Stenslungor
Stenslungor
Är det nån här på forumet som sitter inne på bra info eller en bra sida med info om Stora stenslungor som man använde sig av vid belägringar?
OBS: pratar alltså inte om sten slungor typ den david & Goliat utan dom som användes för att bräcka murar.
OBS: pratar alltså inte om sten slungor typ den david & Goliat utan dom som användes för att bräcka murar.
Njaa, katapult och slunga är olika saker, tack för länken men det är inte katapulter jag är ute efter utan slungor.
Tänk er att man skulle ha två pelare som stor rakt upp, sen mellan dom en axel som det sitter en annan lång arm på som pendlar typ en klock pendel, Men i ena änden sitter en jätte motvikt, i andra ändan är stenen som ska slungas. Jag antar att ni förstår resten.
Dom e riktigt stora, hoppas nån har info
Tänk er att man skulle ha två pelare som stor rakt upp, sen mellan dom en axel som det sitter en annan lång arm på som pendlar typ en klock pendel, Men i ena änden sitter en jätte motvikt, i andra ändan är stenen som ska slungas. Jag antar att ni förstår resten.
Dom e riktigt stora, hoppas nån har info
- Wolfblitzer
- Medlem
På Discovery för några år sen så visade dom ett program om en äldre engels herre som hade byggt sig just en Trebuchet. Han slungade iväg brinnade skrotbilar med sin. Om jag minns rätt så flög bilen någon kilometer eller två.
Men det krävs mycket erfarnhet för att få projektilen dit man vill ha den. I värsta fall kan man skicka den rakt upp så att den landar på en själv.
Brukar de inte ha en sådan under Medeltidsveckan i Visby?
Men det krävs mycket erfarnhet för att få projektilen dit man vill ha den. I värsta fall kan man skicka den rakt upp så att den landar på en själv.
Brukar de inte ha en sådan under Medeltidsveckan i Visby?
Här är några fler användbara länkar för den som vill göra hål i sina medmänniskors fästningar:
Trebuchet Range Calculator. Eldledningen blir en baggis!
Trebuchet.com- dedicated to the art of hurling. Ritningar och drällvis med länkar.
Jag blir riktigt sugen på att bygga mig en... Frågan är var jag ska ha den någonstans? Golfbanan härutanför kanske? FORE! 8)
Trebuchet Range Calculator. Eldledningen blir en baggis!
Trebuchet.com- dedicated to the art of hurling. Ritningar och drällvis med länkar.
Jag blir riktigt sugen på att bygga mig en... Frågan är var jag ska ha den någonstans? Golfbanan härutanför kanske? FORE! 8)
- Panzerschreck
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Tror jag har varit på den platsen ditt kort är taget på Leprazy, i Södra Frankrike, Perigeaux mer exakt. Kan inte minnas vad slottet hette, de hade ett antal sådana där slungor. Ska kolla fall ajg kan få tag på en scanner, för jag har massor med biloder därifrån om någon är intresserad?
/Robert Sköld
/Robert Sköld