Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MD650 » 24 november 2019, 15:11

masase får gärna ta ny fråga.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 24 november 2019, 16:33

MD650 skrev:
24 november 2019, 15:11
masase får gärna ta ny fråga.
:)
En lite luddig fråga från mig men som den var ställd hade masase rätt i sitt svar.
Jag hade tänkt fråga efter strv m/42 men ibland är tangenterna snabbare än tanken.

Ber alltså om ursäkt och masase äger frågan.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av MD650 » 24 november 2019, 17:39

Lasse Odrup skrev:
24 november 2019, 16:33


En lite luddig fråga från mig men som den var ställd hade masase rätt i sitt svar.
Jag hade tänkt fråga efter strv m/42 men ibland är tangenterna snabbare än tanken.

Ber alltså om ursäkt och masase äger frågan.
👍
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 27 november 2019, 17:32

I väntan på masase bygger vi broar till kontinenten. :)

Hur många typer av brobandvagnar har den svenska FM haft som reglementerad materiel?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2019, 17:34

sju?

Brobandvagn 9719 - Läggtränare

Brobandvagn 120(B) - på strv 121 eller 122 chassie, antagen?

Broläggningsbandvagn m/42 – Försök i två olika omgångar

Brobandvagn 81 - prototyp, Strv 81 chassie, ej antagen

Brobandvagn 941 - brobv gavs siffran 9, 4:an för krigsbro 4 och 1:an för den första, ändrat bgbv 82 chassie

Brobandvagn 971(A) - brobv gavs siffran 9, 7:an för krigsbro 7 och 1:an för den första, T55 chassie, A?

Brobandvagn 9717 - Körövningsbandvagn

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 27 november 2019, 22:11

Milda Maria!
Brobandvagn 120 visste jag om och brobv 971 har jag personligen sett i dess enorma rökutveckling som en variant av T-55 i Skövde.
Men brobv 941 var väl den första riktigt effektiva brobv.
Observera att vi här inte talar om försöksmodeller utan om seriemodeller.

Pansar-Markus får nästa pansarfråga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Markus Holst » 27 november 2019, 22:45

Listan ovan är hämtad från Skalman, och den har inspirerat mig till en ny hemsida

https://markusholst.com/historia/svenska-armefordon

Den är lite knaper ännu. Jag tänker någon gång engagera er till att fylla på där med info och bilder.

Men nu till en fråga: Vi har strv 81, och ovan nämns brobandvagn 81. Nämn någon mer xx-vagn 81.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Markus Holst » 29 november 2019, 09:08

Jag syftade på bärgningsbandvagn 81.

Frågan är fri.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 29 november 2019, 12:21

Markus Holst skrev:
27 november 2019, 22:45
Listan ovan är hämtad från Skalman, och den har inspirerat mig till en ny hemsida

https://markusholst.com/historia/svenska-armefordon

Den är lite knaper ännu. Jag tänker någon gång engagera er till att fylla på där med info och bilder.

Men nu till en fråga: Vi har strv 81, och ovan nämns brobandvagn 81. Nämn någon mer xx-vagn 81.
Lycka till. Jag hjälper gärna till fast någon Brobv 81 har väl aldrig varit registrerad i FM? Den första var väl Brobv 941?
Trevlig helg
Lasse O

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 3 december 2019, 17:51

Jag tror vi lämnar brobv 81 och går till något som verkligen existerat :wink: , nämligen ett pansartåg.

Pansartåget hade många faciliteter, t ex telegraf, tryckpress, garage för bilar, radiostation, kraftverk och bara ryktesvis - en älskarinna.
Vems var detta fantastiska pansartåg?
En ledtråd är att han var minister.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av varjag » 3 december 2019, 22:48

Lasse Odrup skrev:
3 december 2019, 17:51
Jag tror vi lämnar brobv 81 och går till något som verkligen existerat :wink: , nämligen ett pansartåg.

Pansartåget hade många faciliteter, t ex telegraf, tryckpress, garage för bilar, radiostation, kraftverk och bara ryktesvis - en älskarinna.
Vems var detta fantastiska pansartåg?
En ledtråd är att han var minister.
Kan det varit Himmler ?
Hans ''Sonderzug'' hette Steiermark >

Varjag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 december 2019, 23:18

Jag ger mitt svar i form av en videolänk.
Senast redigerad av 1 Femtiotrean, redigerad totalt 3 gånger.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 3 december 2019, 23:19

"For two and a half years, except for comparatively short intervals, I lived in a railway coach. There I received those who brought reports, held conferences with local military and civil authorities, studied telegraphic despatches, dictated orders and articles. From it I made long trips along the front in automobiles with my co-workers.

