Kriget i Syrien

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Magnus L
Medlem

Re: Kriget i Syrien

Inlägg av Magnus L » 15 okt 2019 09:28

Jo syriska trupper har enligt ett avtal om militär samverkan (ej politisk, det tar dom senare, dock har kurderna enligt avtalet uttalat att de vill bevara Syriens territoriella integritet i utbyte mot viss autonomi i delar av det nu av dem hållna området)

Utefter tre axlar har Syrien enligt avtalet tillåtelse att gå upp och stadga upp försvaret/blockera vidare framryckning. Det är från väst till öst vid Manbij, norr om Raqqa/Tabqua åt både väst och öst och vid Hasakah nordväst och österut. Man försöker möta Turkarna och dess anhang längs med M4:an.

Denna är ju alltid bra att ha koll på:
https://syria.liveuamap.com/en/2019/14- ... n-karguzak

Edit: Ja det är klart att hur man än vrider och vänder på detta så är "Putin" vinnare. Förnuftet alltså. Konsekvent emot tokextremister som vill rensa och tvinga på andra hur man ska leva. Konsekvent. Det betalar sig.

Edit2: Än så länge hotar det väl inte Turkiets/Rysslands luftvärnsaffärer. Ryssland har ju även tidigare bekämpat Erdogans mörkermän, fränst i Idlib. Skillnaden blir väl om Turkiska trupper strider direkt med ryska...det blir ju lite kinkigt läge...tror jag inte inträffat än.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 16 okt 2019 06:49

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7322258

Och där lämnade USA över allt på "Walkover". 8O :lol:

Ryssarna tar över övergiven Amerikansk militär bas. (Vår tid känns numera allt som oftast som en sci-fi film?!, en känsla jag haft sedan 911.)

Sonderling

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 16 okt 2019 09:48

Syriska inbördeskriget kommer bli intressant att analysera i efterhand. Utöver flera politiska lärdomar som tagits så visar det att man faktiskt kan vinna även om motståndet verkar kompakt.
Att Assad skulle falla var mer än en "expert" övertygad om runt 2014/15, men idag kontrollerar man nästan hela landet igen.

Frågan är hur de ska återta Idlibprovinsen. Kurdisk autonomi mot att inte slåss mot Turkiet är ganska lätt att få till; hur övertyga de som håller Idlib att släppa det?

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 16 okt 2019 10:52

Gen. Jack Ripper skrev:
16 okt 2019 09:48
Syriska inbördeskriget kommer bli intressant att analysera i efterhand. Utöver flera politiska lärdomar som tagits så visar det att man faktiskt kan vinna även om motståndet verkar kompakt.
Att Assad skulle falla var mer än en "expert" övertygad om runt 2014/15, men idag kontrollerar man nästan hela landet igen.

Frågan är hur de ska återta Idlibprovinsen. Kurdisk autonomi mot att inte slåss mot Turkiet är ganska lätt att få till; hur övertyga de som håller Idlib att släppa det?
Fast, 2014/15 var det nog ingen som allvarligt trodde att Ryssland skulle kliva in så aktivt som de gjorde på Assads sida i oktober 2015. Lite som i Ukraina, när ena sidan är på väg att vinna, kliver Ryssland in och räddar upp det.

Känns som om Ryssland vinner inflytande på flera fronter just nu.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 16 okt 2019 11:38

FredH skrev:
16 okt 2019 10:52
Lite som i Ukraina, när ena sidan är på väg att vinna, kliver Ryssland in och räddar upp det.
Kan du utveckla det? Vad som pågår i Ukraina - är väl en rysk invasion?

FredH
Medlem

Inlägg av FredH » 16 okt 2019 11:59

Markus Holst skrev:
16 okt 2019 11:38
FredH skrev:
16 okt 2019 10:52
Lite som i Ukraina, när ena sidan är på väg att vinna, kliver Ryssland in och räddar upp det.
Kan du utveckla det? Vad som pågår i Ukraina - är väl en rysk invasion?
Ja, så ser jag också det. Men fram till augusti 2014 var det en ganska begränsad insats från Ryssland, då hade Ukraina övertaget över separatisterna och var på väg att vinna. Eller åtminstone på god väg att vinna. Men att Ryssland i augusti 2014 ganska kraftigt trappar upp sitt stöd och sänder reguljära förband över gränsen för att stabilisera fronten och skapa ett visst övertag för separatisterna.

Det var så jag menade med att Ryssland kliver in och räddar upp situationen.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 16 okt 2019 12:34

Gen. Jack Ripper skrev:
16 okt 2019 09:48

Idlib. Vem vill ta emot Al Qaida och dess sympatisörer? De blir kvar. Till de tvingas ut av Syrien/Ryssland.

