I det stora hela blir det förmodligen bara två-tre meningar i en bok.Markus Holst skrev: ↑08 jul 2021 11:41På vad sätt skulle den nordiska historieskrivningen ändras? Folk som lämnar norden påverkar ju inte skeendet här uppe, mer än marginellt.
De, som verkligen vill se en förbindelse baserad på ett äldre sätt att tänka, är förmodligen redan övertygade om att det var så, att goterna kom ifrån Skandinavien, och att de sätter en ära i det. Men som du påpekar är ju dessa goter hur som helst inte vi. Det blir kanske löjligt att jämföra, men ta modern sport. Jag älskar att hetsa upp mig över Sverige i fotboll, men jag har egentligen inget gemensamt med svenska fotbollsspelare, mer än att jag är född i samma land. Det enda jag bidrar med är att betala skatt och att ibland betala för att se på fotboll
Det är ändå naturligt att man forskar i sitt ursprung, vem skall annars göra det? Och de historiker som har skrivit efter andra världskriget har bidragit med mycket för att få oss att förstå hur flexibla dessa etniska begrepp kunde vara, och att det i dem fanns grupper som hade ett annat ursprung.
Något av det intressantaste för oss att förstå är väl att Skandinavien inte var helt isolerat och att det förekom handel och annat. Olika antika författare kan inte ha fått någon information på något annat sätt. Jordanes har också information som att en kung Roduulf skall ha övergett sitt folk i Bohuslän och emigrerat till Rom.
Sedan är det väl en fråga om hur man skall fundera över det här, men det verkar vara ett faktum att germansk kultur har spridit sig ned över kontinenten från Sydskandinavien, och kanske är det det som har skapat olika ursprungsberättelser. Man kan jämföra med langobarderna som enligt sina traditioner också kom ifrån Skandinavien.