Vad heter "Medelsvensson" utomlands?
-
- Medlem
Vad heter "Medelsvensson" utomlands?
Frågan lyder som rubriken, vad är andra länders/språks motsvarigheter till vårt svenska "Medelsvensson"?
Finns det rentav något land runtom i världen, där man tidigare haft ett uttryck, men där detta under historiens förlopp kommit att ersättas med något annat?
Ni kan välja vilket land/kontinent/språk ni vill. Alla svar är lika välkomna.
PS: vet någon f.ö. hur gammalt vårt uttryck "Medelsvensson" egentligen är?
Finns det rentav något land runtom i världen, där man tidigare haft ett uttryck, men där detta under historiens förlopp kommit att ersättas med något annat?
Ni kan välja vilket land/kontinent/språk ni vill. Alla svar är lika välkomna.
PS: vet någon f.ö. hur gammalt vårt uttryck "Medelsvensson" egentligen är?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
- Medlem
Re: Vad heter "Medelsvensson" utomlands?
Det var en mycket intressant lista du bidrog med.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Borde inte Svenne Banan passa in någonstans?
I Tyskland byter de efternamnet beroende på vad man pratar om.
Om det är öl heter han Otto Normalbiertrinker, osv.
Om det är öl heter han Otto Normalbiertrinker, osv.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Denne herre var mig en ny bekantskap. Pendlar han mycket?Markus Holst skrev: ↑8 mars 2023, 17:55
Det gör man i Sverige också. Om man diskuterar arbetsresor kan man till exempel prata om Pelle Pendlare.
Finns det andra sådana ord, för jag kände bara till Medelsvensson?
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Pelle Pendlare hittade jag just på. På forumet har Benke Bira nämnts. I ridsportkretsar finns "Lotta i skogen" betecknandes alla dessa ryttare som inte tävlar med sina hästar. De är långt över 50%.
Fast jag klev nog lite off topic.
Markus Holst skrev: ↑8 mars 2023, 18:07Pelle Pendlare hittade jag just på. På forumet har Benke Bira nämnts. I ridsportkretsar finns "Lotta i skogen" betecknandes alla dessa ryttare som inte tävlar med sina hästar. De är långt över 50%.
Det är bra - Pelle Pendlare och Benke Bira är något alla förstår. Lotta i skogen hade jag heller aldrig hört.
Jeg ved ikke, om jeg forstår spørgsmålet. På norsk wikipedia opgives en svensker som Moder Svea. I Danmark kaldes en mand Holger Danske. I Norge er Ola Dunk et nedsettende kallenavn for en usofistikert nordmann.
https://no.wikipedia.org/wiki/Personer_ ... alsymboler
Det är mer som Ola Dunk, att det skall beskriva medelmänniskan.Jens Yde skrev: ↑8 mars 2023, 19:27Jeg ved ikke, om jeg forstår spørgsmålet. På norsk wikipedia opgives en svensker som Moder Svea. I Danmark kaldes en mand Holger Danske. I Norge er Ola Dunk et nedsettende kallenavn for en usofistikert nordmann.
Liksom, Medelsvensson har förespråkats äta 6-8 skivor bröd om dagen.
Jämför med Normalbiertrinker.
Moder Svea är för oss ett abstrakt begrepp för staten, men intressant att man kan säga så i Norge om en svensk.
"söta bror" är ett annat norskt uttryck för svenskar.Moder Svea är för oss ett abstrakt begrepp för staten, men intressant att man kan säga så i Norge om en svensk.
”Ole Nordman” är väl den norska motsvarigheten till Medelsvensson. Moder Svea är mer en personifikation av nationen Sverige, likt Britannia för Storbritannien, Uncle Sam för USA och Marianne för Frankrike.
-
- Medlem
Wikipedia har också en lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_t ... age_person