Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2019, 16:10

Sitter och bläddrar i ett antal tyska Ic-meddelanden från östfronten i slutet av andra världskriget. Ic-sektionen tillhörde som vi vet tyska Abwehr, och ryskspråkiga medarbetare lyssnade in på radio- och telefonsamtal som de ryska trupperna förde.

Det mesta handlade naturligtvis om krigets fortgång, framför allt i det avsnitt där soldaterna just då befann sig (i detta fall i Polen), men det dök upp personligt också, och då handlade det inte sällan om det privata, kvinnor och alkohol i första hand. En hel del var koderat, men det pratades också klartext, utan större intresse tydligen om fienden hörde med. De ryska telefonisterna som tyskarna avlyssnade hade gissningsvis lägre officersrang eller var underofficerare.

Tänkte bjuda på ett litet urval av vad den sovjetiske soldaten intresserade och gärna pratade om i världskrigets elfte timme. Även översättningen bjuder jag på. För att ge en viss överblick, här ett exempel på en hel Ic-sida(som jag inte översätter):
b246bbe7fbe8475364ac9836bb242510ce680272 2.jpg

Men den här snutten är värd en översättning:
75767e8ba31132fa8868d645c9976eccd7537316 2.jpg

Ukrainska Fronten.
Markopol, 5.6.(44). 17.50. En radiotelegrafist:

"Farväl, Viktor, idag arbetar jag för sista gången. I morgon tar de bort mig från nyhetsrapporteringen. Grund: Min bror tjänade vid samma regemente som jag och var krigsfånge. Det visade sig att han tjänade som frivillig hos tyskarna. Själv visste jag ingenting om detta. Min bror greps och fördes bort under nattens lopp. Troligtvis blir han arkebuserad eller upphängd. Jag som hälare(!?) och medskyldig kommer nog till en straffbataljon, och, som du vet, är det slutet."

H a n s K

forts.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av StefanZ » 3 oktober 2019, 17:08

sveahk skrev:
3 oktober 2019, 16:10
Jag som hälare(!?) och medskyldig kommer nog till en straffbataljon, och, som du vet, är det slutet[/i]."

forts.
Javisst, det är så vi tänker oss de sovjetiska straffbataljonerna. Hårda villkor, stora risker, och de är där vanligen till de inte är mer.

Men det pågår parallellt i Axisforumet två trådar där straffbataljoner nämns. I den ena fastslås att tiden där var begränsad till tre månader, i den andra säger den kunnige forumisten två månader...

Med möjlighet att bli släppt tidigare pga berömvärd uppförande - läs tapperhet på slagfältet. Och som jag förstår, därmed i praktiken även sårade på slagfältet släpptes om de överlevde och slapp invalidiserande skador.

Så, förvisso hade de höga förluster, i döda och sårade, mer än de flesta linjebataljoner , men ganska många blev frisläppta tidigare. Antagligen just för att striden stod het och det fanns många möjligheter till att utmärka sig. (man satte dem gärna in i första försvarslinjen) Och en del stod tiden ut sina tre månader. Så sammanlagt, utom de som stupade eller deserterade / blev tillfångatagna, de flesta tycks ha klarat både livhanken och friheten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 3 oktober 2019, 18:06

Liten detalj. I Sverige under det kalla kriget (och idag?) skrev man ortsnamn med versaler, STOCKHOLM.

Här skriver man personnamn med mellanslag H a n s.

MVH

H a n s

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 3 oktober 2019, 18:11

Finns det fler tolkningar på 'gehe ich kaputt'?

Frågar H a n s som är amatör på tyska jämfört vissa andra på forumet.

MVH

H a n s

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 3 oktober 2019, 19:53

Jag tror nog att han går till "sin" straffbataljon utan större illusioner att komma ut hel på andra sidan. "Kaputt" i min ordbok (Langenscheidt) översätts med "trasig, sönder, slut".

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 4 oktober 2019, 21:51

Tyska XXIII Armeekorps, vars Ic-avdelning vi följer här, hade fått mycket stryk under 1944, och början på 1945 blev det inte bättre. De sovjetiska strategerna hade förstått att med den tyska Ardenneroffensiven i början på året blev det inte mycket ordinarie tyska trupper över till den östra fronten.

