Konsttråden

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Konsttråden

Inlägg av sveahk » 3 maj 2026, 16:15

Hans skrev:
3 maj 2026, 16:09
Den är väl i högsta grad enkel att besvara, ja.

Bild
The influence of comic pop art and cartoon pop art on contemporary art is undeniable, with these genres evolving from their humble origins into powerful conduits for self-expression, social commentary, and cross-cultural dialogue.
https://hamiltonselway.com/comic-cartoo ... t-artists/

MVH

Hans
Tack för det Hans - äntligen en ordentlig och bra kommentar, höll på att förtvivla!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 maj 2026, 17:34

I quizen kom Il Greco upp.

Bild
Wiki skrev:View of Toledo (c. 1596–1600, oil on canvas, 47.75 × 42.75 cm, Metropolitan Museum of Art, New York) is one of the two surviving landscapes of Toledo painted by El Greco.
https://en.wikipedia.org/wiki/El_Greco

Hade någon visat mig bilden ovan och frågat när den var gjord så hade jag INTE gissat 1596-1600. Utan några hundra år senare. Han måste vara något före sin tid.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 4 maj 2026, 16:41

Skoj Hans att du tar fram El Greco här i konsttråden, en högst intressant mästare som under årtionden faktiskt (för)följt mig på min egen enkla konstväg...

Kort, han föddes på Kreta, tog vägen över Rom - där han var en "dum utlänning", gjorde sig impopulär när han kritiserade Michelangelo - och begav sig till spanska Toledo, där han fick uppdrag och kunde stanna. Dog 1614.

Bilder med stort drama och mystik, långa utdragna ansikten och kroppar utan klassiska proportioner, starka och dunkla färger - och, herregud, tog gärna gatans eländiga tiggare som modeller för sina religiösa figurer! Var okonventionell och naturligtvis före sin tid.

Typiskt hur El Greco ändå tidigt inspirerade Velasquez och Goya i Spanien, men det tog ett par århundraden och Cézanne och Picasso för att sätta konstnären El Greco där han hör hemma, längst upp på mästartoppen!

Ja, jag har själv följt honom, eller bättre, hans bilder. Naturligtvis först i Toledo, i de judiska kvarteren är ett mindre El Greco museum, som bara bågnar med apostlar och mästerverk. De museala konstkolosserna Louvre i Paris, Prado i Madrid och National Gallery i London har ett par härliga bilder - där blev det in and out, direkt El Greco-bilderna och se’n direkt ut ur museet, in i en halvmörk och stilla bar, ett glas fint vin - blunda och njuta av upplevelsen! Jodå.

Men höjdpunkten var i Paris för ett par år se’n, en El Greco-utställning i Grand Palais, lång kö och 100.000-tals besökare, men både frun och jag är är huvudet högre än de flesta….Pure joy! Lite mani måste man ha, nej, en hel del mani hör därtill, som väl alla här på Skalman har, ev. i annan riktning - och kanske också förstår!

För, om man nu är intresserad av konst, viss konst eller en viss konststil, en viss konstnär - finns det inget bättre än att se konstverken in the real life. Avbildningar i böcker eller färgtryck eller whatever….ger ALDRIG rättvisa åt originalbilden, varken storlek eller färger stämmer - nej, därför finns det konstmuseum!

Ändå - här har jag snittat ut ett par figurer ur större bilder…
bild.jpeg
IMG_0143.jpeg

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 maj 2026, 19:01

Är tecknade serier också som konst

Så skrev min faster och tog hjälp av AI ifall om någon har skrivit om det.

Så här skriver AI:
, tecknade serier kan absolut vara konst. De betraktas ofta som en unik konstform som kombinerar visuellt berättande med litteratur. Serier är en komprimerad och medveten konstform där inget är slumpmässigt, och den vinner alltmer erkännande som seriös konst.
Om du frågar mig så beror det på den konstnärliga kvalitén. Alla bilder är inte konst och därför är ju inte alla serier konst heller.
Spännande med det diskussionsforum du är med i.
Det verkar som dagens konstvetare mer eller mindre acceptera tecknade serier som konst, förresten har jag inte gått på AI heller.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 5 maj 2026, 01:08

Den där med greken var för jäkla bra. Hade någon sagt att den målades 1986, så hade jag trott på det, stort tack till de båda Hassarna.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 5 maj 2026, 07:47

Jag håller med om att konst ska upplevas på plats om möjligt. Tack för El Greco, jag är ganska säker på att jag sett hans målningar på Pradomuseet men jag var yngre och full av alla andra intryck. Bra idé därför att göra ett fokuserat besök, eller det måste man göra på de stora museerna för att ha en chans att verkligen ta in något. ”Intrycksbanken” blir snabbt full tyvärr.

Det får bli El Greco nästa gång!
Senast redigerad av 1 adlercreutz, redigerad totalt 5 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 maj 2026, 09:45

Så sant.

