Ja ja det där ser bara ut som sovrummets boksamling hos mig. (9 Billy saggande bokhyllor i vardagsrummet fulla med böcker)
Anthony Beevor - Ardennerna 1944: Hitlers sista offensiv.
Beevor bok är lite svepande i beskrivningen, lite väl svepande, kanske börjar han bli trött? Men endå med enstaka nedslag i intressanta detaljer. Jag köpte denna på en bokrea och på Svenska och jag kan inte låta bli att undra om jag missar nått i översättningen. Möjligtvis Beevors torra Brittiska humor. Som när han undrar om inte Montgomery skulle klassats som högfungerande autistisker idag. (Tanken har slagit mig själv.) Sedan är det som vanligt konstiga begrepp på militär terminologi som jag misstänker är fel översatt, som "Bazooka omgång"? Vad är det? (Bazooka team?)
Den börjar med rejset till Tyska gränsen, där tyskarna får fly med de allierade hack i häl och under överfall av en motståndsrörelse ute efter hämnd. Fördelen med denna bok är ju att man får tyskt perspektiv emellanåt och som sagt nån enstaka intressant detalj som att många tyskar hade med sig franska flickvänner (men var dessa sedan tog vägen i det slutgiltiga sammanbrottet har Beevor inte kunna lista ut nämnt i en parantes.)
Vidare sedan en redogörelse för Paris under den "andra ockupationen" detta blir ju lite av en rehash från hans bok om just Paris skriven tillsammans med hans fru Artemis Cooper. Men lika intressant endå, speciellt om man inte läst om det innan. Jag blir endå fascinerad över dessa gangster gäng som uppstår,
I denna bok får jag lite mer detaljer hur det gick till när man skulle få ordning på alla dessa motståndsrörelser (unga män med automatvapen är aldrig en bra kombo) och hur man såg till att inlemma dessa i den reguljära armén. Endå fanns det gäng som strök omkring och t.o.m gjorde räder in i själva Tyskland?!
Striderna i Aachen tas upp men jag känner att jag skulle vilja läsa en hel bok om hur det gick till när man tog den första staden i Tyskland. Och sedan det sorgliga debaclet i Hurtgenskogen. Också nått jag kan tänka mig att läsa mer om. Här får man ju se att det tyska sidan inte heller hade så roligt. Och hur man kastar in de ena oerfarna förbandet efter det andra i den köttkvarnen. Det sägs inte rakt ut men jag får endå intrycket att detta meningslösa slag endå kanske var den första nageln i ögat på Ardenner offensiven i och med att man får ta reserver från den uppbyggnaden tex 116 pz.div.
Uppbyggnaden ja, vi får följa hur Tyskarna mödosamt bygger upp inför offensiven. Och trots allierat luftherravälde lyckas både dölja detta och få fram dessa styrkor.
Sedan kommer 16 december!
I Atkins bok nämndes det att SD och Gestapo följde i hälarna på attackstyrkan. Jag begrep inte varför de hade tid med sånt skit men i denna kom förklaringen. Dels ville man hämnas på de påskjutningar man fick utstå under reträtten genom Belgien (man hade listor på "the usual suspects"), dels räknades delar som tyska av tyskarna och man ville får tag i bland annat unga män som hållit sig undan krigstjänst.
I striderna som följer så får jag endå intrycket att de Amerikanska styrkorna gör rätt bra i från sig. (Tänker läsa Bergströmsbok efter denna, ska bli intressant att se skillnaden.) Jo oerfarna divisioner och etappstyrkor flyr men de trötta styrkorna från Hurtgen ger tyskarna tillräckligt med problem för att fördröja dem. SS har ihjäl civila och krigsfångar (som vanligt?) vilket leder till att Amerikanerna slarvar med att ta fångar när läget vänder.
Apropå civila så får de en viss plats i boken när deras vedermödor av att vara i kläm mellan eldar beskrivs. Att många är tysktalande spär på en viss misstänksamhet från allierat håll. Och ju längre striderna pågår desto förråade blir även de, eller likgiltiga kanske man ska säga. Städer som St:Vith bombas också hårt i det cyniska syftet att proppa igen genomfarts leder med ruinmassor. Som jag förstod det så var detta ett område som klarade sig undan striderna 1940 och tidigare under 44 men som nu vintern 44/45 smulas sönder.
Sedan får vi följa hur det vänder och hur motanfallen inleds samt de intriger med Montgomery som uppstår (igen). Hade nog inte så bra koll på Ardenner offensiven inser jag. Inte att det sattes in Brittiska styrkor i norra delen. Eller att den 17 fallskärmsdivisionen sattes in, trodde de fick vara med först vid övergången av Rhen Operation Varsity. Våra vänner från förra boken sattes ju också in men det visste jag ju (761th tank battalion).
Även Brittiska fallskärmsjägare sätts in i deras sektor.
Operation Bodenplatte får några stycken och mini Ardenner offensiven i söder "Nordvind". Men det är ju snudd på att dessa två händelser förtjänat en egen bok. För det blir endå ett sidospår med striderna i Alsaac och de franska styrkorna (uniformsklädda motståndsmän) där som inte gör så bra ifrån sig. Återigen (Atkins bok nämnde detta) kommer uppgiften att Eisenhower egentligen hade tänkt dra sig tillbaka från Strasbourg och räta ut linjerna inför vintern men Fransmännen vägrade. Som sagt värt en bok i sig tänker jag.
Nu är jag inne på sammanfattningen av striderna. Men jag lägger in detta i förtid för jag kommer offline ett tag. Eller dator fri, möjligt att jag sticker in nosen via mobilen men hatar att skriva på den.
Nästa bok blir Bergströms bok och det ska bli intressant att jämföra dem.
God Jul och Gott nytt år på er.
Sonderling
PS Fanns Ferdinand i Ardenner offensiven? Det nämns vid ett tillfälle i anfallet mot Bastogne men jag har bara hört att denna fulsnygga pansarkanonvagn först kom vid Kursk, sedan drogs bort för att dyka upp i Italien (Anzio) och till sist på östfronten under de sista striderna?
PS2 Kommer på att i svensk översatta böcker kan det bli förvirrande när 2:a pansardivisionen (tysk) och 2:a pansardivisionen (Amerikansk) nämns, vilka är vilka? I anglosaxiska böcker brukar detta åtgärdas med 2 Panzer div och 2 Armored div.