Pontificia Cohors Helvetica

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: Pontificia Cohors Helvetica

Inlägg av koroshiya » 9 maj 2025, 13:51

När jag googlade runt såg jag att det ibland fanns en tidsskillnad mellan det att en påve blev vald, och det att han installerades. Är det alltid så? Och betyder det att det blir en ceremoni till?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 9 maj 2025, 14:12

hilbert skrev:
9 maj 2025, 07:55
Katolska kyrkans relation till naturvetenskapen tycker jag är spännande.
I skolan fick man ju lära sig om domen mot Gallilei , en dom som numera är upphävd.

Samtidigt så kan man konstatera att förutom Gallilei har åtminstone 2 katolska präster gjort viktiga insatser i uppbyggnaden av den moderna naturvetenskapliga världsbilden.
Nämligen abboten Mendel som lade grunden för den moderna genetiken, och den belgiske kosmologen fader Lemaitre som skapade big bang teorin.

Lemaitre är för övrigt en fascinerande person.
Han drog en mycket skarp gräns mellan religion och naturvetenskap.
Lemaître viewed his work as a scientist as neither supporting nor contradicting any truths of the Catholic faith, and he was strongly opposed to making any arguments that mixed science with religion,[18] although he held that the two were not in conflict.[37] He was always anxious that his work on cosmology should be judged on purely scientific criteria.
==
According to the theoretical physicist and Nobel laureate Paul Dirac,

Once when I was talking with Lemaître about [his cosmological theory] and feeling stimulated by the grandeur of the picture that he has given us, I told him that I thought cosmology was the branch of science that lies closest to religion. However Lemaître did not agree with me. After thinking it over he suggested psychology as lying closest to religion.[40]
https://en.wikipedia.org/wiki/Georges_Lema%C3%AEtre

Såg förresten att den nye påven har en universitetsexamen i matematik.
Vad jag vet är de fullkomligt normala, liksom de flesta kristna. Exempelvis accepteras evolutionen rakt av. Skulle man fråga gissar jag att de skulle säga att det var så gud valde att det skulle vara, och sedan är det bra med det.

På fler än ett sätt har teologin fått stå tillbaka för vetenskapen ända sedan medeltiden, då lärda munkar menade att man måste ändå studera verkligheten som den är, och inte hitta på saker utifrån en bok. Så när något tycktes stämma "vetenskapligt" fick teologin maka på sig.

William Ockham delade tydligt upp det spirituella och det världsliga, och menade att man inte kunde resonera sig fram till gud. Där gällde det istället att ha tro, till skillnad mot att genomföra ett fysikexperiment och försöka förstå vad som händer.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 maj 2025, 14:33

Samma slutsats som Ockham, har nuvarande Dalai Lama gett uttryck för: Där vetenskapen har en förklaring böjer vi för vetenskapen men där vetenskapen inte kan förklara har vi rätt till vår tro.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 9 maj 2025, 14:37

koroshiya skrev:
9 maj 2025, 13:51
När jag googlade runt såg jag att det ibland fanns en tidsskillnad mellan det att en påve blev vald, och det att han installerades. Är det alltid så? Och betyder det att det blir en ceremoni till?
Ja, det behövs lite tid för att förbereda installationen (som fram till 1963 var en kröningsceremoni). Den brukar äga rum fem-sex dagar efter valet.

Det är vid installationen som påven får sitt pallium och sin fiskarring.

Det är en intressant liturgi vid installationen. Mässan firas i romersk rit men med inslag från bysantinsk rit vid själva investituren. Det är då som påven får sitt pallium och sin fiskarring, det yttre symbolerna.

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 9 maj 2025, 14:45

koroshiya skrev:
26 april 2025, 22:32
Hans skrev:
26 april 2025, 22:20
Andra får använda.

Tack.
Kantonen har italienska som huvudspråk men orten är en liten by, med då militär och polisiär närvaro:
For the first month, recruits train with the Ticino Cantonal Police at the Swiss Police and Army Training Center in Isone, Switzerland.
https://eu.usatoday.com/story/news/worl ... 214452007/
https://www.vtg.admin.ch/de/azsk

MVH

Hans
Kan nog tänka mig att de som söker redan har läst italienska som andraspråk, eller tvärtom, att de läst tyska i Schweiz.
Schweizarna är i regel språkkunniga eftersom de har tre inhemska språk (fyra om man räknar med rätroromanska). Det tysktalande lär sig i regel franska som första språk i skolan, och de fransk- och italiensktalande, tyska. Engelskan kommer i andra hand. Men varje kanton avgör själv vilka språk som ska läras ut.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 9 maj 2025, 15:20

Det räknas, jag känner en (1) från troligtvis Graubünden där 60 561 har det som modersmål. Källa: För siffran, internet, för min bekantskap, mig själv.

MVH

Hans

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 9 maj 2025, 15:30

Hans skrev:
9 maj 2025, 15:20
Det räknas, jag känner en (1) från troligtvis Graubünden där 60 561 har det som modersmål. Källa: För siffran, internet, för min bekantskap, mig själv.

