Eva Braun
Eva Braun
Hon sade att hon "bara var fången i en gyllene bur" när en bekant till henne och Hitler hade sagt att hon var världens mest avundade kvinna.
Hur var relationerna mellan henne och Hitler?
Var hon rädd för honom?
Hur var relationerna mellan henne och Hitler?
Var hon rädd för honom?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Tror jag inte, hon kunde skämta om honom och reta honom (om hans hund bl.a.). Så länge hon inte blandade sig i politiken eller höll sig borta från honom (A.H) i det offentliga så brydde han sig inte. När dom två inte umgicks så var hon tillsammans med sin släkt och vänner.(åkte skidor med Speer och åkte på semester med sin syster och mor) Det var mest på Berghof som Hitler och Eva umgicks, men när det kom folk på besök, så var hon förvissad till sitt rum. Sen hade hon en egen bostad där hon hade en massa saker som hon fått av Hitler bl.a. en TV.(Där av uttalandet "bara var fången i en gyllene bur") Detta liv fick henne till att bli svartsjuk när ryktena gick i hela Tyskland att Hitler hade olika relationer med olika kvinnor (Leni Reifenstahl bl.a.), och hon försökte ta livet av sig två gånger. Något som fick Hitler att bli mer uppmärksam och lättade på restrektionerna.Hur var relationerna mellan henne och Hitler?
Var hon rädd för honom?

Tehuset på Berghof.

När man läser böcker som Die Katakombe, Die Zehn Letzte Tage och liknande så framstår ju E.B mer och mer som den enda personen i hela bunkern med någon form av personlig integritet och karaktärsstyrka.
OK, visserligen på ett fatalistiskt vis, men iallafall.
Inget gnäll, inga försök att skylla ifrån sig.
Hon visste vad timmar var slagen och tog det som en vuxen.
OK, visserligen på ett fatalistiskt vis, men iallafall.
Inget gnäll, inga försök att skylla ifrån sig.
Hon visste vad timmar var slagen och tog det som en vuxen.
Det gick en mycket intessant dokumentär om Hitlers kvinnor på TV4 för några månader sen eller ett havår kanske till o med, men det var i alla fall väldigt bra och jag fick en bild att Eva var en väldigt persolig och öppen person bland dock alla dessa höga politiker. Hon och Hitler höll av varandra mycket vad jag kunde förstå.
mickis
mickis
-
Jultomten m. nissar
- Utsparkad
Anno när du säger att hon fått en tv menar du en projektor va (inte sån som finns idag dock
), mer en sån där med filmrullar?!
Vad jag vet så kom TV´n först kring 60-talet, alltså man hade väl inga sändningar innan, vet att den första tv´n kom i england 1924, men det var väl inget som folk hade hemma precis.
Vad jag vet så kom TV´n först kring 60-talet, alltså man hade väl inga sändningar innan, vet att den första tv´n kom i england 1924, men det var väl inget som folk hade hemma precis.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Det var en tv som vi har idag, kanske med mindre tum, men tv hade hon och de kom tidigare än du tror. [Sändningar hade man hållt på med några år också]Leprazy skrev:Anno när du säger att hon fått en tv menar du en projektor va (inte sån som finns idag dock), mer en sån där med filmrullar?!
/Anno
Dokumentären jag såg på TV4 var bra då många som hade jobbat åt Hitler som tex trägdårdsmästare var med och berättade hur Hitler var som person. Denne sa att Hitler o Eva brukade smyga in till varandra på kvällarna... Men de hade aldrig sex vad de som berättade visste dock. Man får väl tolka det hur man vill....Leprazy skrev:Att inte allt stog rätt till i Adolfs huvud vet vi väl om, men stämmer det som "ryktena" säger att han o Ewa aldrig hade sex?
//mickis