Hitlers bunker?

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
e-rock
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 3 juni 2002, 12:34
Ort: Östersund

Hitlers bunker?

Inlägg av e-rock » 3 juni 2002, 12:45

Är det någon som har någon aning om Hitlers Bunker (den som han sköt sig i) finns kvar? Och finns det något att se där nere.

Tacksam för svar!


/ Strand

Användarvisningsbild
robert nordin
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 20 maj 2002, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Hitlers bunker?

Inlägg av robert nordin » 3 juni 2002, 12:57

e-rock skrev:Är det någon som har någon aning om Hitlers Bunker (den som han sköt sig i) finns kvar? Och finns det något att se där nere.
Tacksam för svar!
/ Strand

Bunkern är förseglad så vitt jag vet. Det var ett inslag på TV för något år sedan. Man fick se lite nazistmålningar på väggarna. Det finns inget museum mig veterligt. Man hade (har?) planer på att bygga någon form av regeringsbyggnader på marken ovanför. När jag var där (1994) såg man inget förutom att platsen då var gräsmatta. Bunkern låg under Reichskanzlei, en jättekåk som låg söder om Brandenburger Tor.
Platsen där Hitler delvis brändes är idag sandlåda i ett läskigt bostadsområde av öststatsmodell (dvs inspirerat av Tensta/Rinkeby).
Platsen ifråga ligger 4-500 meter sydost om Brandenburger Tor.

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 3 juni 2002, 13:30

Förlåt att jag avviker lite från ämnet, förekom det några strider inne i själva bunkern under slaget om Berlin?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 3 juni 2002, 17:04

Tyskarna kapitulerade innan ryssarna kom fram , det fanns väl nästintill bara några kontorister i bunkern efter att Hitler , Eva Braun och Familjen Goebbels tagit sina liv.

Användarvisningsbild
Octavius
Medlem
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 april 2002, 09:15
Ort: Östersund

Inlägg av Octavius » 3 juni 2002, 17:16

vaa... det jag har läst är att kanseliet och bunkern tog evigheter att rensa ut pga hårtmotstånd. Är det jag som missuppfattat något eller?

:?

Mvh
// SRG

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 3 juni 2002, 17:47

Den enda jag sett som påstått att det var strider i bunkern är Bosse Schön som påstår att svenska ss-soldater försvarade bunkern och att en svensk ss-soldat bevittnade vigseln av Hitler och Eva Braun , dom uppgifterna är nog lika tillförlitliga som allt annat i hans böcker antar jag.
Men vem vet , han kanske har rätt.

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

bunkern

Inlägg av Alfa Romeo » 3 juni 2002, 18:36

Det skedde inga som helst strider i själva bunkern. Ryssarna kände helt enkelt inte till bunkerns existens och det var först i samband med kapitulationsförhandlingarna med generalstabschefen Krebs som de fick kännedom om den. Sen dröjde det ytterligare några dar tills efter att Berlins garnison kapitulerat som ryssarna efter ett visst letande hittade den. Krebs och ytterligare nån militär hittades döda i bunkern efter att ha skjutit sig själva. I övrigt har jag för mig att bunkern var tom.
Däremot så var det ju mkt hårda strider i kvarteren runt omkring där många, inte minst SS-förband stred till sista man.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 juni 2002, 19:51

Bunkern är delvis vattenfylld (typ 20-30 cm). Man har inga planer på att göra den tillgänglig, då man vill undvika att den ska bli en vallfartsort för nassar.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 3 juni 2002, 20:38

Suck, det skulle ha kunnat bli ett höjdarmuseum. Jag skulle ge mycket för att få vandra runt där...

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 3 juni 2002, 20:38

B Hellqvist skrev:Bunkern är delvis vattenfylld (typ 20-30 cm). Man har inga planer på att göra den tillgänglig, då man vill undvika att den ska bli en vallfartsort för nassar.
Tråkigt.

Hade mycket gärna vandrat runt där och kännt historians vingslag runtomkring mig.
Mvh
Ostmark

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 3 juni 2002, 21:32

wreezig skrev:Den enda jag sett som påstått att det var strider i bunkern är Bosse Schön som påstår att svenska ss-soldater försvarade bunkern och att en svensk ss-soldat bevittnade vigseln av Hitler och Eva Braun , dom uppgifterna är nog lika tillförlitliga som allt annat i hans böcker antar jag.
Men vem vet , han kanske har rätt.
Att en hel del av svenskarna som var kvar i tjänst i Waffen SS befann sig i krokarna runt omkring bunkern är det väl iofs ingen som säger emot.