LasseMaja
Redaktionen

Inlägg av LasseMaja » 16 okt 2019 21:14

Turkiet. Det är sådant manskap som återfinns i de miliser som stöttar den turkiska inmarschen.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 17 okt 2019 09:47

LasseMaja skrev:
16 okt 2019 21:14
Turkiet. Det är sådant manskap som återfinns i de miliser som stöttar den turkiska inmarschen.
Jo visst. Nu kallas de "banditer och mördare". Men inte när de fick pv-robot från CIA och Pentagon. Jävla galna västvärld.

Men jag undrar ändå om Turkiet är intresserade av att härbärgera dessa galningar som är kvar. De kommer att vara svikna och förrådda. Kanske bäst att skeppa dem till Libyen, visst Erdogan, där går det ju dåligt för dig?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 17 okt 2019 10:08

Magnus L skrev:
17 okt 2019 09:47
LasseMaja skrev:
Jo visst. Nu kallas de "banditer och mördare". Men inte när de fick pv-robot från CIA och Pentagon. Jävla galna västvärld.

Men jag undrar ändå om Turkiet är intresserade av att härbärgera dessa galningar som är kvar. De kommer att vara svikna och förrådda. Kanske bäst att skeppa dem till Libyen, visst Erdogan, där går det ju dåligt för dig?
Men är det samma gubbar? Jag blir lite skeptisk för man har ju hört detta förr, gällande andra konflikter, men det är inte alltid samma gubbar som fick stöd av tex CIA. Även om de kanske befann sig på samma sida mot Assad.

Annars låter det ju mer och mer i media som att Assad är räddaren i nöden och man får kanske tåla att han vinner. :?

Sonderling

Gen. Jack Ripper
Medlem

Inlägg av Gen. Jack Ripper » 17 okt 2019 11:08

Magnus L skrev:

Själv tycker jag det är lite lustigt hur alla tyckare fördömer Trump för att han inte gör mer mot Turkiet.
Samtidigt fick han skäll när han ifrågasatte NATO-medlemmar tidigare.
Är inte Turkiet en NATO-medlem?
sonderling skrev:
17 okt 2019 10:08
Men är det samma gubbar? Jag blir lite skeptisk för man har ju hört detta förr, gällande andra konflikter, men det är inte alltid samma gubbar som fick stöd av tex CIA. Även om de kanske befann sig på samma sida mot Assad.

Annars låter det ju mer och mer i media som att Assad är räddaren i nöden och man får kanske tåla att han vinner. :?

Sonderling
Nog har vi väl lärt oss av historien att mellanöstern och nordafrika fungerar bäst under sekulära och auktoritära ledare?
Eller tycker du Irak & Libyen är bättre idag än under Saddam & Ghadaffi?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 17 okt 2019 11:48

Gen.Jack Ripper skrev.
Nog har vi väl lärt oss av historien att mellanöstern och nordafrika fungerar bäst under sekulära och auktoritära ledare?
Jo jag har hört det påståendet förrut, lika så detta att de ligger liksom längre bak i sin vahetere "time line" och man jämför hur långt det tagit för väst att nå demokrati men jag tycker det låter lite egoistiskt eller att de liksom är för dumma för demokrati.

I så fall kanske det är mer att gränserna är fel (dagens kolonialgränser) och borde dras om (efter folkgrupper), som var på tapeten under Irak-kriget.

NATO, jag undrar ja om det inte är dags att lägga ner det.

Sonderling

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 17 okt 2019 11:57

sonderling skrev:
17 okt 2019 11:48
Gen.Jack Ripper skrev.
Jo jag har hört det påståendet förrut, lika så detta att de ligger liksom längre bak i sin vahetere "time line" och man jämför hur långt det tagit för väst att nå demokrati men jag tycker det låter lite egoistiskt eller att de liksom är för dumma för demokrati.

I så fall kanske det är mer att gränserna är fel (dagens kolonialgränser) och borde dras om (efter folkgrupper), som var på tapeten under Irak-kriget.

NATO, jag undrar ja om det inte är dags att lägga ner det.

Sonderling
"För dumma för demokrati" och liknande hör man ju lite då och då. Men demokrati som vi i väst ser det har ju uppstått baserat på de speciella förutsättningar vi har. Mellanöstern har ju andra förutsättningar med bla en klanmentalitet som är oerhört stark och en historia och ett tankesätt som är helt väsensskild från vår. Självklart funkar inte copy/paste vad gäller "demokrati". Det borde alla begripa men ändå försöker man med det. Hål i huvet.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 17 okt 2019 11:58

sonderling skrev:
17 okt 2019 10:08
Magnus L skrev:
LasseMaja skrev:

Sonderling
Det är samma gubbar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 18 okt 2019 09:00

Tråden låst tills alla har lugnat ner sig. Skalman är fel ställe att i emfas diskutera dagsaktuella händelser.