Det utnyttjades. Den ryska offensiven vräkte fram genom Ost-Preussen, de tyska ställningarna var ohållbara, det drogs blod - men ändå hade man tid att lyssna in på och evaluera vad de ryska soldaterna hade att säga - över nonchalant öppna radio- och telefonlinjer...
5358888ff932f8af157da961e200c01b9cb536ae.jpg


"08.35/ Nå, det nya året har börjat bra - Vad har du för problem? - Vi har ju fortfarande att göra, bygga ut ställningen, och när den är färdig, finns det mer att göra. Bäst vore om allt äntligen tog slut, här driver man bara omkring, och hemma hade man lugn och ro utan allt bråk.
18.00/ Jag går ner i (skytte)-graven och ser om där är något nytt. Du jobbar med manskapet, tills klockan 12.00 måste ni jobba. - Ja, ok.
19.15/ Var du också med på festen? - Ja, men bara kort, se'n stack jag iväg. - Tror jag det, jag var också bara tre timmar där , se'n var jag så full, att jag ramlade under bordet."

Och här är vi ännu längre bort från frontskeendet:
bf7dfc42a914369058f15ef4c00f342e1cd8124f.jpg
bf7dfc42a914369058f15ef4c00f342e1cd8124f.jpg (65.38 KiB) Visad 2509 gånger

"13.30/ Vem talar jag med? - Telefonisten. - Ni har ju en telefonistin också? - (En kvinnlig stämma) Vad vill du? - Ingenting, ville bara säga hej och fråga hur det står till? - Mig går det alltid bra. - Är du långt från oss? - Det är nog ett stycke. - Ungefär hur långt? - Vet jag inte. - Jag kommer och besöker dig någon gång.

13.35/ Hej, hur står det till? - Är ok, och hur står det till själv? - Bra, i vårt avsnitt är kultur, har du också brudar? - Ja, en. - Den utan näsa? - Ja. - Då kom du till mig, så bjuder jag in ett par. - Ok, när jag har tid kommer jag."

De "bekanta" problemen på hemmafronten:
f1b062dddb2ea593217d1221bcadc47471cd04fe.jpg

"11.45/ Jag fick brev från min fru idag. Hon är gravid i 7 månaden, men tyvärr inte från mig. Nåja, vinden är skuld. Vi får väl se när ungen föds. Är den blond, är den från Fritz, är den svart så är den från min granne."

forts.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av mrsund » 4 oktober 2019, 23:03

Det är sjukt fascinerande att läsa sånt här om dem typ 80 år senare, de mest vardagliga saker blir.. ... jag saknar ord och rödvinet hjälper inte mig

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av StefanZ » 5 oktober 2019, 09:08

sveahk skrev:
3 oktober 2019, 19:53
Jag tror nog att han går till "sin" straffbataljon utan större illusioner att komma ut hel på andra sidan. "Kaputt" i min ordbok (Langenscheidt) översätts med "trasig, sönder, slut".

Hans K
Javisst. En faktor är ju att här hade han en riktig sinekur (som ju också framgår av de följande citaten). Och så skulle han istället tvingas agera en hårdför infanterist, i allra bästa fall.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 5 oktober 2019, 10:16

StefanZ skrev:
5 oktober 2019, 09:08
sveahk skrev:
3 oktober 2019, 19:53
Jag tror nog att han går till "sin" straffbataljon utan större illusioner att komma ut hel på andra sidan. "Kaputt" i min ordbok (Langenscheidt) översätts med "trasig, sönder, slut".

Hans K
Javisst. En faktor är ju att här hade han en riktig sinekur (som ju också framgår av de följande citaten). Och så skulle han istället tvingas agera en hårdför infanterist, i allra bästa fall.
Bra tanke Stefan, men vi får nog anta att de flesta av citaten som jag presenterar här har olika ursprung. Tämligen säker på att vi här ser samtal från olika soldater från olika enheter. Sällan nämns namn i utskrifterna, men när de nämns är de nästan alltid olika.

