Bordellbesök
-
- Saknad medlem †
Re: Bordellbesök Syrakusa 1942
Om han ''saniterades'' kl. tio på kvällen efter mötet med Yvette - var han nog Unteroffizier eller högre.....
Manskapets tapto gick väl klockan nio...
Manskapets tapto gick väl klockan nio...
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Behandling av könssjukdomar:
"Det hänvisas än en gång till att könssjukdomarna under den senaste tiden dykt upp i enorma mängder. Varje soldat måste i sexuellt umgänge med kvinnor, och i överensstämmelse med detta sakförhållande utöva högsta försiktighet, då saneringsmöjligheterna inom fästningen är begränsade och behandling blott kan genomföras provisoriskt."
...som vi hittar i Findbuch 12542, Akte 524, 90/642, vilket är Tagesbefehl Nr 5, 16 april 1945 och utgiven av "Der örtliche Führer der Luftwaffe - Festung Breslau"...! Som om man inte hade tillräckligt med problem...
I synnerhet i den fästningen under dessa världskrigets sista dagar var det säkert en hel del soldater och civila som vid den tiden gjorde sig tankar, om inte angående jordens undergång, så åtminstone att nu var det färdigt med det egna jordelivet - så därför gällde säkert kvinnor, sprit och möjligtvis sång som den bästa utvägen att komma undan helvetet som dagligen rasade ner från himlen!
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Tillbaka till Italien och början på 1944:
Könssjukdomar: Alla sorters könssjukdomar är mycket utbredda i Italien och elakartade. Faran att bli smittad vid sexuellt umgänge utanför de av tyska tjänsteställen inrättade bordellerna är mycket stor. Gummiskyddsmedel och sanering senast två dagar efter samlag; senare är saneringens framgång tveksam. Det måste vara varje enhets stolthet att inte ha könssjuka i sina led. Det hänvisas i synnerhet till Herr Oberbefehlshabers Südwest order från 3.2.44.
Om det hjälpte...?
Hans K
Könssjukdomar: Alla sorters könssjukdomar är mycket utbredda i Italien och elakartade. Faran att bli smittad vid sexuellt umgänge utanför de av tyska tjänsteställen inrättade bordellerna är mycket stor. Gummiskyddsmedel och sanering senast två dagar efter samlag; senare är saneringens framgång tveksam. Det måste vara varje enhets stolthet att inte ha könssjuka i sina led. Det hänvisas i synnerhet till Herr Oberbefehlshabers Südwest order från 3.2.44.
Om det hjälpte...?
Hans K
-
- Medlem
Meanwhile in Finland...
-
- C Skalman
Femtiotrean får nog när som helst lust att berätta vad hans graf föreställer: Könssjukdomar, våldtäkter, frivilliga oplanerade soldatbarn ...
-
53'an är kryptisk ibland, cykelproduktion i Finland?
Som Markus gissar jag könssjukdomar i Östra Rikshalvan.
MVH
Hans
Som Markus gissar jag könssjukdomar i Östra Rikshalvan.
MVH
Hans
-
- Medlem
Varför vill du jävlas med mig? Vet du inte att det är varjagens ensamrätt?Markus Holst skrev: ↑26 nov 2019 13:33Femtiotrean får nog när som helst lust att berätta vad hans graf föreställer: Könssjukdomar, våldtäkter, frivilliga oplanerade soldatbarn ...
Jag litade på att skalmaniterna kunde gissa det sakliga sammanhanger helt utan min hjälp. Min graf visar antalet gonorreafall per 100 000 invånare, men jag kunde ha valt vilken könssjukdom som helst och grafen skulle ha varit nästan identisk mellan åren 1932-1952.
-
AIDS hade varit lite knepigt då.
Som vanligt vägrar jag de här figurerna som ler och blinkar.
MVH
Hans
Bra.
Som vanligt vägrar jag de här figurerna som ler och blinkar.
MVH
Hans
-
- Medlem
Tyskarna ansvarade ju för nästan halva finska frontens försvar, i norr, efter att deras attack hade stoppats.sveahk skrev: ↑01 apr 2010 07:24
----
I Norden antar jag skedde sammalunda - kanske någon här vet besked?
---
Mer österut, där officiell prostitution ej existerade, förekom till en viss grad tvångsrekrutering till Wehrmachtbordellerna, men en hel damer kom "frivilligt" för att för sig och de sina tjäna överlevnadsbröd. Uppbyggnad och drift var annars som det beskrivs ovan i Syrakusa.
-----
Hans K
Jag har aldrig läst om att de skulle ha haft bordeller på finsk mark. Däremot uppstod en hel del samröre mellan de tyska soldaterna och finska kvinnor, ofta sådana som via jobbet hade kontakt med de tyska trupperna. Jobbet hos tyskarna var attraktivt, eftersom de betalade dubbelt jämför med gängse finska löner. En tysk soldat kunde således ofta skaffa sig en flickvän, oavsett om han i Tyskland var gift eller inte. Dessa sällskapsförhållandena resulterade i tusentals barn, vilkas far efter kriget inte annonserades, men släkten visste nog om det och barnen fick sedan ofta i vuxenåldern veta om det. I vissa fall blev de retade som barn för sin far. Men samhället såg inte ner på kvinnorna eller trakasserade dem, då tyskarna vari vapenbröder under fortsättningskriget.
Då tyskarna lämnade Lappland försökte en del kvinnor åka med dem. En del togs med, andra togs inte, eventuellt p.g.a. att mannen redan hade en familj hemma i Tyskland, eller för att mannen inte bara ville ta sin krigsflickvän med till Tyskland, eller för att mannen inte kunde skaffa en plats åt sin flickvän.
Men så föddes det ju även sovjetfångars barn i Finland då en del av fångarna jobbade på bondgårdar och blev vänner med en kvinna på gården eller granngården. Här pratar vi om några hundratal barn och nu hamnade jag utanför ämnet. Som en intressant detalj kan dock nämnas att efter att Tyskland kapitulerat, fick utländska kvinnor, inklusive finska lättare jobb hos ockupationsmakterna Storbritannien och USA, och där uppstod igen sällskapsförhållanden. Här finns ett verk i två delar om ämnet, med sammandrag på engelska efter de finska artiklarna
https://doczz.net/doc/228451/saksalaist ... sotilaiden...
https://doczz.net/doc/163201/saksalaist ... --norjassa
--------
Men om Schwemppa, Femtiotrean, eller någon annan har kunskaper om tyska bordeller i Finland, vore det intressant att läsa om det.
-
-
Var i Finland ligger Syrakusa?
Tack för information. Finns det något exempel under andra världskriget där främmande makt inte fraterniserat med lokala kvinnor?
Med sovjeter hade de väl inget eget val oftast. Samma sak i Asien inbillar jag mig.
Men jag tror att tyskarna fraterniserade mer än än man tror. T.ex. Norge. Hur många tyskbarn fanns det i sovjet?. Jag tror på en hel del i alla europiska ockuperade stater. Någon?
MVH
Hans
Tack för information. Finns det något exempel under andra världskriget där främmande makt inte fraterniserat med lokala kvinnor?
Med sovjeter hade de väl inget eget val oftast. Samma sak i Asien inbillar jag mig.
Men jag tror att tyskarna fraterniserade mer än än man tror. T.ex. Norge. Hur många tyskbarn fanns det i sovjet?. Jag tror på en hel del i alla europiska ockuperade stater. Någon?
MVH
Hans
-
-
Re: Bordellbesök
Jag retades med Östra Rikshalvan men helt OK.
MVH
Hans
MVH
Hans