Vietnamkriget

Skriv svar
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 1 juni 2003, 00:35

Stefan skrev:
Du avfördar Dien Bien Phu slaget att det var varmt och ont om vatten. Återigen halva sanningen; vietnameserna genomförde en regelrätt belägring och levererade ett stort fältslag, och fransmännen klarade inte upp det. Bl.a. räknade de med att vietnameserna skulle sakna tung utrustning eftersom fransmännen med flygplan och långskjutande artilleri behärskade alla tillfartsvägar. Vietnameserna tog isär kanonerna, och delarna+ammo bars av långa kedjor av kvinnliga och manliga bärare på bergs- och djungelstigar; monterades upp - och Dien Bien Phu dalen översållades med ihållande artilleribeskjutning - framför allt landingsbanorna där.
Ordet triage återupptäcktes där; en erfaren kirurg bedömde de skadade vid sjukhusporten; de lätt skadade behandlades omedelbart, för att så snart som möjligt återinsättas i strid, de medelsvårt skadade fick vänta på ledig operationsplats och behandlades först när så var möjligt, de svårt sårade fick bara nödtortigt vård så länge man hade kvar medikamenten, och lämnades i övrigt att dö.
Ah det var det fransmännen i Apocalypse now Redux snackade om.

Vils var kan jag få tag på de böckerna du nämnde? Finns det någon svensk utgåva?

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 1 juni 2003, 00:37

Stefan skrev:Ereyk. Jag är ledsen, du är en av de nya som kan mycket om historia, och som är seriös, men i den här tråden fallerar du en del.

I ett tidigare inlägg skriver du att amerikansk inblandning började efter nordvietnamesiskt angrepp mot USA-skepp. Detta är bara delvis sant, det är numera välkänt att det var en preparerad amerikansk lögn. Ungefär som det polska överfallet mot tyska radio-stationen i Gliwitz som satte igång andra världskriget - och tyskarna blev ju tvungna att skjuta tillbaka.

Du avfördar Dien Bien Phu slaget att det var varmt och ont om vatten. Återigen halva sanningen; vietnameserna genomförde en regelrätt belägring och levererade ett stort fältslag, och fransmännen klarade inte upp det. Bl.a. räknade de med att vietnameserna skulle sakna tung utrustning eftersom fransmännen med flygplan och långskjutande artilleri behärskade alla tillfartsvägar. Vietnameserna tog isär kanonerna, och delarna+ammo bars av långa kedjor av kvinnliga och manliga bärare på bergs- och djungelstigar; monterades upp - och Dien Bien Phu dalen översållades med ihållande artilleribeskjutning - framför allt landingsbanorna där.
Ordet triage återupptäcktes där; en erfaren kirurg bedömde de skadade vid sjukhusporten; de lätt skadade behandlades omedelbart, för att så snart som möjligt återinsättas i strid, de medelsvårt skadade fick vänta på ledig operationsplats och behandlades först när så var möjligt, de svårt sårade fick bara nödtortigt vård så länge man hade kvar medikamenten, och lämnades i övrigt att dö.

Sedan förklarar du FNL gerillan som nordvietnamesisk gerilla. FNL var väl snarare det officiella namnet på det som amerikanerna kallar för Viet Cong; alltså urprungligen en nästan ren sydvietnamesisk gerilla, en bred koalition inte ens speciellt kommunistiskt från början; men som med tiden blev givetvis alltmer beroende av hjälpen från kommunistiska norr, och förstärkt med såväl vapen som män från norr. Så småningom blev de m.e.m. kommunisktiska, och givetvis norrs trogna allierade; men flertalet män och kvinnor var inte från norr. Däremot insatte Norvietnam en hel del reguljära trupper med tiden.
Det är bra att du rättar mig. Jag har hört tidigare att Tonkin skulle vara lögn, men eftersom jag inte hade källor eller läst om det valde jag att inte ta upp det.... vilket var ett misstag visar det sig. Har du någon länk till ´Tonkinhändelsen där det avfärdas som lögn? Helst någon seriös och opartisk (om det nu finns några sådan källor....).
Så skillnaden mellan FNL och Vietcong var att de kallade sig själva FNL och amerikanarna kallade dem Vietcong? Men med tiden måste FNL/Vietcong ha blivit mer eller mindre kommunistiska, eftersom de fick allt sitt stöd ifrån norr.

