Beowulf är en skrift från ett tidevarv då danska kungar härskade i England. Den är skriven någon gång mellan 1010 och 1050.a81 skrev: ↑19 apr 2020 21:51"Erilen" Ongentheow (Egil) dödades senast 529 (sannolikt tidigare) enligt Bo Gräslunds bok om Beowolf. Känslan i Beowulf är inte att Ongentheow och de andra sveaädlingarna är nyss "hemkomna" heruler från kontinenten.
Klimatavvikelse 535-536 som säkert var besvärlig även i Sverige, men jag gissar att den hade nämnts i Beowulf om resultatet hade varit massdöd i svält. Fokus för berättelsen snarare krig mellan svear och geater och konfliken mellan Eagdils (Adils) och farbrodern Onela (Ale) (Ongentheows sonson respektive son).
Justinianska pesten kanske drabbade Sverige någon gång i mitten av 500-talet.
Adils beskrivs dock i nordiska sagor som rik, så det är inte otroligt att han lyckades dra nytta av kriserna (missväxt, ev. pest). Han bör också ha levt relativt länge, ca 500-570.
För den sakens skull måste man ha en diskussion om hur man kan använda texten. Den tidsmässiga sammankopplingen vilar på omnämnandet av Chlochilaichus hos Gregorius av Tours, vilken antas vara andra berättelsers Hygelak. Denna person dyker också upp senare. Hos Saxo är Hygelak från Irland.
Jag tror att man gör det väldigt lätt för sig ifall man tar yngre texter som bevis för saker som hände på 500-talet.
Nu har jag inte läst Gräslunds bok, men har hört om exempel som kanske är väl så spekulativa, där viss etymologi kanske inte är korrekt.
Vill man leta efter heruler i Sverige är det bäst att göra som du gjorde i början, och peka på runor äldre än 500-talet. Men det återstår att visa att orden verkligen är heruler, liksom det förstås gör med mitt exempel från början av Beowulf.
Vad jag vill påpeka är att det faktiskt inte finns någon text som säger att någon stam heruler utvandrade från Norden. Det enda vi har är att danskar körde bort heruler, men det kan lika gärna ha hänt i början av 500-talet när dessa heruler vandrade norrut.