Däremot så har jag svårt att tro på hans påståenden att en svensk skulle bevittnat Adolf o Evas bröllop, speciellt när man betänker att det knappast lär finnas en mer nogrannt kontrollerad tid som den som förflöt mellan det att Hitler förskansade sig i sin bunker och han sköt sig.
Om det nu skulle funnits en svensk i bunkern borde detta rimligen noterats någonstans och att överhuvudtaget en utländsk soldat befann sig i bunkern borde rimligen väckt viss uppmärksamhet.
Men ingenstans i någon SERIÖS (undra om Schön kan stava till det ordet) så nämns någon svensk överhuvudtaget...

Det är dock synd att Bosse aldrig gett ifrån sig några källor till sina skrifter...men men...

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 3 juni 2002, 22:39

B Hellqvist skrev:Bunkern är delvis vattenfylld (typ 20-30 cm). Man har inga planer på att göra den tillgänglig, då man vill undvika att den ska bli en vallfartsort för nassar.
Ehh...ve tint eom jag fattat detta fel men...
Jag var där (Berlin) för någon månad sedan. Bunkern är helt raserad. Det enda som finns kvar är en av nedgångarna och den är så tillbommad av ras mm så det går inte att komma in där. Varför någon nu skulle vilja se ett trapphus. Har för mig att bunkern demolerades samtidigt som ryssarna förstörde rikskansliet.

/Pulse

PS. Hörde något om att bygga ett minnesmärke över judarna ovanpå bunkern.

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 3 juni 2002, 22:53

Det fanns ingen svensk i bunkern överhuvudtaget, inte som vittne till bröllopet eller av någon annan anledning. Schön skriver att han är övertygad om att Gösta Pehrsson varit i bunkern vid Mohnkes lägesrapporteringar. De lägesavstämmningar som Mohnke höll i hölls inne i Rikskansliet och inte i bunkern. Dock var Mohnke i bunkern för att delge resultat, förflyttningar osv. dock utan svenskt sällskap.

Berlins turistchef torde troligen vara en mycket frustrerad man, att göra bunkern till ett museum skulle betala sig bra, det är jag övertygad om.

Martin

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 3 juni 2002, 23:16

Bunkern ligger väl 18 meter under jorden och både ryssarna och tyskarna har försökt rasera den, men förgäves. Nåja att nån svensk skulle bevittnat bröllopsakten låter högst otroligt då Traudl Junge inte gjorde det och hon befann sig vid Hitlers sida sen 1943, hon var däremot med när det tillkännagavs och gratulerade. Några strider i bunkern förekom inte heller, vaktmästaren (glömt hans namn) var den sista kvar i bunkern, och enligt hans vittnesmål så var de ryssarna som kom in i bunkern kvinnliga och roffade åt sig Evas klänningar och underkläder. En timme senare kom nån rysk överste som jag inte heller minns namnet på.

Pulse, de vill bygga ett minnesmärke men inte över bunkern utan mer nordväst, där muren mot före detta Hermann Göring straße.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 4 juni 2002, 03:24

Pulse skrev:
B Hellqvist skrev:Bunkern är delvis vattenfylld (typ 20-30 cm). Man har inga planer på att göra den tillgänglig, då man vill undvika att den ska bli en vallfartsort för nassar.
Ehh...ve tint eom jag fattat detta fel men...
Jag var där (Berlin) för någon månad sedan. Bunkern är helt raserad. Det enda som finns kvar är en av nedgångarna och den är så tillbommad av ras mm så det går inte att komma in där. Varför någon nu skulle vilja se ett trapphus. Har för mig att bunkern demolerades samtidigt som ryssarna förstörde rikskansliet.

/Pulse

PS. Hörde något om att bygga ett minnesmärke över judarna ovanpå bunkern.
Jag har för mig att man försökte demolera bunkern på 80 talet men att man hade problem, så stora delar av bunkern skall vara kvar, förutom själva ingången! Såg för ett tag sen en film där man var nere i bunkern och filmade, man såg bl.a. Målningar på väggarna, Bunkern var även vattenfylld till 30 centimeters höjd.

http://geocities.com/Pentagon/7087/uk069.htm

http://www.insidertour.com/Home/FAQ/Bunker/bunker.html

En sista sak! har Hitler solglasögon på bilden?: :D
Bild
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 2 gånger.

Skriv svar