Problemet med många källor, har jag upptäckt, är att de tar sällan upp hela sanningen, utan endast bitar av det, men ibland är det mitt eget fel då jag inte går ut fullt ut i mina resonemang eftersom jag inte har tid/orkar, och då blir det lätt att man hoppar över väsentliga detaljer...

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 juni 2003, 01:03

Vilken tur för mig att jag inledde mitt genmäle att påpeka att du är seriös!

Du frågar om litteraturtips. Nja, jag brukar lita på minnet, som en gång i tiden var god och jag sög åt mig som svamp. Numera, efter det att jag har varit nära att bli utbränd, är minnet sämre. Jag minns fortfarande grundfakta och grundlinjerna, men sällan vilken källa som var vilken...

Men jag har sett uppgifterna på ett antal ställen, det är inget kontroversiellt med dem.

- Någon kanske säger: vill man delta i en seriös degatt så MÅSTE man ange källor. Nja, säger jag. Angriper man någon, eller en vedertagen sanning, då är det lämpligt att ha goda källor. Det jag gör är att tänka högt. Att mina tankar väcker andras tankar,och hågkomster och andras tankar väcker mina tankar och hågkomster. och associationer.

Och tillsammans kan vi bygga upp en förståelse som inte fanns tidigare.

Det här forumet är bra, det blir ofta sådana resultat på trådarna här.

Och det är nästan alltid någon som hittar lämpliga belägg och källor.

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 1 juni 2003, 03:24

Lite om incidenten i Tonkin-bukten:

I slutet av Juli, 1964 patrullerade den amerikanska jagaren USS Maddox längs med Nordvietnams kust i syfte att inhämta underrättelser för Sydvietnamesiska kusträder. Den 2 Augusti anfölls jagaren, som befann sig på internationellt vatten, av tre nordvietnamesiska torpedbåtar. Maddox lyckades med hjälp av flygunderstöd från hangarfartyget USS Ticonderoga slå tillbaka anfallet och slå ut en av torpedbåtarna. Så långt tror jag allting är allmänt accepterat.

Maddox fortsatte nu tillsammans med ytterligare en jagare, USS Turner Joy, sina patruller. Den 4 Augusti sade man sig återigen vara under attack, men det har visat sig vara felaktigt. Om det var en väl utarbetad lögn eller ett väl utnyttat misstag kan vi kanske låta vara osagt tills vidare.

(Ovanstående information kommer från U.S. Navy, så även om de framställer händelsen så skönmålat som möjligt så erkänner de numera att den andra attacken aldrig inträffade.)

http://www.history.navy.mil/photos/sh-u ... d731-k.htm

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 1 juni 2003, 04:06

"Viet Cong" betyder vietnamesisk kommunist och var en term som började användas av Diems USA-stödda regim. FNL är mycket riktigt organisationens officiella namn (eller NLF på engelska). Långt ifrån alla var kommunister, de flesta var nationalister och ville först och främst själva bestämma Vietnams framtid. Diems regim var hårdför och extremt impopulär, så rekryter led man inte brist på. Anledningen till att FNL-ledningen vände sig norrut var mer praktisk än politisk har jag för mig. De flesta riktigt hängivna kommunisterna i syd hade dessutom flyttat norrut efter avtalet i Geneve, 1954. Att FNL inte var någon kommunistisk organisation visade sig också när nord tog över Saigon 1975: det skedde en veritabel utrensning av FNL-ledare eftersom regimen i Hanoi inte ville ha konkurrens om makten.

