Quiz: Flyg- och rymd-historia
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack varjag - en av de vackraste propellermaskinerna!
Oj, det här ser inte bra ut...
...men räddning är på väg!
Var och när - och vilka flygplan?
Hans K
Oj, det här ser inte bra ut...
...men räddning är på väg!
Var och när - och vilka flygplan?
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Schweiz - 1946
- resten får sveahk berätta >- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
19 november 1946 förirrade sig en amerikansk Douglas C-53:a, på väg från München till Marseille, upp i de schweiziska alperna. Piloten tänkte tydligen ta en genväg över Schweiz och hade förmodligen inte passat upp alltför bra när det i utbildningen blev tal om den schweiziska topografin! Han kryssade mellan alptopparna tills det inte gick längre. Det blev en mycket, mycket lyckosam nödlandning på Gauliglaciären, i bergen söder om Bern. Om bord befann sig 12 personer, däribland två högt rankade militärer, fyra damer och en elvaårig flicka. Landningen i den djupa snön var abrupt men lämnade plan och passagerare utan större skador.
Men, var befann man sig? Sista radiokontakten med omvärlden gav höjden, 3.350 möh, och en förmodan att man befann sig i de franska alperna. Efter två dagars letande, då främst av ett åttiotal amerikanska flygplan över Frankrike och Italien, blev man av schweizarna uppmärksammade att planet troligtvis befann sig i Schweiz. En B-29 på hög höjd och en schweizisk C-36 på låg höjd upptäckte den amerikanska maskinen, otillgängligt, högt uppe i bergen.
Efter det att man hittat planet började den till dags dato största bärgningsaktionen i alperna. Försörjningspaket kastades ner på olycksplatsen tills de flygbrutna skrev ett stort FINI i snön - de fruktade att paketen skulle slå sönder flygplanet där de hade en nödtorftig boning! Och jänkarna skickade ett specialtåg genom Simplon fylld med allehanda räddningsmaterial, och dessutom 150 Gebirgsjäger från den 88. US_Divisionen som skulle rädda passagerarna. Tyvärr visade det sig att de bara var bristfälligt utbildade för bergsräddning i snö, is och dåligt väder...de kunde inte sättas in!
Det kunde däremot schweizarna. Efter 13 timmars skidmarsch upp i bergen kom den första räddningskolonnen fram till olycksplatsen. Men det viktigaste var de två Fieseler Storch-maskinerna från schweiziska Luftwaffe som lyckades landa i närheten på glaciären, och i nio flygningar klarade ned de förolyckade amerikanska passagerarna. Det var början till den senare berömda Schweizerische Rettungsflugwacht.
Sex dagar tog räddningen. Uppmärksammad över hela världen, inte minst i USA. Det något frusna klimatet mellan Schweiz och USA efter andra världskriget tinade upp betydligt efter den räddningsaktionen. Resterna av C-53:an täcktes av snö och sjönk med tiden ner i glaciären, och det var först 2018 som motorer och andra delar dök upp igen - glaciärerna smälter också i Schweiz...
Varjag tar sats för nästa!
Hans K
Men, var befann man sig? Sista radiokontakten med omvärlden gav höjden, 3.350 möh, och en förmodan att man befann sig i de franska alperna. Efter två dagars letande, då främst av ett åttiotal amerikanska flygplan över Frankrike och Italien, blev man av schweizarna uppmärksammade att planet troligtvis befann sig i Schweiz. En B-29 på hög höjd och en schweizisk C-36 på låg höjd upptäckte den amerikanska maskinen, otillgängligt, högt uppe i bergen.
Efter det att man hittat planet började den till dags dato största bärgningsaktionen i alperna. Försörjningspaket kastades ner på olycksplatsen tills de flygbrutna skrev ett stort FINI i snön - de fruktade att paketen skulle slå sönder flygplanet där de hade en nödtorftig boning! Och jänkarna skickade ett specialtåg genom Simplon fylld med allehanda räddningsmaterial, och dessutom 150 Gebirgsjäger från den 88. US_Divisionen som skulle rädda passagerarna. Tyvärr visade det sig att de bara var bristfälligt utbildade för bergsräddning i snö, is och dåligt väder...de kunde inte sättas in!