My train was hurriedly organized in Moscow on the night of August 7, 1918. In the morning I left in it for Sviyazhsk, bound for the Czecho-Slovak front. The train was continually being reorganized and improved upon, and extended in its functions. As early as 1918, it had already become a flying apparatus of administration. Its sections included a secretariat, a printing-press, a telegraph station, a radio station, an electric-power station, a library, a garage, and a bath. The train was so heavy that it needed two engines; later it was divided into two trains. When we had to stop for some time at some one section of the front, one of the engines would do service as courier, and the other was always under steam. The front was shifting constantly, and one could take no chances.

I haven’t even the exact figures of the total distance covered by the train during the civil war. One of the notes to my military books mentions 36 trips, with a total run of over 105,000 kilometres. One of my former fellow-travellers writes that he reckons from memory that in three years we circled the earth five and a half times – he gives, that is, a figure twice as large as the one mentioned above. This does not include thousands of kilometres done by automobile from the railway line into the heart of the front line.

We always had in reserve a few zealous communists to fill in the breaches, a hundred or so of good fighting men, a small stock of boots, leather jackets, medicaments, machine-guns, field-glasses, maps, watches, and all sorts of gifts. Of course, the actual material resources of the train were slight in comparison with the needs of the army. But they were constantly being replenished.

The arrival of the train put the most isolated unit in touch with the whole army, and brought it into the life not only of the country, but of the entire world. Alarmist rumours and doubts were dispelled, and the spirit of the men grew firm. This change of morale would last for several weeks, sometimes until the next visit of the train.

Without constant changes and improvisations, the war would have been utterly impossible for us. The train initiated these, and at the same time regulated them. If we gave an impulse of initiative to the front and its immediate rear, we took care to direct it into the channels of the general system. I do not want to say that we always succeeded in this. But, as the civil war has demonstrated, we did achieve the principal thing – victory."

Leon Trotsky
My Life
CHAPTER XXXIV
THE TRAIN

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Lasse O » 4 december 2019, 14:17

53 svar är så heltäckande att det knappast behöver kommenteras. Filmen från Youtube finns i sin helhet på Netflix utan censur av vågad nakenhet.
Jag har inte hittat några uppgifter om att pansartåget någonsin var i regelrätt strid förutom understöd i några fall.
Hursomhelst var pansartåget en mäktig statussymbol för Trotskij och när det ångade in på en station skänkte det nog hopp till sviktande rödarmister.

53 ångar vidare med lämpligt pansarskydd.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Pansarhistoria

Inlägg av Femtiotrean » 4 december 2019, 14:50

"The train was not only a military-administrative and political institution, but a fighting institution as well. In many of its features it was more like an armored train than a staff head quarters on wheels. In fact, it was armored, or at least its engines and machine-gun cars were. All the crew could handle arms. They all wore leather uniforms, which always make men look heavily imposing /.../ Armed detachments would be put off the train as “landing parties.” The appearance of a leather-coated detachment in a dangerous place invariably had an overwhelming effect. When they were aware of the presence of the train just a few kilometres behind the firing-line, even the most nervous units, their commanding officers especially, would summon up all their strength."

"Part of the train was a huge garage holding several automobiles and a gasoline tank. This made it possible for us to travel away from the railway line for several hundred versts. A squad of picked sharpshooters and machine-gunners, amounting to from twenty to thirty men, occupied the trucks and light cars. A couple of hand machine-guns had also been placed in my car. A war of movement is full of surprises. On the steppes, we always ran the risk of running into some Cossack band. Automobiles with machine-guns insured one against this /.../Sometimes the train was cut off and shelled or bombed from the air. No wonder it was surrounded by a legend woven of victories both real and imagined. But that only served to increase its influence on morale. The train earned the hatred of its enemies and was proud of it."

En annorlunda recension av miniserien: https://convincingreasons.wordpress.com ... f-history/


Men nu lämnar vi 1900-talet och nakna kvinnor! Samtidshistoria ger mig bättre vibbar!
pansarhistoria.jpg
pansarhistoria.jpg (99.66 KiB) Visad 141 gånger
Jag vill ha minst två namn!

Skriv svar