lika effektiva/ineffektiva som de andra riddarordnatr, Gick det bra så blev det stor seger, annars stort nederlag med många martyrer i himmelen.Djinghis Khan skrev:
Tja, johanniterna höll ju sina besittningar i Medelhavet under en lång tid och orden finns ännu kvar idag - som den äldsta nu existerande riddarorden. I mitt tycke var Johanniterna mer framgångsrika än tempelriddarna och tyska orden, men jag känner inte till så mycket om vilka slag de deltog i.
Mikael
Men Johanniterna lyckades förändra sig och bli dynamiska, de gick från att vara en landmakt till en sjömakt som var väldigt skicklig på sjöstrid och på strider kring befästningar. Försvaren av Rhodos 1480 och 1522 samt Malta 1565 är några av de mest episka försvarsstrider som utkämpats.
Vissa Kamikazepiloter var Losers iallafall de som blev nedskjutna innan de träffat målet.
Att bli martyr är en sak men det finns väl ett högre mål än dö även för dem, att de kristna ska ha det heliga landet.
Tyska orden var väl framgångsrik i många år? men alla "emperier" slocknar väl för eller senare.
Att bli martyr är en sak men det finns väl ett högre mål än dö även för dem, att de kristna ska ha det heliga landet.
Tyska orden var väl framgångsrik i många år? men alla "emperier" slocknar väl för eller senare.
-
hans lindquist
- Medlem
tungt kavalleri
Ryttare iförda bröst-ochryggharnesk, sk kyrassiärer förekom fortfarande i början av WWI. Både Frankrike och Ryssland hade sådana kavallerister med sabel ochg lans som stilfull huvudbeväpning. I Sverige fanns på 1800-talet en kyrassiärkår. Ännu i fransktyska kriget 1870 användes det tunga slagfältskavalleriet för genombrott i motståndarnas formering meddels det något primitiva konceptet "stora karlar på tunga hästar som rider ner och hugger ner fienden.
Med martialisk hälsning
Hasse L
Med martialisk hälsning
Hasse L
- Kapten_Gars
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
Ja varför inte fortsätta här? :Kapten_Gars skrev:Om det nu skall debateras korsriddare och Tyska orden ås bör det nog ha en egen tråd så att den här inte går ännu mer OT
viewtopic.php?t=11896&start=60
Japp, det är därför som jag är mer imponerad av johaniterna än av de andra ordnarnaUnder perioden då korsfarar staterna existerade så var Johanniterna lika effektiva/ineffektiva som de andra riddarordnatr, Gick det bra så blev det stor seger, annars stort nederlag med många martyrer i himmelen.
Men Johanniterna lyckades förändra sig och bli dynamiska, de gick från att vara en landmakt till en sjömakt som var väldigt skicklig på sjöstrid och på strider kring befästningar. Försvaren av Rhodos 1480 och 1522 samt Malta 1565 är några av de mest episka försvarsstrider som utkämpats.
Tyska orden mötte mest baltiska och slaviska arméer med betydande infanteriinslagSorry det var inte meningen med att göra det OT, jag tänkte just på dessa "tunga" korsriddare eftersom de ofta kämpade mot lätta beridna bågskyttar vad jag förstår.
Mvh
/Mikael