Det kunde däremot schweizarna. Efter 13 timmars skidmarsch upp i bergen kom den första räddningskolonnen fram till olycksplatsen. Men det viktigaste var de två Fieseler Storch-maskinerna från schweiziska Luftwaffe som lyckades landa i närheten på glaciären, och i nio flygningar klarade ned de förolyckade amerikanska passagerarna. Det var början till den senare berömda Schweizerische Rettungsflugwacht.
Sex dagar tog räddningen. Uppmärksammad över hela världen, inte minst i USA. Det något frusna klimatet mellan Schweiz och USA efter andra världskriget tinade upp betydligt efter den räddningsaktionen. Resterna av C-53:an täcktes av snö och sjönk med tiden ner i glaciären, och det var först 2018 som motorer och andra delar dök upp igen - glaciärerna smälter också i Schweiz...
Varjag tar sats för nästa!
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack sveahk
När vi ändå pulsar i snö -ett katastrofalt bombangrepp; ett förband - med såna här flygplan - förlorade 75% av styrkan på samma dag…..
Var. när och vilka flygplan ?
Varjag
När vi ändå pulsar i snö -ett katastrofalt bombangrepp; ett förband - med såna här flygplan - förlorade 75% av styrkan på samma dag…..
Var. när och vilka flygplan ?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tystnad - usch då….varjag var lite elak med målningen av flygplanet dom
Varjag
målade i dessa färger - Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygplanen bar finska hakkors men - var faktiskt svenska och - flögs av svenska flygare…..
Varjag
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Flygplanen, var Flygvapnets Hawker Hart B 4
Förbandet var den Svenska Frivilligkåren's flygkomponent i Finland 1940 med en jaktdivision om 8 st J 8 Gloster Gladiator
och en attackgrupp om fyra stycken B 4.
Den 12:e januari fick attackgruppen sitt ''elddop'' - av de fyra insatta bombplanen - återvände bara ett (= 75%-iga förluster)
[två fpl kolliderade, ett skjöts ned av ryska jaktplan]
Frågan är fri !
Varjag
Förbandet var den Svenska Frivilligkåren's flygkomponent i Finland 1940 med en jaktdivision om 8 st J 8 Gloster Gladiator
och en attackgrupp om fyra stycken B 4.
Den 12:e januari fick attackgruppen sitt ''elddop'' - av de fyra insatta bombplanen - återvände bara ett (= 75%-iga förluster)
[två fpl kolliderade, ett skjöts ned av ryska jaktplan]
Frågan är fri !
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
När - det här duger inte - ny fråga;
överlämnas till ett par modiga aviatörer - och
och ..fast i något skamfilat skick
Vad hette flygarna och när hände det ?
Varjag
transatlantiska flygposten ….överlämnas till ett par modiga aviatörer - och
och ..fast i något skamfilat skick
Vad hette flygarna och när hände det ?
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
1919 var det. Engelsmännen John Alcock och Arthur Brown startar med en Vickers Vimy bombare från St. John's, Newfoundland och landar med en lätt nose-over i Clifden, County Galway, Ireland.
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Tur vi har sveahk här att sparka liv i Flyghistorien
Och givetvis med rätt svar =
https://en.wikipedia.org/wiki/Transatla ... _and_Brown
All yours sveahk!
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Tackar, tackar!
Att behålla och snygga upp gamla flygplan är en långvarig och dyr sysselsättning - desto tacksammare är vi när privatpersoner och museer tar sig an den uppgiften. Som här...
Vad kan det tänkas vara för maskin?
Hans K
Att behålla och snygga upp gamla flygplan är en långvarig och dyr sysselsättning - desto tacksammare är vi när privatpersoner och museer tar sig an den uppgiften. Som här...
Vad kan det tänkas vara för maskin?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11121
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Samma plan ett par år tidigare, innan den började repareras...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Stockholmstidningen hade en….
Re: Quiz: Flyghistoria
Detta är Stockholms Tidningen / Aftonbladets flygplan 1955.
/ currahee
/ currahee