Kavalleri?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Kavalleri?

Inlägg av Anckarström » 15 juni 2003, 10:18

Har läst i någon obskyr källa att det Polska kavalleriet utförde heroiska men fullkomligt overksamma kavallerichocker mot de framryckande tyska pansartrupperna. Stämmer detta eller är det bara en skröna?

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 15 juni 2003, 10:32

Detta är kopierat från http://www.skalman.nu/ww2/polska-insatser.htm

"Myten om polska kavalleriattacker mot tyskt pansar lanserades av italienska journalister som besökte ett slagfält och fann döda hästar ligga utspridda, alltså drog dom slutsatsen att polackerna hade anfallit tyskt pansar från hästryggen.
Det riktiga händelseförloppet hade varit ett helt annat. De polska infanteri- och kavalleriförbanden som försvarade gränsen mot tyska Ostpreussen blev involverade i ovanligt häftiga strider mot 2. och 20. Motoriserade Divisionen på morgonen den 1 september. Först på eftermiddagen lyckades tyskarna, trots sin numerära och materiella överlägsenhet, tvinga de polska förbanden att retirera mot bakre försvarslinjer. I det här läget fattade en snabbtänkande kavalleriöverste, Kazimierz Mastalerz, ett beslut om att hans ulaner i 18. skvadronen skulle utnyttja överraskningsmomentet och anfalla den tyska flanken. De polska kavalleristerna spanade och attackerade en tysk infanteribataljon med dragna sablar, en aktion som förefaller vara helt riktig med tanke på omständigheterna. Det första kavallerianfallet mot oskyddade tyska infanterister blev framgångsrikt, men när skvadronen skulle omgruppera för en ny attack uppenbarade sig några tyska pansarfordon bestyckade med 20 mm kanoner och kulsprutor. De polska kavalleristerna utsattes för en förödande eld och 18. skvadronen förlorade hela sin stab, inklusive överste Mastalersz, samt åtskilliga soldater. Italienska journalister hade följaktligen besökt området efter det polska anfallet och dragit sina slutsatser, som sedan användes av tyskarna i propagandasyften. Den polska armén hade 11 kavalleribrigader till sitt förfogande och således användes dom i striderna mot tyskarna, konstigt vore det annars, men jag vill återigen betona: polskt kavalleri hade aldrig som mål att attackera och bekämpa tyskt pansar."

chaser
Medlem

Re: Kavalleri?

Inlägg av chaser » 15 juni 2003, 12:11

Anckarström skrev:Har läst i någon obskyr källa att det Polska kavalleriet utförde heroiska men fullkomligt overksamma kavallerichocker mot de framryckande tyska pansartrupperna. Stämmer detta eller är det bara en skröna?

Du såg möjligtvis inte på Discovery igår? Då de visade Blitzkrieg: Polen invasionen (nåt sånt)
Där berättade de bland annat om att de polska kavalleriet anföll tysktpansar då de hade fått uppgifter från sina officerare att det endast var attraper i papp. Därför var det kanske inte riktigt heroiskt utan mest ovetande om sitt öde... Beväpningen var lansar och korta karbiner, som knappast kunde bita på det tyska pansaret...

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 juni 2003, 19:56

Discovery-programmet var tämligen undermålig.

Tråden känns iofs uttjatad, diskussionen förekom tidigare i flera omgångar. Den intresserade får väl bläddra lite.

Beväpningen var dubbel; traditionerna var kavalleriets, inkl sabel och oftast lans, men ÄVEN en fullständig infanteribeväpning, inkl kulsprutor, pansarvärnsgevär, varje regemente hade även fält- och pansarvärnskanoner.

Denna kavalleri var mycket väl utbildad i såväl strider till häst och till fots, och i allmänhet stred just avsuttna...

Fö vill jag påminna att även tyskarna hade faktiskt kavalleriförband, och då nämner jag inte ens sovjetarmén (där de var mycket effektiva som spanings- och förföljelse-enheter senare under kriget).

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 15 juni 2003, 20:26

Jodå, tyskarna hade nog kavalleri, för vad var SS Reiterei (ursäkta stavningen). Om jag kan min tyska är det ngt sånt. Eller också kan det vara typ ordonanser de använda hästar till.

Användarvisningsbild
mielo
Medlem

Inlägg av mielo » 15 juni 2003, 20:46

Såvitt jag vet så använde tyskarna kavalleri vid bekämpningen av partisaner i Sovjet.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 juni 2003, 21:24

Tyskarna hade även en kavalleridivison under invasionen av lågländerna 1940 där den sattes in i Holland. Den gjordes senare om till en pansardivion.

/Martin

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 15 juni 2003, 21:33

Tyskarna satte väl upp flera kavalleridivisioner senare.
Främst av medlöpare i östeuropa. (Och 2-3 SS Kavalleridivioner)

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 15 juni 2003, 22:28

I tråden jag refererar till var det någon som visste berätta att Tyskland hade flera kavalleriförband i den polska kampanjen också, och trodde sig veta att det förekom regelrätta kavalleristrider mellan polska och tyska kavalleriförband.

Jag vet att Tyskland hade rätt stora kavalleriförband i Jugoslavien, bekämpandes partisaner där.

Jag hörde talas om en tysk general som blev hedersamt frikänd från anklagelser om krigsbrott, själve den sovjetiske åklagaren drog tillbaka sin anmälan. Generalen ifråga var en rytterigeneral med adlig bakgrund.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 19 juni 2003, 18:58

De Polska kavalleristerna var mycket medvetna om att stridvagnar inte var byggda i papp - i varje polsk kavalleribrigad ingick en stridsvagnsbataljon - visserligen bara totalt 24 tanketter och pansarbilar i varje brigad, och dessa var svårt slitna av de hårda, långa och grundliga övningarna de polska trupperna genomförde under 30-talet. Så nog visste de Polska kavalleristerna vad stridsvagnar var.

Jag har läst någonstans att Polackerna ämnade använda sina kavalleribrigader som motanfallsförband - de skulle släppa igenom de tyska motoriserade formationerna, och när dessa körde fast i leran under höstregnen skulle kavalleriet (som fortfartande kunde röra sig snabbt och smidigt) slå till med hit-and-run-attacker mot underhåll, bakre förband, staber och samband och därmed minska the tyska förbandens stridsvärde än mer, sedan skulle pansaret omringas och svältas ut. En hyfsad plan under rådande omständigheter, om det inte hade varti för att höstregnen kom en månad senare det året...

Skriv svar