Vad läser du just nu?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 27 nov 2024 08:56

Finns det 4 olika böcker! Jag har bara läst Kärlek I. Birgitta Stenbergs novell är favoriten. :oops: Hmmm får gå och kolla i antikvariat.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 27 nov 2024 09:23

Det finns en bunt till efter I-IV, hur många vet jag inte. Några noveller i de första är riktigt, hur skall man uttrycka sig, trevliga.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 27 nov 2024 18:26

Ok, helt oredigerad version av en av mina för många bokhyllor. Kärlek ligger i sovrummet.

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 04 dec 2024 11:30

Tanken slog mig att bilden visar böcker på fem olika språk. Jag läser obehindrat på svenska och engelska. Tyska och franska kommer jag igenom med lite tålamod. Min polska är aaaaningen rostig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 20 dec 2024 10:18

Ja ja det där ser bara ut som sovrummets boksamling hos mig. (9 Billy saggande bokhyllor i vardagsrummet fulla med böcker)

Anthony Beevor - Ardennerna 1944: Hitlers sista offensiv.

Beevor bok är lite svepande i beskrivningen, lite väl svepande, kanske börjar han bli trött? Men endå med enstaka nedslag i intressanta detaljer. Jag köpte denna på en bokrea och på Svenska och jag kan inte låta bli att undra om jag missar nått i översättningen. Möjligtvis Beevors torra Brittiska humor. Som när han undrar om inte Montgomery skulle klassats som högfungerande autistisker idag. (Tanken har slagit mig själv.) Sedan är det som vanligt konstiga begrepp på militär terminologi som jag misstänker är fel översatt, som "Bazooka omgång"? Vad är det? (Bazooka team?)

Den börjar med rejset till Tyska gränsen, där tyskarna får fly med de allierade hack i häl och under överfall av en motståndsrörelse ute efter hämnd. Fördelen med denna bok är ju att man får tyskt perspektiv emellanåt och som sagt nån enstaka intressant detalj som att många tyskar hade med sig franska flickvänner (men var dessa sedan tog vägen i det slutgiltiga sammanbrottet har Beevor inte kunna lista ut nämnt i en parantes.)

Vidare sedan en redogörelse för Paris under den "andra ockupationen" detta blir ju lite av en rehash från hans bok om just Paris skriven tillsammans med hans fru Artemis Cooper. Men lika intressant endå, speciellt om man inte läst om det innan. Jag blir endå fascinerad över dessa gangster gäng som uppstår,

I denna bok får jag lite mer detaljer hur det gick till när man skulle få ordning på alla dessa motståndsrörelser (unga män med automatvapen är aldrig en bra kombo) och hur man såg till att inlemma dessa i den reguljära armén. Endå fanns det gäng som strök omkring och t.o.m gjorde räder in i själva Tyskland?!

Striderna i Aachen tas upp men jag känner att jag skulle vilja läsa en hel bok om hur det gick till när man tog den första staden i Tyskland. Och sedan det sorgliga debaclet i Hurtgenskogen. Också nått jag kan tänka mig att läsa mer om. Här får man ju se att det tyska sidan inte heller hade så roligt. Och hur man kastar in de ena oerfarna förbandet efter det andra i den köttkvarnen. Det sägs inte rakt ut men jag får endå intrycket att detta meningslösa slag endå kanske var den första nageln i ögat på Ardenner offensiven i och med att man får ta reserver från den uppbyggnaden tex 116 pz.div.

Uppbyggnaden ja, vi får följa hur Tyskarna mödosamt bygger upp inför offensiven. Och trots allierat luftherravälde lyckas både dölja detta och få fram dessa styrkor.

Sedan kommer 16 december!

I Atkins bok nämndes det att SD och Gestapo följde i hälarna på attackstyrkan. Jag begrep inte varför de hade tid med sånt skit men i denna kom förklaringen. Dels ville man hämnas på de påskjutningar man fick utstå under reträtten genom Belgien (man hade listor på "the usual suspects"), dels räknades delar som tyska av tyskarna och man ville får tag i bland annat unga män som hållit sig undan krigstjänst.

I striderna som följer så får jag endå intrycket att de Amerikanska styrkorna gör rätt bra i från sig. (Tänker läsa Bergströmsbok efter denna, ska bli intressant att se skillnaden.) Jo oerfarna divisioner och etappstyrkor flyr men de trötta styrkorna från Hurtgen ger tyskarna tillräckligt med problem för att fördröja dem. SS har ihjäl civila och krigsfångar (som vanligt?) vilket leder till att Amerikanerna slarvar med att ta fångar när läget vänder.

