Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Diskussioner kring händelser under revolutionernas & imperialismens tid.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2019, 17:01

Det var kungar som red dem.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 12 juli 2019, 17:33

Karl XIV Johan - Bernadotte kanske hör till en av dem, gissar då på Andalus som låter mer kontinentalt?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2019, 17:54

Karl XIV Johan red mycket riktigt Andalus i bland annat slaget i Leipzig. Andalus är av en ras som tills nyligen kallades för Andalusier. Idag kallas den allmänt för PRE (Pura rasa Española) och har de sista 20 åren blivit allt populärare i Sverige.

Om uppgifterna stämmer står Andalus uppstoppad på Skokloster.

Så kan jag avslöja svaret på den siste: Kaulbars red av Gustaf III under det finska fälttåget. Även han finns uppstoppad, på Livrustkammaren, men i bedrövligt skick. Han har bleknat och blivit hårt angripen av råttor. Tydligen är han sämre uppstoppad med en stomme av halm, inte trä. Det mest förvånande är att han bara är 127 cm hög, en storlek som idag förknippas med ponny för förpubertala ryttare - alltså en mycket liten ponny. Förvisso var Gustav liten, men troligen var Kaulbars större i livet. Inte ens på 1700-talet kunde en konung behålla sin värdighet om han red en så liten häst.

Amund äger frågan.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 12 juli 2019, 18:40

Tack för frågan Markus,
Trodde inte ens att Gustav III befann sig i Finland och än mindre i fält utan att han mer var en sorts slottskung.

Angående kungligheter till häst kom jag att tänka på en bok jag nyss läste om den siste kinesiske kejsaren Pu Yi som blev japansk marionettkejsare i Manchukuo; Han var en mycket stel och orörlig person och dög bokstavligt inte ens till att klä på sig själv utan hjälp av tjänare och pager. Hans propagandaofficer hade emellertid under en presskonferens berättat för de samlade åhörarna hur kejsar Pu Yi levde ett sunt friluftsliv och att han till fullo ägde de gamla manchustammarnas förkärlek för ett vilt och ursprungligt liv, vilket naturligtvis även innebar att han begrep sig på och älskade hästar. Pi Yi steg alltid upp i gryningen och sedan han intagit en frugal frukost kunde han iakttas ridande i galopp bland bergen, långt bortanför palatset. Han var också en mästare i tatarernas traditionella sport, bågskytte från hästryggen, och ibland jagade han fram på palatsområdet och avlossade skurar av pilar mot sina måltavlor. Han var faktiskt en så formidabel bågskytt och ryttare att det knappast längre behövdes några vakter omkring palatset.

Den helt oduglige marionettkejsaren blev därför skräckslagen när han fick ett fullblod i gåva av den japanske kejsaren som blivit imponerad av vad han hört och läst. :) Än värre blev det under ett statsbesök i Tokyo när den fumlige och helt oduglige Pi Yi förväntades inspektera den japanska hederskavalleriet, kejsarens livvakt uppsutten på en stor stridshäst som leddes fram till honom - Då bröt han samman och skrek att han hellre dog - Det hela slutade med att han fick åka runt på exercisfältet i en vagn dragen av två grå knubbiga ponnyhästar.

En ny fråga kommer när jag kommit på något. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2019, 18:57

Jag leker kanske med ord när jag kallar Gustav IIIs krig mot Ryssland för ett finskt fälttåg, men hur som tog sig Gustav dit ombord på Amphion, och Kaulbars lär ha burit runt honom i Finland. Hur sant detta är - vågar jag såklart inte sia om då jag själv inte deltog i fälttåget.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 12 juli 2019, 21:35

Jag vet inte mycket om Gustav III:s krig men jag har en ny fråga:

Jag visar här tre bilder:

Militär 1.jpg
Militär 1.jpg (4.67 KiB) Visad 408 gånger
Militär 2.jpg
Militär 2.jpg (33.37 KiB) Visad 408 gånger
Militär 3.jpg
Militär 3.jpg (15.81 KiB) Visad 408 gånger
Varje bild representerar ett substantiv som namngetts av en militär under vår tidsperiod - vilka då?

Lycka till!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 13 juli 2019, 00:40

  • Lord Raglan, brittisk general under Krimkriget, gav raglan-skärningen sitt namn. Bilden på tröjan är INTE raglan-skuren.
  • General Burnside, general över federationens Potamac-armé under amerikanska inbördeskriget, gav det engelska namnet åt polisonger - sideburns
  • Hertigen av Wellington behöver ingen närmare presentation. Wellington boots är engelska för höga vattentäta stövlar, numera oftast om gummistövlar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 13 juli 2019, 08:27

Markus Holst skrev:
13 juli 2019, 00:40
  • Lord Raglan, brittisk general under Krimkriget, gav raglan-skärningen sitt namn. Bilden på tröjan är INTE raglan-skuren.
  • General Burnside, general över federationens Potamac-armé under amerikanska inbördeskriget, gav det engelska namnet åt polisonger - sideburns
  • Hertigen av Wellington behöver ingen närmare presentation. Wellington boots är engelska för höga vattentäta stövlar, numera oftast om gummistövlar.
Ett suveränt svar. De två senare är helt rätt men på ettan så tänkte jag mig en militär underordnad till Lord Raglan, en Lord som faktiskt red i täten. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 13 juli 2019, 09:42

Lord Cardigan? Jag valde mellan honom och Raglan, och valde fel.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Amund » 13 juli 2019, 16:36

Markus Holst skrev:
13 juli 2019, 09:42
Lord Cardigan? Jag valde mellan honom och Raglan, och valde fel.
Fullständigt rätt och frågan är din - varsågod! :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 13 juli 2019, 16:42

Vi fortsätter med klädesplagg, och jag frågar efter ett annat plagg som minner om Krim-kriget och ovannämnda herrars förehavanden i detsamma.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 14 juli 2019, 05:26

British army Balaclava.png
British army Balaclava.png (53.92 KiB) Visad 373 gånger
?, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av Markus Holst » 14 juli 2019, 09:42

Balaklavan satt som en smäck på varjag. Var så god, frågan är din.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av varjag » 14 juli 2019, 13:37

Tack Markus
- min enthusiasm för galopperande eller värmande ting är som bekant - sval...däremot - saker som smäller som denna > :lol:
ett monster -.jpg
ett monster -.jpg (65.22 KiB) Visad 346 gånger
för sin tid. Och unik - fanns bara i ett enda exemplar och - smällde bara i en enda strid (egentligen en belägring)

Vilken, när och vad kallades monstret ?

Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Revolutionernas & Imperialismens tid

Inlägg av sveahk » 15 juli 2019, 16:49


Skriv svar