Draken, Viggen & Gripen
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Tack för påpekandet. Givetvis har du rätt. Jag funderade på att ändra till "efter VK2", men jag trodde det gav sig självt. Vad jag syftade på med min kanske något lösa beskrivning var att det föreligger ett visst gap mellan jaktfalken och tunnan, i form av de namnlösa svenskbyggda planen under andra världskriget, exvis J-21, J-22 och B-18B.
-
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 sep 2002 19:40
- Ort: Stockholm, Europa
-
- Medlem
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 1291
- Blev medlem: 02 sep 2003 19:48
- Ort: Sviþjoð
Var det inte en inlånad (britt?) testpilot som myntade namnet när han sa –"A barrel on the ground, a swallow in the air"...Sarvi skrev:Tunnan var ju ett namn som så att säga gav sig självt. Från början var det heller aldrig officiellt, utan ett folkligt smeknamn som spred sig ordentligt. Kanske för att så många andra flygplan i flygvapnet var välkända genom sina utländska namn genom kriget, som Spitfire och Mustang.
Hursomhelst, till nästa flygplan; A-32 och J-35, tyckte man på SAAB och försvaret att "den flygande tunnan" klingade lite falskt. Kanske hade man även exportmarknaden i sikte... "the Flying Barrel" har måhända inte riktigt samma glöd som Vampire, Shooting Star och Mystery.
Det känns lite Svenskt att då kalla kärran för "Flygande Tunnan" istället för "Svalan"...
-
- Medlem
- Inlägg: 468
- Blev medlem: 29 sep 2002 19:40
- Ort: Stockholm, Europa
Hur organiserades det där, som du vet är jag neofyt på området.Bjernevik skrev:Det fanns bara en attackeskader. De övriga eskadrarna var jaktditon.Hans Engström skrev:Det var väl snarast E1, attackeskadern som kallades "ÖBs klubba", övriga attackeskadrar stod väl under MB?
Det finns väl fler AJ än vad E1 behövde? Hade E1 Lansen först? Vart fanns i så fall övriga Lansen. Om E1 var den enda atackeskadern, vad kallades lättattack förbanden med SK60. Kvarstår lättattack i organisationen?
-
- Medlem
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Jag har inte så där jättebra koll på hur eskaderorganisationen fungerade. Det jag vet är att flottiljerna lydde under eskaderstaberna. Flottiljerna var tydligen krigsförband på den tiden. Samtliga attackflottiljer ingick i E1. Sedan fanns det två eller tre jakteskadrar som jaktflottiljerna lydde under.
Eftersom attackflottiljerna hade Lansen innan de fick Viggen så ingick Lansen i E1...
SK60 vet jag inte var de hörde hemma. Tror att de fördelade ut på någon MB i grundalternativen, till skillnad från E1 som ÖB höll i. Lätt attack finns inte kvar.
Eftersom attackflottiljerna hade Lansen innan de fick Viggen så ingick Lansen i E1...
SK60 vet jag inte var de hörde hemma. Tror att de fördelade ut på någon MB i grundalternativen, till skillnad från E1 som ÖB höll i. Lätt attack finns inte kvar.
-
- Medlem
- Inlägg: 663
- Blev medlem: 01 jan 2003 18:16
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Detta är vad jag fann i Flygvapnet 1926-1996:
Lätta attacken var i krigstid organiserad i fyra divisioner, samtliga utgångsbaserade i Övre norrland. Uppgifterna var att hindra gränsövergång, delta i luftförsvaret samt att understödja arméförband. För samverkan med armén användes samverkansgrupper med officerare och värnpliktiga från båda vapenslagen.
Skulle tro att de därför var underställda Övre Norrlands Militärområde. För övrigt var väl även spanings- och transportflyget underställda E1, alltså inte bara attackflyget?
Lätta attacken var i krigstid organiserad i fyra divisioner, samtliga utgångsbaserade i Övre norrland. Uppgifterna var att hindra gränsövergång, delta i luftförsvaret samt att understödja arméförband. För samverkan med armén användes samverkansgrupper med officerare och värnpliktiga från båda vapenslagen.
Skulle tro att de därför var underställda Övre Norrlands Militärområde. För övrigt var väl även spanings- och transportflyget underställda E1, alltså inte bara attackflyget?
-
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003 20:22
- Ort: Helvetet
Re: Draken, Viggen & Gripen
Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30026
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Draken, Viggen & Gripen
Sarvi vet: viewtopic.php?f=40&t=39095&start=75#p821287
Men du menar Draken och inte numret.
När började man med sem-officiella namn, Tunnan? Från Lansen och framåt har väl strisflygplanen haf sina namn. Gissar jag.
MVH
Hans
Men du menar Draken och inte numret.
När började man med sem-officiella namn, Tunnan? Från Lansen och framåt har väl strisflygplanen haf sina namn. Gissar jag.
MVH
Hans
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11446
- Blev medlem: 03 feb 2005 15:28
- Ort: schweiz
Re: Draken, Viggen & Gripen
Källa är svår att finna - det enda jag hittade...Herman Hedning skrev: ↑05 jan 2024 21:40Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
"Av någon anledning meddelade SAAB strax före jul att försöksflygplanet Draken gjort sin första flygning. Namnet draken kommer av deltavingens form och har inget med myternas eldsprutande drake att göra. Erik Bratt tyckte inte om namnet, men hans hustru tyckte det var trevligt: ”Det är inte alla SAAB-fruar som får ett flygplan uppkallat efter sig”.
https://www.j35draken.com/vagen-till-draken
Fru Bratts kommentar får och heter duga !
Hans K
-
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003 20:22
- Ort: Helvetet
Re: Draken, Viggen & Gripen
Tack sveahk det var ju just det där med att hitta källor, jag har läst någonstans att namnet inte kommer (precis som det står i länken) från den eldsprutande varianten, och då är ju översättningen "dragon" fel...sveahk skrev: ↑06 jan 2024 13:21Källa är svår att finna - det enda jag hittade...Herman Hedning skrev: ↑05 jan 2024 21:40Godkväll gott folk, eftersom jag inte har något vettigare att göra en fredagkväll så tänkte jag sparka liv en tråd som är 20 år gammal! Frågan jag handlar om hur 35:an fick sitt namn, som jag har förstått det så har det med formen att göra, alltså en flygande drake och inte ett eldsprutande sagodjur, men finns det någon källa till var namnet kommer ifrån?
"Av någon anledning meddelade SAAB strax före jul att försöksflygplanet Draken gjort sin första flygning. Namnet draken kommer av deltavingens form och har inget med myternas eldsprutande drake att göra. Erik Bratt tyckte inte om namnet, men hans hustru tyckte det var trevligt: ”Det är inte alla SAAB-fruar som får ett flygplan uppkallat efter sig”.
https://www.j35draken.com/vagen-till-draken
Fru Bratts kommentar får och heter duga !
Hans K
-
- C Skalman
- Inlägg: 14627
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Draken, Viggen & Gripen
Kändes nog kuligare än att exportera den som Kite
-
- Medlem
- Inlägg: 446
- Blev medlem: 12 maj 2003 20:22
- Ort: Helvetet
Re: Draken, Viggen & Gripen
Det kan jag tänka mig, det blir ännu värre beroende på hur man översätter Viggen, (tufted duck) det var kanske därför den inte gick att exportera...
-
- C Skalman
- Inlägg: 14627
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Draken, Viggen & Gripen
Flash ligtning?