Apropå civila så får de en viss plats i boken när deras vedermödor av att vara i kläm mellan eldar beskrivs. Att många är tysktalande spär på en viss misstänksamhet från allierat håll. Och ju längre striderna pågår desto förråade blir även de, eller likgiltiga kanske man ska säga. Städer som St:Vith bombas också hårt i det cyniska syftet att proppa igen genomfarts leder med ruinmassor. Som jag förstod det så var detta ett område som klarade sig undan striderna 1940 och tidigare under 44 men som nu vintern 44/45 smulas sönder.

Sedan får vi följa hur det vänder och hur motanfallen inleds samt de intriger med Montgomery som uppstår (igen). Hade nog inte så bra koll på Ardenner offensiven inser jag. Inte att det sattes in Brittiska styrkor i norra delen. Eller att den 17 fallskärmsdivisionen sattes in, trodde de fick vara med först vid övergången av Rhen Operation Varsity. Våra vänner från förra boken sattes ju också in men det visste jag ju (761th tank battalion).
Även Brittiska fallskärmsjägare sätts in i deras sektor.

Operation Bodenplatte får några stycken och mini Ardenner offensiven i söder "Nordvind". Men det är ju snudd på att dessa två händelser förtjänat en egen bok. För det blir endå ett sidospår med striderna i Alsaac och de franska styrkorna (uniformsklädda motståndsmän) där som inte gör så bra ifrån sig. Återigen (Atkins bok nämnde detta) kommer uppgiften att Eisenhower egentligen hade tänkt dra sig tillbaka från Strasbourg och räta ut linjerna inför vintern men Fransmännen vägrade. Som sagt värt en bok i sig tänker jag.

Nu är jag inne på sammanfattningen av striderna. Men jag lägger in detta i förtid för jag kommer offline ett tag. Eller dator fri, möjligt att jag sticker in nosen via mobilen men hatar att skriva på den.
Nästa bok blir Bergströms bok och det ska bli intressant att jämföra dem.

God Jul och Gott nytt år på er.

Sonderling

PS Fanns Ferdinand i Ardenner offensiven? Det nämns vid ett tillfälle i anfallet mot Bastogne men jag har bara hört att denna fulsnygga pansarkanonvagn först kom vid Kursk, sedan drogs bort för att dyka upp i Italien (Anzio) och till sist på östfronten under de sista striderna?

PS2 Kommer på att i svensk översatta böcker kan det bli förvirrande när 2:a pansardivisionen (tysk) och 2:a pansardivisionen (Amerikansk) nämns, vilka är vilka? I anglosaxiska böcker brukar detta åtgärdas med 2 Panzer div och 2 Armored div.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 dec 2024 10:50

PS 1, tror jag inte, har bara hört om öst och Italien. Snabbtrålen säger inget annat. Det byggdes ju inte många.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 02 jan 2025 16:23

Sveriges järnvägsolyckor i fyra band som Haag fick som julklapp.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 jan 2025 08:10

Christer Bergström - Ardennerna 1944-45 Hitlers vinteroffensiv

Detta är en massiv bok, man har hört om tegelstens romaner men formatet på denna är mer som en betongplatta eller tegelpanna. Eftersom jag oftast ligger i sängen och läser så var det rent fysiskt en pärs att ta sig igenom den.
Det hela börjar med "operation Bagration" (måste läsa om denna operation nångång) i det att författaren beskriver den infiltrations taktik som Ryssarna använde sig av 8mmåste läsa en bok om den operationen) och som Tyskarna sedan kopierade i sin höstoffensiv i väst.

Bergström fokuserar på de olika trupprörelserna och hur de avancerar hit och dit. Det är bra för ja inser att Ardenner offensiven är mer komplex än som jag kanske föreställde mig en våg som sköljer upp på en strand som sedan drar sig tillbaka. Men det blir lite tungt även det ibland men då är det bra med dessa gråa fakta rutor i boken som beskriver olika händelser och fenomen i skedet. Som att Ardenner offensiven fick hjälp av en Ubåts offensiv och att V-vapnen användes för att stödja offensiven och här lärde jag mig att flera V-vapen användes som jag bara trodde var på experiment stadiet t.e.x.att Rheinbote V4 raket användes. Denna kände jag till som modellbyggsats och trodde att det var en sån där Luft 46 grej så det var ju intressant läsning.
Jag gillar också att det är med vittnesmål från olika soldater inklämt i texten. Och jag lider verkligen med 106th inf div som ger sig själva öknamnet "the hungry and sick". Har man gjort lumpen som lapplandsjägare som är man väl införstådd med utmaningarna med vinterkrig. Jag riktigt känner doften av sura yllestrumpor när jag läser boken.