MVH

Hans
Att jag tog upp rätroromanska för sig, beror på att de tre övriga språken är officiella på riksnivå, medan rätroromanska endast gäller territoriellt.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 9 maj 2025, 16:00

OK, tack för den informationen. Jag trodde det var officiellt inte bara i kantonen.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 maj 2025, 20:54

Anders Ström skrev:
9 maj 2025, 15:30
Hans skrev:

MVH

Hans
Att jag tog upp rätroromanska för sig, beror på att de tre övriga språken är officiella på riksnivå, medan rätroromanska endast gäller territoriellt.
Nja, Hans i Lux har rätt - Schweiz har fyra officiella språk, sedan 1938 räknas rätoromanska som ett landsspråk, alltså inte bara territoriellt i Kanton Graubünden. https://www.aboutswitzerland.eda.admin.ch/de/sprachen
schweiziska språk.jpg

Min fru är en av de få i landet som fortfarande pratar rätoromanska.

Hans k

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 maj 2025, 21:06

Hur ofta infaller detta fruliga rätoromansktalandet?

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 maj 2025, 21:45

Markus Holst skrev:
9 maj 2025, 21:06
Hur ofta infaller detta fruliga rätoromansktalandet?
Ja, inte med undertecknad, även om jag kan de s.k. viktiga orden - nej, fruns familj, mor, far och syster, och naturligtvis uppe i de engadinska bergen, ett antal gånger om året.

Klassisk är historien om när frun var liten, det var vinter, och hon befann sig i skidliften med en tysk turist. Som undrade vad berget ovanför hette. "Piz Foratschül" var tioåringens svar. "Oh, förtjusande", tackade tysken, och skyndade sig att berätta vid bergstationen för de andra väntande tyskarna vad alptoppen hette. Som han hört av en äkta inhemsk ungdom!

Ett underbart, färggrannt språk, få förstår det - och ja, "Foratschül", betyder, som ni säkert gissat, just det, Skitstövel...

Hans K

Anders Ström
Medlem

Inlägg av Anders Ström » 9 maj 2025, 22:11

sveahk skrev:
9 maj 2025, 20:54
Anders Ström skrev:
9 maj 2025, 15:30
Hans skrev:

MVH

Hans
Nja, Hans i Lux har rätt - Schweiz har fyra officiella språk, sedan 1938 räknas rätoromanska som ett landsspråk, alltså inte bara territoriellt i Kanton Graubünden. https://www.aboutswitzerland.eda.admin.ch/de/sprachen

schweiziska språk.jpg

Min fru är en av de få i landet som fortfarande pratar rätoromanska.

Hans k
Man skiljer när det gäller officiella språk på likställdhetsprincipen (som i Finland) och territorialprincipen (som tyskan och franskan i Italien). Även enligt territoralprincipen kan språken betraktas som officiella. I Schweiz skrivs lagarna endast på tyska, franska och italienska.
Senast redigerad av 1 Anders Ström, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 9 maj 2025, 22:57

Anders Ström skrev:
9 maj 2025, 22:11
I Schweiz skrivs lagarna endast på tyska, franska och italienska.
Intressant - kan du ge mig en källa till det...?

F.ö. heter det nog även på svenska "rätoromanska", och inte som du skriver "rätroromanska"...

Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 9 maj 2025, 23:56

Anders Ström skrev:
9 maj 2025, 14:45
koroshiya skrev:
26 april 2025, 22:32
Hans skrev:
26 april 2025, 22:20
Andra får använda.

Tack.
Kantonen har italienska som huvudspråk men orten är en liten by, med då militär och polisiär närvaro:

https://eu.usatoday.com/story/news/worl ... 214452007/
https://www.vtg.admin.ch/de/azsk

MVH

Hans
Kan nog tänka mig att de som söker redan har läst italienska som andraspråk, eller tvärtom, att de läst tyska i Schweiz.
Schweizarna är i regel språkkunniga eftersom de har tre inhemska språk (fyra om man räknar med rätroromanska). Det tysktalande lär sig i regel franska som första språk i skolan, och de fransk- och italiensktalande, tyska. Engelskan kommer i andra hand. Men varje kanton avgör själv vilka språk som ska läras ut.
Har varit med om att de på en restaurang i Schweiz bara kunde italienska och tyska. Visserligen gick det väl OK att beställa på dålig skoltyska, men jag förstod inte vad de sa på schweizertyska... :D

Det här vara bara lite drygt tio år sedan och de som jobbade på restaurangen var kanske kring 50 år då, gissningsvis födda på 1960-talet. Jag tänker att de flesta svenskar i samma ålder talar mycket bra engelska. Jag trodde att det var lika i Schweiz. I Tyskland verkar de flesta också vara bra på engelska.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 maj 2025, 09:31

Nu är vi rejält OT men ingen fara.

Här utrikes har man på pappret tre officiella språk men i praktiken kan man lägga till två. Information från myndigheter kommer ofta på luxemburgiska (officiellt först 1986), tyska, franska samt då engelska och portugisiska (största gruppen av utlänningar).

Min bedömning av engelska talat av diverse utlänningar är att den radikalt nedgår om filmer för vuxna dubbas på något sätt. Tyskar är dock generellt bättre än de med latinska språk. Det finns två sätt att dubba, ett där man har en bunt skådespelare som gör det hyfsat, ungefär som man gör med barnfilmer i Sverige. Värsta varianten är en monoton röst berättar vad som sägs.

Så, nu måste jag komma på ett smart sätt att gå tillbaka till Gardet.

MVH

Hans

Skriv svar