Tunnans syskon
-
- C Skalman
- Inlägg: 14627
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Tunnans syskon
Flygande tunnan är ju inte ensam om sin lustiga form med pilvinge och ett stort luftintag i nosen. Vilka fler plan finns med den designen?
Jag hittar ryska MIG-15, -17 och -19. Det måste funnits fler?
MIG-19 är förresten fortfarande i bruk i Nordkorea.
Jag hittar ryska MIG-15, -17 och -19. Det måste funnits fler?
MIG-19 är förresten fortfarande i bruk i Nordkorea.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 25 aug 2005 21:49
Re: Tunnans syskon
Om de skall ha använts militärt så är North American F-86 Sabre den enda jag kommer på. Användes under Koreakriget så den mötte MiG-15.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30026
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tunnans syskon
Välkommen adl, jag tror inte jag sagt det.
Grunden är Focke-Wulf Ta 183.
https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Ta_183
Och nog har det funnits några till av mer eller mindre framgångsrika flygetyg med samma stuk.
T.ex:
MVH
Hans
Grunden är Focke-Wulf Ta 183.
https://en.wikipedia.org/wiki/Focke-Wulf_Ta_183
Och nog har det funnits några till av mer eller mindre framgångsrika flygetyg med samma stuk.
T.ex:
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Tunnans syskon
Även fransmännen utvecklade sin version. Britterna verkar inte ha gjort det, jag antar att det beror på att de mer eller mindre hoppade över den generationen av flygplan.
Dassault Ouragan
Dassault Ouragan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Tunnans syskon
Nja, pratar vi pilvinge och tidigt 1950-tal så hade ju britterna Supermarine Swift och (lite senare) Hawker Hunter. Amerikanerna hade F9F Cougar som inte heller hade ett luftintag i nosen, utan två på sidan av kroppen. Motiven för placeringen av luftintagen var väl lite mer komplicerad än bara ”vi börjar med att sätta det längst fram”?
Extra poäng till Hans som lyckas släpa fram en argentinsk (!) kusin till Tunnan.
Extra poäng till Hans som lyckas släpa fram en argentinsk (!) kusin till Tunnan.
-
- Medlem
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Tunnans syskon
Jag pratade alltså pilvinge och luftintag i nosen.
-
- C Skalman
- Inlägg: 14627
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7436
- Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
- Ort: Oxelösund
Re: Tunnans syskon
Det är väl just Tunnan, Mig-15 och F-86 som sägs vara direkt kopierade eller inspirerade av tyska ritningar.
Sonderling
Sonderling
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30026
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tunnans syskon
Tack.
Fast lite fusk är det då jag sett en IRL. viewtopic.php?f=6&t=41768&p=638439&hilit=Moron#p638439
https://en.wikipedia.org/wiki/FMA_IAe_3 ... g_aircraft
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
- Inlägg: 7436
- Blev medlem: 04 apr 2002 13:24
- Ort: Oxelösund
Re: Tunnans syskon
Ja det var dagens: Å fan det hade jag ingen aaaaning om!?
Sonderling
Sonderling
-
- Medlem
- Inlägg: 5964
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Tunnans syskon
Jo så långt är jag med, det var din mening om att britterna ”hoppade över den generationen” som jag hade lite invändningar mot. F-86 och MiG-15 brukar ju räknas till första generationen jetflygplan, även om man kan tycka att det fanns en ännu tidigare pionjär-era där man gick den säkra vägen med rakvingade flygplan (P-80, DH Vampire, Ouragan och kanske även J-21R om man vill vara snäll) med lägre hastighet. Den efterträddes då snabbt av transsoniska pil/deltavingade flygplan som Tunnan, Hunter, Mystére och F-86. En ännu mer interim variant är de flygplan där rakvingade versioner ersattes av mer eller mindre omarbetade versioner med pilvinge, exempelvis F-84 Thunderjet > F-84F Thunderstreak, F9F Panther > F9F-6 Cougar och Supermarine Attacker > Supermarine Swift.
Min poäng var endast att placeringen av luftintagen inte har så mycket med ”generation” att göra utan dikteras av andra designval. Hawker Hunter ritades i början med luftintag i nosen men dessa flyttades snart till vingarna för att ge plats för vapen och radar. Ett annat exempel är F-84F som ju hade ett luftintag i nosen, men där spaningsversionen RF-84F hade luftintagen i vingarna för att möjliggöra kamerautrustning i nosen.
-
- Medlem
- Inlägg: 3090
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Tunnans syskon
Ok, dåligt ordval av mig då.
Det jag menade var "britterna hoppade över att bygga de flygplan som baserades på tyska testdata och kom i slutet av 40-talet".
Varför de inte gjorde det vet jag inte, jag killgissar på att det var en kombination av att de dels hade hyfsade flygplan i form av Meteor och Vampire dels hade ont om pengar och därför fick prioritera hårt. Till skillnad från USA som kunde tillåta sig en stormflod av olika typer, till synes utifrån principen "någon borde bli riktigt bra".
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2107
- Blev medlem: 07 feb 2007 21:02
Re: Tunnans syskon
Inte pilvingat men britternas första jetplan hade luftingat i nosen: Gloster Whittle https://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_E.28/39 Den gyggdes förvisso bara i två ex. Sedan kom man på att en motor var för klent så det fick bli Meteor istället.
Mindre känd är min favorit bland de tidiga jetplanen: Caproni Campini https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1 Inte pilvingad, inte med turbojet men med motorjet.
Mindre känd är min favorit bland de tidiga jetplanen: Caproni Campini https://en.wikipedia.org/wiki/Caproni_Campini_N.1 Inte pilvingad, inte med turbojet men med motorjet.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 30026
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Tunnans syskon
Hah, den har jag också sett. I Milano.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 2107
- Blev medlem: 07 feb 2007 21:02
Re: Tunnans syskon
Den missade jag när jag var i den staden! Jag tycker att den verkar så klockren! ...jag inser att jag har verkligheten emot mig, inget experiment med motorjet blev lyckat...