Krångelryssland

Berättelser om historiska sevärdheter och resor i historiens fotspår.
Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Krångelryssland

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 21 oktober 2019, 10:59

liljen skrev:
20 oktober 2019, 21:52
Tja, det verkade vara ungefär så som som grekcyprioterna såg på den norra delen av Cypern när jag var på Cypern i somras och har gjort så sen 1974, så låter ju inte helt otroligt att man i Kiev skulle se på liknande vis på Krim ett bra tag till. Vanliga ukrainare är dock ganska pragmatiska när det gäller synen på Krim. De brukar acceptera realiteter som att majoriteten på Krim 2014 var rysk och ville bli en del av Ryssland även om formerna för det inte var speciellt korrekta.
Så är det nog. Sen är väl skillnaden att i Cypern blev folk tvångsförflyttade medan Krim var ett fastställande av ett tidigare mer eller mindre faktum.
Nåväl, hoppas det löser sig med tiden.
liljen skrev:
20 oktober 2019, 21:52
Javisst. Se till att flyga ut också bara. Att ta bussen in i Ukraina från Krim för att sen ta sig till exempel Odessa eller Gammalsvenskby är inget att rekommendera.
Det är lite tråkigt; hade gärna inkluderat Krim på en resa till Odessa och Gammalsvenskby. Men man kan inte få allt här i världen. :)

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 21 oktober 2019, 20:52

Sarvi skrev:
20 oktober 2019, 22:11
De baltiska staterna ansågs ju av flera väststater som olagligt ockuperade av Sovjetunionen under hela efterkrigstiden, så nog kan UD anse detsamma om Krim ett par år till? Det skulle också förvåna mig om Sveriges regering frångår EUs position i frågan. Att man sedan de facto får hantera de praktiska spörsmålen mer pragmatiskt (jmf Cypern) är en annan sak.
Enda väststat som de jure erkände de baltiska staterna som en del av Sovjetunionen var väl Sverige.

De facto behandlades länderna av alla som en del av Sovjet-Ryssland.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 21 oktober 2019, 20:54

Gen. Jack Ripper skrev:
21 oktober 2019, 10:59
Så är det nog. Sen är väl skillnaden att i Cypern blev folk tvångsförflyttade medan Krim var ett fastställande av ett tidigare mer eller mindre faktum.
Nåväl, hoppas det löser sig med tiden.
Ryssland har förflyttat 140 000 ryssar till Krim sedan landet ockuperade Krim.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av Markus Holst » 21 oktober 2019, 21:38

erep skrev:
21 oktober 2019, 20:54
Ryssland har förflyttat 140 000 ryssar till Krim sedan landet ockuperade Krim.
Du uttrycker de som om dessa 140 000 ryssar har blivit dittvingade av staten. Är det kanske så, att dessa människor valt att flytta till Krim, inte blivit förflyttade?

Gen. Jack Ripper
Medlem
Inlägg: 243
Blev medlem: 27 november 2011, 14:26

Re: Krångelryssland

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 21 oktober 2019, 22:01

erep skrev:
21 oktober 2019, 20:54
Gen. Jack Ripper skrev:
21 oktober 2019, 10:59
Så är det nog. Sen är väl skillnaden att i Cypern blev folk tvångsförflyttade medan Krim var ett fastställande av ett tidigare mer eller mindre faktum.
Nåväl, hoppas det löser sig med tiden.
Ryssland har förflyttat 140 000 ryssar till Krim sedan landet ockuperade Krim.
Nej det har man inte. Detta är inte Sovjetunionen där man kan förflytta folk till höger och vänster.
Däremot har säkert många flyttat dit.
Likväl hade Krim en rysk majoritet innan annekteringen.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krångelryssland

Inlägg av Solkungen » 21 oktober 2019, 22:11

Borussia skrev:
19 oktober 2019, 08:19
Tidigare i tråden diskuterades GPS nätet i Ryssland. Min Garmin har full täckning på Krim så där blir det inga problem för mig att resa runt med bilen, men så fort jag kommer över Kertjbron till det ryska fastlandet så försvinner möjligheten att navigera. Jag vet att det går att ladda ner (Glonass) kartor i min mobil (iPhone 7 plus) men hur vet jag att de kommer att fungera? Funkar de offline eller behöver jag vara online? Sett när jag rest i Ryssland att chaufförerna använder telefonen som GPS och alltid tänkt att en sån vill jag ha. Jag vet att det finns massor av info på nätet om detta, massor av appar, men min osäkerhet/okunskap gör att jag skulle behöva lite personlig vägledning.
Yandex kartor med navigering funkar hyggligt i Sverige och torde fungera ännu bättre där över. Vet inte vad du har för tråkig Garmin men vilken mobil som helst fixar det.

liljen
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 10 augusti 2007, 17:44
Ort: Könugård / Värend / Hanekind
Kontakt:

Re: Krångelryssland

Inlägg av liljen » 21 oktober 2019, 22:25

Det sker ett långsamt delvis folkutbyte på Krim.

I Ukraina räknar man med att minst 41 000 ukrainare och krimtatarer har flyttat till Ukraina permanent. Det finns de som menar att det snarare rör sig om hundratusentals människor som lämnat Krim, men det är inte något som myndigheterna registrerat i så fall.
källa på 41 000:
https://zn.ua/UKRAINE/v-prokurature-pod ... 9052_.html

De som flyttat till Krim består nog huvudsakligen av tre grupper:
1. Folk som flytt konflikten i Donbass för det betydligare lugnare Krim, där många säkert har släkt.
2015 påstods det att denna grupp var hela 200 000 stor. https://web.archive.org/web/20150412091 ... z-donbassa
Det är möjligt att de var så många då, men många har säkert flyttat vidare till Ukraina eller till storstäderna i Ryssland, då både turismen och lantbruket haft det tufft på Krim sen 2014 och det finns inte så många andra sektorer som det är lätt för nykomlingar att få jobb i.

2. Statstjänstemän och anställda hos den ryska krigsmakten som skickats dit pga jobb. Från Moskvas sida har man nog föredragit att ha "riksryssar" på alla nyckelposter.

3. Vanliga ryssar som flyttat till Krim av samma skäl som vem som helst som flyttar gör. Pensionärer som njuta av Krims klimat osv. Troligen ingen enorm grupp människor, men här finns ju även de som ser affärsmöjligheter och luckor som ukrainare lämnar efter sig.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Krångelryssland

Inlägg av erep » 24 oktober 2019, 00:14

Markus Holst skrev:
21 oktober 2019, 21:38
erep skrev:
21 oktober 2019, 20:54
Ryssland har förflyttat 140 000 ryssar till Krim sedan landet ockuperade Krim.
Du uttrycker de som om dessa 140 000 ryssar har blivit dittvingade av staten. Är det kanske så, att dessa människor valt att flytta till Krim, inte blivit förflyttade?
Både piska och morot används. För ukrainare och krimatatarer görs livet på Krim svårt. Det är piskan. För ryssar bereds arbetsplatser, bostäder etc. Det är moroten. Den ryska inflyttningen till Baltikum var ju för att slaver gavs de nya bostäderna, industri- och förvaltningsarbetsplatser. De tvingades inte att inflytta, men fick bättre jobb och bostäder än stambefolkningen.

Skriv svar