Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
1. Apocalypse Now
2. Sully
4... svår
5. Flight
2. Sully
4... svår
5. Flight
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Flyghistoria
Fyran: North by Northwest? I sista minuten på svenska.
Re: Quiz: Flyghistoria
Har kört några av filmerna så ibland fastnar något...
Då flygfän inte är min starka sida så tar jag en textfråga som utspelar sig för lite mer än 80 år sedan.
Ett par franska officerare är på vänskapligt besök i Tyskland strax innan kriget. De får en uppvisning som säkert är menad att få dem stanna på marken i händelse av krig. De får bland annat se en ny jaktplansprototyp. En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
Då flygfän inte är min starka sida så tar jag en textfråga som utspelar sig för lite mer än 80 år sedan.
Ett par franska officerare är på vänskapligt besök i Tyskland strax innan kriget. De får en uppvisning som säkert är menad att få dem stanna på marken i händelse av krig. De får bland annat se en ny jaktplansprototyp. En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Flyghistoria
?????En av fransmännen bränner handen då han vidrör planets vinge, varför då?
Det har stått ute i sommarsolen hela förbaskade dan.…..
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Nej. Planet hade precis landat efter att ha visat upp sina förmågor i luften. Det har något med planets konstruktionsprinciper att göra
No one can prevent me from raising towers in babylon
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13614
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Quiz: Flyghistoria
Tyskarna kom ju med rea-plan under kriget. Kan det vara den höga farten som gjorde planen varma?
Alltså Messerschitt ME-262
Alltså Messerschitt ME-262
Re: Quiz: Flyghistoria
NejMarkus Holst skrev: ↑16 augusti 2019, 08:56Tyskarna kom ju med rea-plan under kriget. Kan det vara den höga farten som gjorde planen varma?
Alltså Messerschitt ME-262
Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Flyghistoria
Då röstar jag på en Heinkel 100 - som hade ''evaporate kylningssystem'' (avdunstande s.k. ångkylning) vars circulation i vingarna - hettade upp dem.Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
Engine coolant and oil cooling systems[edit]
For the rest of the designed performance increase with the DB 601 powerplant, Walter turned to the somewhat risky and still experimental method of cooling the engine via evaporative cooling
https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_100
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Och där har vi svaret. Fantastiskt för avancerad flygning men riskfyllt i krig. Ett hål någonstans riskerade vad jag förstår tömma hela kylsystemet. Och det är obra om du är långt hemifrån. Hur snabbt en sådan maskin överhettar och dör vet jag inte. Men det var nog en av orsakerna att vi inte hörde om Heinkel 100 i slaget om Storbritannienvarjag skrev: ↑16 augusti 2019, 11:22Då röstar jag på en Heinkel 100 - som hade ''evaporate kylningssystem'' (avdunstande s.k. ångkylning) vars circulation i vingarna - hettade upp dem.Detta var före kriget, en propellerkärra som aldrig blev satt i större produktion. Men nådde mycket höga hastigheter. Just den konstruktionsdetaljen som möjliggjorde höga hastigheter med relativt begränsad motorstyrka gjorde också planet mindre lämpligt i strid...
Engine coolant and oil cooling systems[edit]
For the rest of the designed performance increase with the DB 601 powerplant, Walter turned to the somewhat risky and still experimental method of cooling the engine via evaporative cooling
https://en.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_100
Varjag
No one can prevent me from raising towers in babylon
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack dc
Men denna skulle minsann orsaka mycken förvirring i de allierade leden under kriget…..
Vad avser jag?
Varjag
och ja, alltför sant >att vi inte hörde om Heinkel 100 i slaget om Storbritannien
Men denna skulle minsann orsaka mycken förvirring i de allierade leden under kriget…..
Vad avser jag?
Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Under luftstridernas hetta - var typidentifiering inte alltid lätt; flera engelska jaktflygare under Slaget om Storbrittannienskulle minsann orsaka mycken förvirring i de allierade leden under kriget…..
''svor på'' att de skjutit ned tyska Heinkel 113 (som var den tyska propagandans namn för Heinkel 100....[f.g. fråga]) fast inte en enda sattes i strid som dc mycket riktigt påpekade. Men - det var inte bara britter som lät sig luras -
nejdå ungefär februari 1943 började amerikaner ''skjuta ned japanska licensbyggda Messerschmittar - '' men... , Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11130
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Inget licensbygge men ändå starkt influerad av tyska Heinkels 100 och 112. Tyskt var det också i början när det började dogfightas, 20-mm-MG-151/20-Mauser-Kanonen blev inbyggda. Jaktplanet fick t.o.m. ett eget frimärke...
Ah ja, vi ser en Kawasaki Ki-61 "Hien", av de allierade kallad "Tony".
Hans K
Ah ja, vi ser en Kawasaki Ki-61 "Hien", av de allierade kallad "Tony".
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Visst var det Kawasaki's ''Tony'' som amrisarna i början misstog för en ''japansk messerschmitt'' !
[japanerna liksom italienarna var bra på stjänmotorer men - hade inga egna starka och pålitliga västekkylda radmotorer - så bägge köpte
licenser för att bygga DB-motorer.]
Liksom - Sverige För SAAB B 18B, T 18B och J 21...…
sveahks tur!
Varjag
Och - ej att förglömma motorn ! Som var densamma som i Me 109 en licensbyggd Daimler-Benz 601 >>>>>>>kallades Ha- 40 på japanskaInget licensbygge men ändå starkt influerad av tyska Heinkels 100 och 112. Tyskt var det också i början när det började dogfightas, 20-mm-MG-151/20-Mauser-Kanonen blev inbyggda.
[japanerna liksom italienarna var bra på stjänmotorer men - hade inga egna starka och pålitliga västekkylda radmotorer - så bägge köpte
licenser för att bygga DB-motorer.]
Liksom - Sverige För SAAB B 18B, T 18B och J 21...…
sveahks tur!
Varjag