Skoj Hans att du tar fram El Greco här i konsttråden, en högst intressant mästare som under årtionden faktiskt (för)följt mig på min egen enkla konstväg...
Kort, han föddes på Kreta, tog vägen över Rom - där han var en "dum utlänning", gjorde sig impopulär när han kritiserade Michelangelo - och begav sig till spanska Toledo, där han fick uppdrag och kunde stanna. Dog 1614.
Bilder med stort drama och mystik, långa utdragna ansikten och kroppar utan klassiska proportioner, starka och dunkla färger - och, herregud, tog gärna gatans eländiga tiggare som modeller för sina religiösa figurer! Var okonventionell och naturligtvis före sin tid.
Typiskt hur El Greco ändå tidigt inspirerade Velasquez och Goya i Spanien, men det tog ett par århundraden och Cézanne och Picasso för att sätta konstnären El Greco där han hör hemma, längst upp på mästartoppen!
Ja, jag har själv följt honom, eller bättre, hans bilder. Naturligtvis först i Toledo, i de judiska kvarteren är ett mindre El Greco museum, som bara bågnar med apostlar och mästerverk. De museala konstkolosserna Louvre i Paris, Prado i Madrid och National Gallery i London har ett par härliga bilder - där blev det in and out, direkt El Greco-bilderna och se’n direkt ut ur museet, in i en halvmörk och stilla bar, ett glas fint vin - blunda och njuta av upplevelsen! Jodå.
Men höjdpunkten var i Paris för ett par år se’n, en El Greco-utställning i Grand Palais, lång kö och 100.000-tals besökare, men både frun och jag är är huvudet högre än de flesta….Pure joy! Lite mani måste man ha, nej, en hel del
mani hör därtill, som väl alla här på Skalman har, ev. i annan riktning - och kanske också förstår!
För, om man nu är intresserad av konst, viss konst eller en viss konststil, en viss konstnär - finns det inget bättre än att se konstverken in the real life. Avbildningar i böcker eller färgtryck eller whatever….ger ALDRIG rättvisa åt originalbilden, varken storlek eller färger stämmer - nej, därför finns det konstmuseum!
Ändå - här har jag snittat ut ett par figurer ur större bilder…
Hans K