Mvh Hans K

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av StefanZ » 6 oktober 2019, 09:13

sveahk skrev:
5 oktober 2019, 10:16
StefanZ skrev:
5 oktober 2019, 09:08
sveahk skrev:
3 oktober 2019, 19:53
Jag tror nog att han går till "sin" straffbataljon utan större illusioner att komma ut hel på andra sidan. "Kaputt" i min ordbok (Langenscheidt) översätts med "trasig, sönder, slut".

Hans K
Javisst. En faktor är ju att här hade han en riktig sinekur (som ju också framgår av de följande citaten). Och så skulle han istället tvingas agera en hårdför infanterist, i allra bästa fall.
Bra tanke Stefan, men vi får nog anta att de flesta av citaten som jag presenterar här har olika ursprung. Tämligen säker på att vi här ser samtal från olika soldater från olika enheter. Sällan nämns namn i utskrifterna, men när de nämns är de nästan alltid olika.

Mvh Hans K
Javisst,självklart. Men de bekräftar ändå misstanken att vara telefonist var en sinekur, jämfört med att vara linjesoldat i ett frontförband. Just för att det tycks ha varit sinekur för de flesta av dessa telefonister.

Vidare, de var inte sådana telefonister som skulle dra eller reparera avbrutna telefontrådar mitt under pågående strid. Sådana som ålade och hasade med en trådrulle över ryggen mitt i prickskyttarnas eller artilleriets beskjutningsfält. Så som vi tex har sett i Enemy at the gates.
Utan de var fasta telefonister kanske vid bataljonsstaben.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 9 oktober 2019, 12:15

StefanZ skrev:
6 oktober 2019, 09:13

....Men de bekräftar ändå misstanken att vara telefonist var en sinekur, jämfört med att vara linjesoldat i ett frontförband. Just för att det tycks ha varit sinekur för de flesta av dessa telefonister.

Vidare, de var inte sådana telefonister som skulle dra eller reparera avbrutna telefontrådar mitt under pågående strid. Sådana som ålade och hasade med en trådrulle över ryggen mitt i prickskyttarnas eller artilleriets beskjutningsfält. Så som vi tex har sett i Enemy at the gates.
Utan de var fasta telefonister kanske vid bataljonsstaben.
Det är möjligt att en av telefonisterna satt och språkade bakom fronten, men den andra var helt säkert i ett frontavsnitt - om inte båda. Deras avlyssnade samtal och vad de hade att säga pekar mer på telefonister som båda befann sig på olika frontavsnitt, och jag vill påstå i de främre linjerna. Vi "hör" det genom kommentarer från de ryska soldaterna, hur det skjuts, även tyska pansar i rörelse, vi "ser" in i de ryska skyttegravarna och bunkrarna - nej, jag tror nog inte telefonisterna befann sig långt från det krigiska skeendet...

e6c7e95f1177d8598e32cb56409f90a63b30b84b.jpg
e6c7e95f1177d8598e32cb56409f90a63b30b84b.jpg (27.75 KiB) Visad 2380 gånger
"De ljushåriga skriker där borta, "Ruski inte skjuta, vi också inte skjuta". De skriker och sjunger som idioter."

Intressant handskriven tysk kommentar nedanför: "Vid 299 I.D. härom ej bekant"


Nej, dags för nästa tema: Alkohol och den ryske soldaten!

forts.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 9 oktober 2019, 12:32

Framgår det hur de avlyssnade telefontrafiken?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av sveahk » 9 oktober 2019, 14:53

Hans skrev:
9 oktober 2019, 12:32
Framgår det hur de avlyssnade telefontrafiken?

MVH

Hans
Jag tror du hittar mest information här: https://en.wikipedia.org/wiki/General_d ... aufklärung

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av Hans » 9 oktober 2019, 15:06

Tack han med det trevliga namnet. Tar dock en stund innan jag läst igenom.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Blod, kvinnor och alkohol. Sovjetiska soldater telefonerar...

Inlägg av mrsund » 9 oktober 2019, 15:23

Hans skrev:
9 oktober 2019, 15:06
Tack han med det trevliga namnet. Tar dock en stund innan jag läst igenom.

MVH

Hans
Hans, jag var inne lite och kollade, kan du sammanfatta till mig, lägg gärna till lite actionfyllda bilder.

Skriv svar