Strv 122 ägs av svenska staten, det är strv 121 som leasas. Och som det ser ut nu så lär strv 121 inte vara kvar länge till, det utbildas inte längre på dem.
"Återtagning" är numera ett skrotat begrepp. Sverige kommer inte längre att ha någon sådan förmåga.
Ingen makt bedriver idag utveckling av en sprajlans ny stridsvagn, alla nu existerande är kvarlevor av det kalla kriget. Den nyaste stridsvagns
systemet torde vara LeClerc - och det är Mitterands gamla skötebarn från 80-talet. Ryssarnas är alla utvecklingar av T-serierna. Amerikanernas är en uppgraderad 70/80-tals konstruktion, Leopard likaså.
Stridsvagnarna har idag nått något av en platå, där de anses vara tillräckliga för att handskas med alla rimliga hot inom en överskådlig framtid. Alla hot som svenska stridsvagnsförband kan tänkas möta inom en överskådlig framtid kan nuvarande system hantera. Om man accepterar att vi inte kommer att se något territoriellt hot mot Sverige på överskådlig tid, så är det internationella insatser vi talar om. Där lär Strv 122, vid en eventuell insats, kunna hävda sig mycket väl mot alla tänkbara fiender.
Frågan om stridsvagnens vara eller icke vara på så lång sikt som "post-Leo2"? Den frågan vågar jag inte svara på, eftersom jag tror att nuvarande vagnar har potential att vara i tjänst längre än någon annat stridsvagnssystem hittills i armén. Och det inräknat de gamla Centurion-vagnarna. Frågan är hur omvärlden ser ut om ett kvarts, eller ett halvt sekel? Och så långt kan ingen förutsäga vad som komma skall. Jag ber att få återkomma om 30-40-50 år!
Något som jag däremot kan tänka mig, inte som ersättning men som en ytterligare resurs i framtiden, är lätta stridsvagnar/pvkv-vagnar av typen CV90120. Just med tanke på logistiken vid internationella insatser. Tricket blir väl att få någon att hosta upp med pengar...