Stefan skrev:Ereyk. Jag är ledsen, du är en av de nya som kan mycket om historia, och som är seriös, men i den här tråden fallerar du en del.
I ett tidigare inlägg skriver du att amerikansk inblandning började efter nordvietnamesiskt angrepp mot USA-skepp. Detta är bara delvis sant, det är numera välkänt att det var en preparerad amerikansk lögn. Ungefär som det polska överfallet mot tyska radio-stationen i Gliwitz som satte igång andra världskriget - och tyskarna blev ju tvungna att skjuta tillbaka.
Du avfördar Dien Bien Phu slaget att det var varmt och ont om vatten. Återigen halva sanningen; vietnameserna genomförde en regelrätt belägring och levererade ett stort fältslag, och fransmännen klarade inte upp det. Bl.a. räknade de med att vietnameserna skulle sakna tung utrustning eftersom fransmännen med flygplan och långskjutande artilleri behärskade alla tillfartsvägar. Vietnameserna tog isär kanonerna, och delarna+ammo bars av långa kedjor av kvinnliga och manliga bärare på bergs- och djungelstigar; monterades upp - och Dien Bien Phu dalen översållades med ihållande artilleribeskjutning - framför allt landingsbanorna där.
Ordet triage återupptäcktes där; en erfaren kirurg bedömde de skadade vid sjukhusporten; de lätt skadade behandlades omedelbart, för att så snart som möjligt återinsättas i strid, de medelsvårt skadade fick vänta på ledig operationsplats och behandlades först när så var möjligt, de svårt sårade fick bara nödtortigt vård så länge man hade kvar medikamenten, och lämnades i övrigt att dö.
Sedan förklarar du FNL gerillan som nordvietnamesisk gerilla. FNL var väl snarare det officiella namnet på det som amerikanerna kallar för Viet Cong; alltså urprungligen en nästan ren sydvietnamesisk gerilla, en bred koalition inte ens speciellt kommunistiskt från början; men som med tiden blev givetvis alltmer beroende av hjälpen från kommunistiska norr, och förstärkt med såväl vapen som män från norr. Så småningom blev de m.e.m. kommunisktiska, och givetvis norrs trogna allierade; men flertalet män och kvinnor var inte från norr. Däremot insatte Norvietnam en hel del reguljära trupper med tiden.
Det är bra att du rättar mig. Jag har hört tidigare att Tonkin skulle vara lögn, men eftersom jag inte hade källor eller läst om det valde jag att inte ta upp det.... vilket var ett misstag visar det sig. Har du någon länk till ´Tonkinhändelsen där det avfärdas som lögn? Helst någon seriös och opartisk (om det nu finns några sådan källor....).
Så skillnaden mellan FNL och Vietcong var att de kallade sig själva FNL och amerikanarna kallade dem Vietcong? Men med tiden måste FNL/Vietcong ha blivit mer eller mindre kommunistiska, eftersom de fick allt sitt stöd ifrån norr.
Problemet med många källor, har jag upptäckt, är att de tar sällan upp hela sanningen, utan endast bitar av det, men ibland är det mitt eget fel då jag inte går ut fullt ut i mina resonemang eftersom jag inte har tid/orkar, och då blir det lätt att man hoppar över väsentliga detaljer...