Halvt OT men jag kan inte låta bli.
Wencke Myhre - Er hat ein knallrotes Gummiboot:
https://www.youtube.com/watch?v=rQl4lBq1t-U&t=12s
MVH
Hans
Minor i vänern?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Minor i vänern?
Då vet jag det då!!!Hans skrev: ↑13 oktober 2025, 10:08Svenska Armén åkte inte runt i gummibåtar med sjöminor. Gamla sjöminor skulle kunna användas vid hamnförstöring av de hamnar som skulle kunna tas av ryssen. Kajladdning. Vore Karlstads hamn i risk hade vi redan förlorat kriget. De transporterades inte ut i Vänern och definitivt inte av någon liten gummibåt.
viewtopic.php?t=10656&start=28170#p747260
MVH
Hans
Men på något sätt hade minan hamnat i Vänern och inte hamnat där själv, kanske p g a slarv.
Stefan
Det här får mig att tänka på en sak som jag hört angående Mälaren. Det finns en ö som heter Götön (tror det är den) som jag själv varit på med båt och övernattat. Enligt en man som jag träffade för en herrans massa år sedan så skulle ön använts av Marinen under kriget för att kunna reparera fartyg på en skyddad plats etc.. Han påstod att det var en del militära fartyg i Mälaren under beredskapen alltså för bunkring och reparartioner etc. Men jag har mig veterligen aldrig stött på något som skulle påvisa att det är sant. Skulle man slussa in militära fartyg i mälaren, ja kanske inte helt osannolikt men det låter långsökt.
Kan det vara de internerade ubåtarna han hört talas om? De åtföljdes av några förläggningsfartyg som möjligen kan kallas för "militära fartyg".
Intressant, tack. Jag har aldrig hört talas om detta. Låter inte alls osannolikt att det har något med den här händelsen att göra.
Alla tre var väl behov av reparationer, vård och underhåll. Så att det skett vissa arbeten där är väl hyfsat troligt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dar_Pomorza fick väl vara kvar i Stockholm?
MVH
Hans
MVH
Hans