Även Operation Bodenplatte tas med och operation Nordwind, när det gäller Bodenplatte så är det väl ett exempel på när ny forskning leder fram till nya uppgifter som gör det så roligt att fortfarande läsa om VK2. För jag inser att när jag läste om detta sist på 80-talet så var det bara typ 300 plan som förlorades hos de allierade.

Våra afroamerikanska vänner i 761th tank battalion omnämnds och en tysk vittnes uppgift om att de hade den största respekten för dem och att de t.o.m skar halsen av folk på natten. Då jag läste innan om dem så vet ju jag att detta är en person som utför dessa nattliga enmans räder. För att hämnas en förlorad vän. (Fan värt en Hollywood film!)

Åter igen en fakta ruta om SD och Gestapo som härjar bakom linjerna också värt en bok i sig känner jag. Jag vill veta mer om detta och är fortfarande förvånad att man hade tid med repressalier av detta slaget.

Bergström är ju forums medlem men jag vet inte hur frekvent du är. Men jag har några blygsamma påpekanden?

Det finns en del foto fel i boken. Stuarts som omnämns som Sherman och Hellcat som får bli Jacksson men jag undrar om kanske fotona är fel idenfierade från början i arkiven? Kan väl inte titulera mig historiker men som modellbyggare går det inte att lura. Jag känner igen en stuart även om den är översnöad (sid 239).

Kartor: Flera kartor förekommer men många ser helt identiska ut. Jag undrar om det är tryckfel? Annars förstår jag inte syftet riktigt med att samma kartbild återkommer.

Fallskärmsjägarna på tigern: Du säger att de har gerät potsdam (Tysk sten kopia) men i andra böcker sägs det att de är stenguns erövrade i Arnhem. Hur vet man vad som är vad?

Geväret på skylten sid 193 i det välkända fotot. Har tittat på den många ggr och är säker på att det är en "bolt action " gevär. Är den då amerikansk? Springfield? Tveksamt, själv utesluter jag inte att den kan vara ett civilt jaktgevär. Men det är svårt att få pejl på det i den vinkeln.

I slutet av boken är det flera stycken med bilder på de aktuella stridsvagnarna och flygplan samt massor av tabeller och sånt som är toppen för kalender bitare och modellbyggare. Stort plus.

Samt listor med de aktuella förbanden och divisionerna som var inblandade. Beevor hade också detta och redan då tänkte jag att det hade varit fränt att ha med respektive divisions ... vahetere emblem eller märken tex nyckeln för LAH eller big red ones röda etta. Det hade varit trevligt, själv kom jag på mig att googla upp dessa för att se vilka som är vilka. Ja för det är genom dessa jag lärt mig känna igen dem. Ja har väl med mitt dåliga sifferminne att göra.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 jan 2025 08:27

Ditt arbete med att skriva utförligt och personligt om olika böcker uppskattas mycket, inte bara av mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 13 jan 2025 12:19

sonderling skrev:
20 dec 2024 10:18
PS Fanns Ferdinand i Ardenner offensiven? Det nämns vid ett tillfälle i anfallet mot Bastogne men jag har bara hört att denna fulsnygga pansarkanonvagn först kom vid Kursk, sedan drogs bort för att dyka upp i Italien (Anzio) och till sist på östfronten under de sista striderna?
Schwere Panzerjäger-Abteilung 653 var insatt i Ardenneroffensiven, och hade de fyra operativa Elefanter kvar. https://en.wikipedia.org/wiki/653rd_Hea ... _Battalion

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 jan 2025 12:58

Det var som tusan. Tack Battler.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 13 jan 2025 13:08

Å fan, tack Battler.

Sonderling

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 13 jan 2025 13:24

Boktips: Combat History of Schwere Panzerjäger Abteilung 653 av Karlheinz Münch.
"Inbunden, 12"x9", 600 sidor, 700 fotografier, 32 sidor färggrafik, skalenliga ritningar. Schwere Panzerjger 653 aktiverades som en Sturmgeschtz-enhet - den 197:e - som sedan konverterades till Ferdinand (senare Elefant) och sedan till den ännu mer massiva Jagdtiger. Massor av Ferdinand-foton från Ryssland och Italien (cirka 400) från 1943 och 1944. Mer än 100 bilder av den sällan sedda Jagdtiger. Dessutom bilder på StuG's, Brummbr, T34 Flak, etc. Extremt exakt färgkonstverk av kamouflage och markeringar. Den detaljerade texten ger en mycket bra täckning av enhetens historia. Författaren har producerat en utmärkt enhetshistorik."

Bild

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 13 jan 2025 13:31

Jag tar tillbaka tacket. Nu har jag ju en bok till på listan av vilka jag vill ha.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Inlägg av Battler » 13 jan 2025 14:02

Av samma författare, Karlheinz Munch
https://www.amazon.com/Combat-History-S ... 0921991606