Armén skapar divisionsförmåga
-
- C Skalman
Armén skapar divisionsförmåga
https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... nsformaga/
Vad betyder detta i praktiken? Vad jag förstår skapar man en (1) division som omfattar hela armén så hur fördelas då uppdraget mellan arméchef och divisionschef?
Tydligen har man skrotat beteckningen arméfördelning och anglifierat sig.
Vad betyder detta i praktiken? Vad jag förstår skapar man en (1) division som omfattar hela armén så hur fördelas då uppdraget mellan arméchef och divisionschef?
Tydligen har man skrotat beteckningen arméfördelning och anglifierat sig.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Armén skapar divisionsförmåga
Att fördelning försvann är synd.
Hursomhelst så kommer inte divisionen omfatta hela armen. Det kommer att finnas diverse förband som inte ingår i divisionen. Ta t.ex. hemvärnet. Man skall nog inte titta för mycket på siffror.
MVH
Hans
Hursomhelst så kommer inte divisionen omfatta hela armen. Det kommer att finnas diverse förband som inte ingår i divisionen. Ta t.ex. hemvärnet. Man skall nog inte titta för mycket på siffror.
MVH
Hans
-
- C Skalman
Aha, hela armén är inte med. Det förklarar en del.
-
- Medlem
Fördelning som namn försvann redan år 2000. I FB00 så avvecklades fördelningarna och 1. divisionen sattes upp. Den lades i sin tur ned i FB04...Markus Holst skrev: ↑29 sep 2022 12:18Tydligen har man skrotat beteckningen arméfördelning och anglifierat sig.
Hemvärnet ingår dock inte i armén... De utgör en egen stridskraft numera.
-
- Medlem
Men om det bara finns fyra brigader och dessa är spridda över landet så kan jag hålla med om att det låter lite märkligt. Syftet måste ju vara att det blir någon form av stridsgrupper man tänker sig leda, inkl. utländska förband. Vissa fördelningar i kunde ju iofs. bara innehålla två brigader.
-
- Medlem
När ska de fyra brigaderna vara uppsatta förresten nu igen?
-
- Medlem
Brigaderna må produceras på olika ställen i landet, men de avses strida samordnat. Precis som på 1900-talet, brigaderna ingående i fördelningarna producerades utspritt över landet.Grönis skrev: ↑29 sep 2022 23:04Men om det bara finns fyra brigader och dessa är spridda över landet så kan jag hålla med om att det låter lite märkligt. Syftet måste ju vara att det blir någon form av stridsgrupper man tänker sig leda, inkl. utländska förband. Vissa fördelningar i kunde ju iofs. bara innehålla två brigader.
Divisionen är den ledningsnivå som samordnar en eller flera brigader och olika typer av divisionsförband, t ex divisionsartilleribataljon. Den kan även tänkas ta över ledningen av territoriellt bundna förband, t ex hvbataljon, som finns i det område där divisionen sätts in. Behovet av den nivån har inte så mycket att göra med hur många brigader det finns.
-
- Medlem
Nej jag fattar, var lite det jag menade. Antar att man tar höjd för att kunna leda en brokig skara förband från olika länder också vilket gör antalet brigader i Sverige något mindre intressant. En fördelning under kalla kriget kunde väl innehålla mellan 2-4 brigader plus en massa andra fördelningsresurser, allt från artilleri och helikoptrar till MP förband.
-
- Stödjande medlem 2024
Livgardesbrigaden tillfullo 2030
4. Brigaden tillfullo 2027
7. Brigaden tillfullo 2030
19. Brigaden tillfullo 2030
Divisionsstaben från 2025
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
- Medlem
Osäker på om RIKSHVC fortfarande är en del av HKV PROD eller om den brutits ut, men i övrigt så är det så att MR leds av RIKSHVC och under dessa finns bl a hvbat. C MR är alltid territoriell chef såvida man inte "lånat ut" en terrängbit till någon annan. "Någon annan" kan vara allt från en brigch till en flygbasch osv, dvs någon som ska bedriva verksamhet på marken. Är väl ungefär som med luftrummet, när FTCH väl tagit över detta från Transportstyrelsen äger denne detta men kan "låna ut" bitar till t ex en divch som vill skjuta indirekt eld genom det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2024
Hemvärnet blir egen stridskraft med egen stab from 1/1 23.
Mvh Ola
Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Medlem
Kanske dum fråga, men jag är inte så hemma på dagens organisation. Ett insatsförband inom armén, Ingår ett sånt förband i en brigad eller är insatsförbanden separata förband som inte ingår i de 4 brigaderna som ska sättas upp?
-
- Medlem
Detta är de krigsförband som armén ska sätta upp. De som inte är brigader ingår inte i dessa, däremot kan de ingå i divisionen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Tack, jag tänkte t.ex. på att Livgardet sätter upp 12e motoriserade skyttebataljonen. Då antar jag att den ingår i den motoriserade brigaden helt enkelt. Men eftersom det är det enda mekaniserade förband som livgardet i alla fall enligt hemsidan sätter upp så blev jag fundersam om det var något annat som hölls utanför brigaden.