Även jag är tyvärr källös i det här fallet. :oops:

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 1 juni 2003, 05:33

Vad beträffar större slag skulle jag vilja påstå att dessa hör till de viktigaste:

Khe Sanh (1968): Nordvietnamesiska reguljära styrkor belägrar marinkårsbasen i Khe Sanh under 77 dagar. Basen låg långt ute, nära gränsen till Laos. NVA (Nordvietnamesiska armén) samlade stora mängder trupp och besköt basen med intensiv artillerield, men hade egentligen inte för avsikt att inta Khe Sanh. Syftet var istället att distrahera amerikanerna inför Tet-offensiven. (Jag besökte platsen för några år sedan och marken är fortfarande beströdd av tomhylsor!)

Hué (1968-69): Själva Tet-offensiven var inget slag i sig, men den mest berömda delen av offensiven och det som fastnade på amerikanska TV-publikens näthinnor var slaget om Hué. En liten styrka marinsoldater återtog staden från de NVA- och Viet Cong-styrkor som intagit den under Tet-offensiven. "Full Metal Jacket" handlar om just denna händelse.

A Shau, Hill 937, "Hamburger Hill" (1969): A Shau-dalen var en viktig slutpunkt på Ho Chi Minh-leden, där NVA transporterade in stora mängder trupper och materiel. En viktig del i operationen som skulle rensa dalen från Viet Cong och nordvietnamesiska styrkor, var att ta "Kulle 937". Kullen var kraftigt befäst och bara efter stora förluster kunde amerikanerna inta den. Blodiga scener från slaget nådde vardagsrummen i USA och sänkte tröskeln rejält för vilka förluster allmänheten kunde acceptera. Försöken att inta "Hamburger Hill" porträtteras i filmen med samma namn.

-vils-
Medlem

eller..

Inlägg av -vils- » 2 juni 2003, 12:51

Paul Hardcastle - 19 extended edition innehåller text med allt man behöver veta hehe

:P

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 2 juni 2003, 20:39

Här är en bra redogörelse av Peter Englund om massakern i Song My.
http://www.peterenglund.com/textarkiv/songmy.htm

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juni 2003, 20:49

Personligen tycker jag striderna kring Ia Drang-dalen med delar av 7.kavalleriet är intressant.

http://www.lzxray.com/

:)

Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 2 juni 2003, 21:03

Var inte Australien också med i Vietnam kriget ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 2 juni 2003, 21:21

Superfinne skrev:Var inte Australien också med i Vietnam kriget ?
Ja. Det är en av sakerna som Australien är stolta av. Att de har deltagit i alla krig sedan 1.vk som USA deltagit.

:)

Användarvisningsbild
g3space
Medlem

Inlägg av g3space » 3 juni 2003, 01:45

Superfinne skrev:Var inte Australien också med i Vietnam kriget ?
Nya Zeeland, Thailand, Filippinerna och Sydkorea deltog också på USA:s sida, även om deras kontingenter var relativt små.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 juni 2003, 14:41

g3space skrev:
Nej, Vichy-Frankrike behöll Vietnam, dock med japanskt godkännande. Det var inte förrän den regimen föll och dess koloniala representanter ställde sig på det fria Frankrikes sida som Japan med våld tog över Vietnam.
Vilket skedde hösten 1942, snarare än 1945?

I vilket fall som helst så upprättade den japanska krigsmakten baser i Franska Indokina med Vichyregeringens tillåtelse. Även om Vichyregimen bibehöll ansvaret för den civila administrationen så övertog japanerna åtminstone delar av den militära kontrollen över Indokina.

Den portugisiska enklaverna Macau och östra Timor befann sig i samma status 1942-45, trots officiell neutralitet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 3 juni 2003, 16:49

Nya Zeeland, Thailand, Filippinerna och Sydkorea deltog också på USA:s sida, även om deras kontingenter var relativt små.
Hur små var de? Särskilt Sydkoreas är jag intresserad av. Fick de utrustning av USA eller hade de egen?

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 3 juni 2003, 16:54

Kina var väll i Krig med Vietnamn för inte så länge sen men det kriget vet man inte mycket av båda länderna är kommunistiska och är inte så glada för att vissa världen vad som hände

Skriv svar