Yllesegel?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Yllesegel?

Inlägg av Markus Holst » 7 mars 2026, 19:55

Så vitt jag vet har man inte hittat något vikinga segel. Ändå nämns det att deras segel var av ylle. Varför tror man det? Vore det inte rimligare att man gjorde segel av starkare fiber, som lin, brännässlor och liknande? Dessa material är ju också lättare att impregnera eller vaxa. De binder väl inte heller lika mycket vatten när de blir blöta?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Re: Yllesegel?

Inlägg av von Adler » 9 mars 2026, 13:57

Jo, man har hittat delar av segel. Både Osebergsskeppet och Gokstadskeppet hade fragment av seglet, i ylle. På botten av det som var Birkas hamnområde har det hittats ett fragment av tjärat ylle med jämnt sittande hål för tågvirke - vilket också tolkas som en del av ett segel.

I de flesta sagorna där segel omnämns är de av ylle. Dock finns källor från de brittiska öarna som också omnämner skandinaviska segel i hampa.

Ylle var starkt och flexibelt och krympte inte när det blev vått och för samma styrka är ylle faktiskt lättare än linne. Linnesegel var tydligen också vanliga, men inte på de dyrare skeppen - linne hade en tendens att börja ruttna om det blivit blött, så de varade inte lika läge som yllesegel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 mars 2026, 14:59

Tack för det. Jag får försöka tänka på tweed och inte raggsockor när jag tänker på ylle.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 9 mars 2026, 20:02

Koolt. Detta var nåt jag är tacksam över att ha lärt mig.
Var linne billigare än ylle? Hur kunde det vara det? Fanns det små segel i skinn?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 9 mars 2026, 22:05

loop skrev:
9 mars 2026, 20:02
Koolt. Detta var nåt jag är tacksam över att ha lärt mig.
Var linne billigare än ylle? Hur kunde det vara det? Fanns det små segel i skinn?
Om jag förstår saken rätt så kräver linne mindre arbete för att processa till tyg. Ett större segel beräknas med hjälp av experimentell arkeologi i Danmark använda c:a 5 årsarbetskrafter från fårklippning till sömnad och beräknas hålla i 30-50 år. Vid tester fann man att ylleseglen var segare och flexiblare, och därför mindre benägna att så sönder vid häftiga vindkast m.m.

Vad gäller skinnsegel så ska de också använts, i alla fall tidigare. Caesar noterar när han slåss mot ett folk han kallar Veneti utanför Bretagne att de använder segel av skinn, som är betydligt bättre för de hätiga vindarna i Atlanten än de romerska seglen av linne.

Skriv svar