Påven
- CJBackfire
- Medlem
Påven
Ok
I medival total war excommuniserar påven kotoliker som attackerar katoliker (förutom dom som är påvens lakej) men i EU2 förekommer inte detta.
Nån som vet hur detta fungerade i verkligheten
I medival total war excommuniserar påven kotoliker som attackerar katoliker (förutom dom som är påvens lakej) men i EU2 förekommer inte detta.
Nån som vet hur detta fungerade i verkligheten
- Scrooge_McDuck
- Tidigare medlem
- SuperPalle
- Medlem
nej, exkomunicering var ett ganska allvarligt brott och katoliker slogs mot katoliker ganska mycket hela tiden, vad jag vet så exkommunicerade han personer som (det sas) hade brutit mot kyrkans regler å det grövsta eller motverkat den på något sätt, det var alltså främst ett politikst vapen som man hade svårt att försvara sig mot, den bästa försvarsmetoden jag har hört var när Karl Knutsson Bonde hotade påvens budbärare med döden om han läste upp excommuniseringen, det funkade nog.
//Palle
//Palle
- Mathias Forsberg
- Medlem
- Djinghis Khan
- Medlem
- CJBackfire
- Medlem
Det har nog blivit ovanligare med tiden. Dels p g a att straffet i sig bara har stor betydelse för aktivt troende katoliker och via sekulariseringen har kyrkans reella inflytande minskat. Man skall komma ihåg att den stora betydelsen av bannlysningen var att personen i fråga stängdes ute från den kyrkliga gemenskapen, vilket betydde enormt mycket då i princip alla hade en stark gudstro och då kyrkan spelade en mycket mer betydande roll i människors praktiska och teologiska liv.
Andra aspeker har säkert också spelat in, som att den katolska kyrkan idag har en mer humanare och förlåtande attityd gentemot olika förbrytelser mot kyrkan/Guds ord. Möjligteten till förlåtelse genom bikt finns ju alltid..
Det har även kommit en ny kyrklig lag på området som avskaffat många av dom tidigare och hårdare regler som fanns angående kyrkligt bann. Men vissa handlingar skall visst automatiskt räknas som bannlysning, t ex abort. Men jag har ingen aning om hur detta fungerar i praktiken och om folk idag verkligen blir bannlysta och då av en så hög prelat som påven.
Dom mest kända bannlysningarna i historien är väl den ömsesidiga mellan Rom och Konstantinopel, samt senare även Martin Luthers. Just den mellan Rom och Konstaninopel är väl talande för hur det är tänkt att funka i MTW, vilket även jag brukar spela. I det fallet innebar det att en hel stat ansågs som lyst i bann vilket öppnande upp för helt andra möjligheter angående olika typer av våldshandlingar, plundringståg och erövringar mm än vad som annars kunde accepteras av kyrkan om det rört sig om en rättrogen kristen stat.
Vem som senast blev bannlyst av påven har jag tyvvär ingen aning om, men jag kan tänka mig att den person som utsatte påven för ett attentat 1981 blev det.
Andra aspeker har säkert också spelat in, som att den katolska kyrkan idag har en mer humanare och förlåtande attityd gentemot olika förbrytelser mot kyrkan/Guds ord. Möjligteten till förlåtelse genom bikt finns ju alltid..
Dom mest kända bannlysningarna i historien är väl den ömsesidiga mellan Rom och Konstantinopel, samt senare även Martin Luthers. Just den mellan Rom och Konstaninopel är väl talande för hur det är tänkt att funka i MTW, vilket även jag brukar spela. I det fallet innebar det att en hel stat ansågs som lyst i bann vilket öppnande upp för helt andra möjligheter angående olika typer av våldshandlingar, plundringståg och erövringar mm än vad som annars kunde accepteras av kyrkan om det rört sig om en rättrogen kristen stat.
Vem som senast blev bannlyst av påven har jag tyvvär ingen aning om, men jag kan tänka mig att den person som utsatte påven för ett attentat 1981 blev det.
-
Carolus XII
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem