Det låter som om det är Skandinaviskt Arkeologiforum (där mycket annat än bara arkeologi diskuteras) som avses. Två Beowulftrådar där:
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... f=17&t=151
https://skandinavisktarkeologiforum.org ... =12&t=1101
Det låter som om det är Skandinaviskt Arkeologiforum (där mycket annat än bara arkeologi diskuteras) som avses. Två Beowulftrådar där:
Efter min mening hører jutar og götar sammen således:Brage skrev: ↑27 augusti 2018, 09:00. . . dom har sågat Gräslund totalt och verkar ha dragit en någorlunda gemensam slutsats att språkligt är det ingen skillnad på jutar och götar. Dom har jämfört Beowulf med Ynglingasagan och Historia Norwegia och säger att det visar att jute-hypotesen är den troligaste.
Vad är Beowulf för en typ av dokument? Det är en nedteckning av en muntlig dikt som redogör för sagohistoriska berättelser av vilka man kan se ett tydligt samband med fornnordisk tradition 500 år senare och varav en del har kunnat bekräftats av samtida krönikor.koroshiya skrev: ↑14 oktober 2018, 20:20Det krävs en viss fantasi för att kunna gå från Beowulf till Aivar Stråben.
Vad undersökningarna saknar är diskussionen om vad Beowulf är för typ av dokument.
Jag vill själv inte förklara det här, men det är uppenbart att ett dokument från engelskt tusental, inte gärna har med gutiskt 500-tal att göra.
Eftersom Brage skrev som han gjorde...
Finns det något i den diskussion som går att läsa som faktiskt handlar om texten i dess samtid? Jag tror att det inte finns mycket sådant.
För en introduktion till vad det handlar om ställer jag upp en ja eller nej fråga. Beowulf handlar om den tid då den skrevs - alltså från manuskriptets tid - eller från en helt annan tid?
Så, nejet ger samma resultat som jaet.Joar Birgersson skrev: ↑9 maj 2020, 20:36Vad är Beowulf för en typ av dokument? Det är en nedteckning av en muntlig dikt som redogör för sagohistoriska berättelser av vilka man kan se ett tydligt samband med fornnordisk tradition 500 år senare och varav en del har kunnat bekräftats av samtida krönikor.koroshiya skrev: ↑14 oktober 2018, 20:20Det krävs en viss fantasi för att kunna gå från Beowulf till Aivar Stråben.
Vad undersökningarna saknar är diskussionen om vad Beowulf är för typ av dokument.
Jag vill själv inte förklara det här, men det är uppenbart att ett dokument från engelskt tusental, inte gärna har med gutiskt 500-tal att göra.
Eftersom Brage skrev som han gjorde...
Finns det något i den diskussion som går att läsa som faktiskt handlar om texten i dess samtid? Jag tror att det inte finns mycket sådant.
För en introduktion till vad det handlar om ställer jag upp en ja eller nej fråga. Beowulf handlar om den tid då den skrevs - alltså från manuskriptets tid - eller från en helt annan tid?
Handlar Beowulf om den tid då den skrevs? Ja och nej. Ja då den frammanar ett ideal som delvis speglar sin samtid. Nej då den uppenbart handlar om händelser som antingen har eller anses ha utspelats på 500-talet i ett helt annat land, där den av allt att döma sannolikt först har berättats.