Jag skapade en familjetradition. När barnen fyllde fem tog jag födelsedagsbarnet en helg till Paris. Jaha, ni åkte till Eurodisney tror alla, nepp.
Louvren version ytterst light, läs Gioconda och Νίκη της Σαμοθράκης samt vad som de fastnade för på vägen. Samt La tour Eiffel.

Louvren kan man säkert spendera en månad i utan att ha sett allt.

De fick se Eurodisney senare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 5 maj 2026, 12:41

Har inte sett Nike lajv själv, men verkligen en härlig staty. Där ser man en stor utveckling från arkaisk tid och egyptisk konst, som var mer rätblockig.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 maj 2026, 13:06

Bild passar väl. Gioconda tror jag i min enfald att alla känner till.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 maj 2026, 13:54

Den var ju som många andra målad i orginal. AI:
The original Winged Victory of Samothrace (c. 190 BCE) was not plain white marble as it appears today; it was likely painted, with recent analysis revealing traces of blue pigment, suggesting it was originally colored and vibrant. The statue consists of white Parian marble for the body and grey Lartos marble for the ship base.Key Details on Original Appearance:Coloration: While most of the pigment has worn off, studies have found traces indicating it was not monochromatic, similar to most ancient Greek sculptures.
Hittar någon ett försök till att rekonstruera orginalmålningen av statyn vore jag glad.

https://bigthink.com/high-culture/greek ... s-painted/
https://www.keeptalkinggreece.com/2018/ ... ues-color/

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 maj 2026, 06:45

När vi hade seminarium om kyrkokonst i konstvetenskap och målade kyrkfönster så kom jag på att en av de spelare i Manchester United som omkom i flygolyckan i München i februari 1958. Hans namn var Duncan Edwards och han dog några dagar efter olyckan endast 21 år gammal.

Prästen i hans hemort lät måla av honom på ett av kyrkfönstren;

https://duncan-edwards.co.uk/stained-glass-window/

Det är en minnessida om honom och när jag berättade det för min lärare så tyckte hon det var bra, hon kände inte till denna dekor.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2026, 11:45

Förutom serier vill jag påstå att visst klotter kan vara konst, och jag pratar inte om 'tags' och liknande.
BildFast vissa ser saken annorlunda: https://avantarte.com/insights/avant-es ... t-art-form

Men jag gillar då Banksy.

Hans konst har ju t.o.m. blivit frimärke:
Bild
https://andipagallery.com/blog/68-a-gift-for-ukraine/

Bild

Och jag vill påstå att han har gjort mer som är mycket bra.
https://en.wikipedia.org/wiki/Banksy

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 maj 2026, 04:05

Jo, klotter och graffiti är också konst, under B-kursen i konstvetenskap skrev en kille uppsats om graffiti medan jag skrev en uppsats om konstnyheter i dagsmedia kring förra sekelskiftet.

Stefan

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 11 maj 2026, 15:28

Den 6 maj 1945 skakade explosioner och bränder ett gigantiskt luftvärnstorn i Berlin. Det var vid den tiden slut med de stora fientligheterna, inga bomber fälldes. Men Flakturm Friedrichshain förstördes ändå - inifrån. Där inne där tyska museer sedan månader förvarade sina viktigaste målningar och statyer. Vem var ansvarig? Ryssarna? Ingen vet - men över 400 målningar gick bokstavligen upp i rök. Allt var borta...

Däribland denna Caravaggio-målning, "Sankt Matteus och ängeln" (där färgerna bara är förmodade...)
Caravaggio_MatthewAndTheAngel_byMikeyAngels.jpg

Beställd och bestämd för Contarelli-kapellet i Rom - men refuserad. För grov tyckte kyrkans män, så Caravaggio målade en "vackrare" version, som nu hänger i Rom https://en.wikipedia.org/wiki/The_Inspi ... nt_Matthew

Men - det är den första och förstörda versionen som fascinerar. Åtminstone mig. Varför?

Jo, i den första versionen, som vi ser ovan, verkar Bibeln komma som en chock för dem som skrev den. Här Matteus, en fiskare som strandat på torra land, stor och otymplig med kraftiga armar och smutsiga tår. Allt hos honom är tungt. I ena handen balanserar han evangeliet som han skriver på sina ostadiga knän.

Den andra handen skriver, men inte på egen hand. Andra fingrar vilar lätt på hans; en annans ögon styr hans penna. Liksom hans fjäderpenna är för Matteus, så är Matteus för ängeln, och allt hos ängeln är lätt. Mannens ögon är vidöppna, chockade över sig själv, över sin fjäderpenna, över raderna som dyker upp på sidan.

Han undrar hur mänskliga händer kan skriva Guds ord. ”Sankt Matteus” är en målning om tvivel, ja, misstro. Som jag ser det. Och det är så förbaskat bra målat!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 11 maj 2026, 15:44

Ja, de var verkligen radikalt annorlunda.

Bild

Den professionella analysen överlåter jag till andra som är lite mer bevandrade.

Varför har inte ängel 2.0 vingar?

MVH

Hans

Skriv svar