Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
johanmmolin
Medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av johanmmolin » 9 oktober 2020, 12:13

Ska se om jag kan formulera en ny fråga då.
Det handlar om en kommoditet som garanterat används i alla svenska hem.
Råvaran hämtades förr i världen i Mem och transporterades sedan med pråmar, lastångare och skutor till de ställen där varan producerades. En snutt smalspårsjärnväg fanns också med i bilden.

Vad var råvaran? Varifrån kom den? Var förädlades den? Och till vad?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 oktober 2020, 04:10

Råvaran hämtades förr i världen i Mem och transporterades sedan med pråmar, lastångare och skutor till de ställen där varan producerades. En snutt smalspårsjärnväg fanns också med i bilden
Spännande fråga.

Mem - (befolkning 2016 - 53 personer) - med slussvakten som ende fulltidsanställde måste haft ''en historia'' ????? :roll:

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 10 oktober 2020, 10:31

Eftersom upplaget för den råvara som skulle transporteras in i landet låg UTANFÖR Mems sluss, så nog hade han att göra, alltid ...

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 10 oktober 2020, 16:49

Råvaran är ofantligt mycket större än slutprodukten.

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 11 oktober 2020, 13:06

Vi får väl försöka oss på lite bildhjälp då.
Det fanns många pråmar som fraktade råvaran, såsom HUGIN, MUNIN, YMER, LOKE, ODEN och THOR.
De drogs av dessa bogserbåtar:
bogserbåt.jpg
bogserbåt2.jpg
En av dem har ett namn som kan vara en ledtråd, den andra ligger på ett ställe som också är en klar ledtråd.

En av dem är troligen avfotograferad i närheten av Mem.

HJ
Stödjande medlem 2026

Inlägg av HJ » 11 oktober 2020, 13:26

Utan att du egentligen skrivit så, antog jag att "produkten" var något som i stort sett bara tillverkades just där, så att en stor del av Sveriges förbrukning av råvarorna passerade just där (har varit inne på olika spår, t.ex. ylletextil (Norrköping), färsk jäst, papper). Så kan du ge en hint om varan är något unikt eller om det tillverkades på fler platser runt om i landet (i nämnvärd omfattning)?

/Håkan

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 11 oktober 2020, 13:36

OK. Det har iofs producerats på flera platser i Sverige, men när det upplägg jag beskriver var aktuellt, var det huvudsakligen två städer där slutprodukten förädlades – varav den ena syns på ett av fotografierna (det är dock inte industrin som syns i bakgrunden).

Det förekom före första världskriget planer på att frakta råvaran direkt till Göteborg, för vidare transport därifrån, måhända med järnväg istället. Av detta blev dock intet.

Sedermera engagerades den här ångaren i trafiken:
lastångare.jpg
Här vid lastplatsen utanför Mem, i Slätbaken.

Hoppas det går upp ett ljus nu! :wink:

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2020, 14:53

Vulcan låter ju tändsticksmässigt - är det månne transporter av svavel via Göta Kanal som avses? Slutpunkten skulle då vara Jönköpings tändsticksfabrik och Tidaholms tändsticksfabrik, men då Tidan är dåligt farbar med fartyg gick frakten på järnväg mellan Hjo och Tidaholm.

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 11 oktober 2020, 15:04

Du är mycket nära nu! Vart råvaran fraktades är rätt, således Mem – Jönköping respektive Hjo, i det senare fallet för transport med smalspårsjärnvägarna i Västergötland till Tidaholm.

Slutprodukten är också rätt: Tändstickor. Där tändes ljuset! :wink:

Jag skrev också att råvaran var ofantligt mycket större än slutprodukten. Så då återstår endast frågan vad jag tänker på och varifrån den fraktades. I modern tid har samma råvara fraktats från samma ställe till Sverige, men nu med järnvägstransport i Sverige för en helt annan slutprodukt, som tillverkas i Värmland.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2020, 15:09

Asptimmer då?

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 11 oktober 2020, 15:14

Där satt den! Aspvirke från Baltikum till Mem, där en mycket omfattande trafik med pråmar och senare lastångare vidtog på Göta Kanal till Jönköping och Hjo som råvara till Jönköping-Vulcans Tändsticksfabriks AB.

De farkoster som engagerades i trafiken ägdes av Ångfartygs AB Ran som i övrigt deltog i den då omfattande trafiken med lastångare från Göteborg till Vätterns alla städer.

Idén att gå med lastångare direkt från Baltikum till Göteborg för fortsatt järnvägstransport till destinationsorterna dog väl i och med första världskrigets utbrott.

I våra dagar transporteras aspvirke till Rottneros bruk för tillverkning av tidningspapper.

Sarvi tar över stfettpinnen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 11 oktober 2020, 20:59

Tack! Då söker jag en plats å en vattenväg som tyvärr har varit ”out of service” ett antal år, men som skulle ha återöppnats nu i sommar vilket dock såvitt jag kan utläsa inte har låtit sig göras. I ingredienserna ingår två lokomotiv, 1500 kubikmeter vatten och en jädra massa betong.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 12 oktober 2020, 06:17

Det hela invigdes så sent som 1974...

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 oktober 2020, 08:29

...och hela lösningen känns mycket fransk - och det är den också - men bygger på en tysk idé. ;)

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 13 oktober 2020, 12:13

Jag vill minnas att jag sett ett TV-program en gång för rätt längesedan om en tysk / polsk kanal där farkosterna drogs upp till nästa nivå på slädar med ånglok. Lyckades googla mig fram till att den ursprungligen måste ha hetat Elbing Kanal. Men fransk?? Inte en blek.

Låst