Ny TV serie kommer på SVT Play.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2020, 09:11

sonderling skrev:
10 januari 2020, 07:09
Markus Holst skrev:
9 januari 2020, 15:50
Jag har samma "bekymmer" varje gång det är en häst med å TV.
Som min Pappa då som växte upp på en farm i USA och alltid blir så irriterad på western-filmer där de alltid rider i full galopp vart de än ska. :)

Sonderling
För att inte prata om allt gnäggade så fort det antyds hästar ... Vi har sex hästar på gården, här gnäggas ändå inte särdeles många gånger i veckan.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av erep » 10 januari 2020, 13:54

Nästan alla filmer och tv-serier använder bensinbomber då de vill visa explosioner. Förskräckligt oseriöst. Explosionerna brukar man även filma en eller få per gång och sedan klippa ihop.

Många har sett Okänd soldat (2017). Där ville inte regissören Aki Louhimies använda bensinbomber och i artillerikoncentrationen i början av filmen filmades scenen med alla explosioner på en gång med ett antal kameror.
Video:
https://vimeo.com/246782930

Ni ser skillnaden till bensinbomber.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 10 januari 2020, 14:00

Jag hatar bensin bomber i film! Det förstör en film direkt. Ett tag försvann de i samband med "saving private Ryan" tror jag.
Men jag har märkt att det är på tillbaka gång igen. Det är väl enkelt och billigt tänker jag.

Brukar man inte använda tryckluft och typ byggdamm annars?

Själv har jag undrat varför man inte kan samarbeta med militär och använda riktiga granater!?

Ja alltså bygga upp en scen på ett skjutfält som man sen får skjuta sönder. Träning för artillerister? Dessa kan ju sedan klippas in i filmen.

Sonderling

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av Markus Holst » 10 januari 2020, 14:06

sonderling skrev:
10 januari 2020, 14:00
Själv har jag undrat varför man inte kan samarbeta med militär och använda riktiga granater!?

Ja alltså bygga upp en scen på ett skjutfält som man sen får skjuta sönder. Träning för artillerister? Dessa kan ju sedan klippas in i filmen.

Sonderling
Det blir väl för de flesta ungefär lika kul som en sanningsenlig romantisk komedi: Dikten är alltid bättre. En vanlig granat smäller inte tillräckligt häftigt för att tittarna skall vara nöjda.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av Hans » 10 januari 2020, 14:08

På mobil och kan inte se länken.

Men instämmer. De krigsfilmer från Östra Rikshalvan jag har sett har alla varit realistiska vad avser indirekt eld.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av adlercreutz » 10 januari 2020, 15:04


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

World on fire

Inlägg av sonderling » 13 januari 2020, 07:51

Man kan bli lite trött på Jonah Hauer-Kings karaktär...

Sean Bean däremot imponerar lite grann. Jag har alltid tänkt på honom som en B-skådis i medelmåttiga action-filmer men jag tycker här att han gör en helt annan roll än den man är van vid.

Funderade över alla brinnande veteran bilar. Har tänkt på detta i andra historiska filmer och serier. Tror ni att filmmakare har en pool med veteran bilvrak att använda?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: World on fire

Inlägg av mrsund » 13 januari 2020, 10:10

sonderling skrev:
13 januari 2020, 07:51
Man kan bli lite trött på Jonah Hauer-Kings karaktär...

Sean Bean däremot imponerar lite grann. Jag har alltid tänkt på honom som en B-skådis i medelmåttiga action-filmer men jag tycker här att han gör en helt annan roll än den man är van vid.

Funderade över alla brinnande veteran bilar. Har tänkt på detta i andra historiska filmer och serier. Tror ni att filmmakare har en pool med veteran bilvrak att använda?

Sonderling
Jag älskar Sean Bean sen Bravotvånoll, tyvärr har hans karaktärer en tråkig förmåga att dö tidigt, tex Sagan om ringen och GoT

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: World on fire

Inlägg av Lasse O » 15 januari 2020, 19:12

sonderling skrev:
13 januari 2020, 07:51


Funderade över alla brinnande veteran bilar. Har tänkt på detta i andra historiska filmer och serier. Tror ni att filmmakare har en pool med veteran bilvrak att använda?

Sonderling
Kan vara datoranimerade fordon. Såg härom kvällen på filmen Wunderland där flera PzKpfw IV uppträdde men de visade vara pixlade eftersom de svävade över marken.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 16 januari 2020, 12:08

Jag vet inte det för kollar jag noga så ser de lite skrotiga ut. Så jag tänker att det måste finnas en bilpool med skrotbilar för filmvisning. Eller att nån lånar ut sitt renoveringsobjekt innan man börjat?

Förresten så i fordonet som de körde (är det en Bedford?) som de slår sönder framrutan på (har de extra rutor på lager?) hade de klistrat på falska kulhål i vad det ser ut som aluminium folie? :D

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny TV serie kommer på SVT Play.

Inlägg av sonderling » 15 februari 2024, 11:23

Okej säsong 2 går nu på SVT-play fortsättningen utspelar sig hösten 1940. Det har gått..kan det va 5? år mellan säsongerna, vilket märks på de yngre skådisarna. :lol:

Har haft mina dubier om kvalitén men denna omgång är väl bättre förutom det engelska nattjakt planet (En hurricane) som blir nedkjuten av Heinkel 111 som i sin tur kommer flygandes som ett jakt plan? :?

Nattjakts piloterna satt och väntade på larm med mörka googles? Ett sätt att spara mörker seende? Men varför slet de av dem vid larmet i den ljusa lokalen då?

Andra scener utspelar sig i Nordafrika och Hitler-Tyskland. Har tyvärr glömt lite av handlingen och vilka karaktärerna är nu när det gått så långt emellan?

Sonderling

Skriv svar