Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 5 juni 2019, 09:05

Tackar - jag har haft förmånen att prata med en av polackerna som var med och stred på Monte Cassino. Han sa att det var något han inte vill uppleva igen...

Ny fråga.
Vad innebär detta?

6/6
82+101
FLASH
THUNDER
WELCOME

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2019, 09:11

Jag får vibbar från Saving Private Ryan. Det är ett hälsningsförfarande för att säkerställa att den man möter är amerikansk soldat.

6/6 är D-day

82 och 101 är väl de två divisionerna som soldater möts ifrån mitt ute i ingenstans

Flash är lösenordet som skall besvaras med Thunder.

Wellcome är sista steget. Efter det kan man slappna av.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av currahee » 5 juni 2019, 11:37

Helt rätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Countersign_(military)

Markus tar nästa fråga

/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2019, 12:26

Kul! En av få frågor jag klarat utan att googla. jag har bara sett snuttar av Saving Private Ryan, men just detta kommer jag ihåg.

Vi kan väl prata vidare om dessa två luftburna divisioner, 82 och 101. Vilken av dem sattes först in i andra världskriget, och var?

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 5 juni 2019, 19:22

Nu var det nära att jag svarade 101:a, men efter lite besinning och efterforskning säger jag 82:a. Dom deltog nämligen på Sicilien redan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 5 juni 2019, 19:26

Helt rätt. Frågan är din

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 5 juni 2019, 20:04

Tackar! Fortsätter väl på temat för just dom här dagarna. Inför D-day vimlade det av planer för att lura den lede fi, Pattons FUSAG är väl den mest kända, men det fanns också en nordlig gren och den bestod av olika operationer. En deloperation innebar att få tyskarna att tro på en kombinerad operation, i slutändan innefattande Sverige, Sovjet och GB, den gick så där och det går att spekulera varför den gick så där, men i stort sett så fungerade, enligt dom allierade, operation Fortitude North. Frågan blir vad hette deloperationen mot Sverige? Sen kan man vinna ära och berömmelse om man kan förklara varför dom allierade ens bekymrade sig om Skandinavien och varför tyskarna knappt ens verkade bry sig.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 5 juni 2019, 22:08

Ska kanske lägga till att operationen syftade till att ge intryck av politiska överenskommelser mellan Sverige och de allierade.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 6 juni 2019, 00:29

Flygvapenchefen Nordenskiöld sågs som användbar, tyvärr för dom allierade blev han en besvikelse, alltför lojal till dom allierade helt enkelt.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 6 juni 2019, 08:58

Stora köp av norska statspapper ingick också i skådespelet, men det är oklart om tyskarna ens hade nån koll på sånt.

stillen
Medlem
Inlägg: 274
Blev medlem: 7 januari 2015, 19:43
Ort: Söder om Söder

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av stillen » 6 juni 2019, 21:50

Inte så mycket som en gissning ens. Men här hemma har vi väl däckats av den plötsliga sommarvärmen mitt i landstigningsövningarna. Den operation jag tänkte på gick under namnet Graffham.
https://en.wikipedia.org/wiki/Graffham
Minns en gång när jag via google hamnade på ett spelforum och nån undrade om en tysk division som dök upp nånstans i Oslotrakten som egentligen borde vara nånstans i norra Finland. Det visade sig att många divisioner i finska Lappland hade sin stab i Oslo, en trevligare stad än Rovanjemi kan tänkas. Undrar om brittiska agenter smög omkring på restaurangerna i Oslo och räknade divisioner den vägen?
Frågan fri!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 7 juni 2019, 00:04

stillen » tor jun 06, 2019 8:50 pm

Inte så mycket som en gissning ens.
Gratulerar stillen !
Jag har läst min beskärliga del om WW2 - men aldrig hört om
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Graffham

Du har vidgat allas våra kunskaper! Well done - Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 8 juni 2019, 22:37

stillen skrev:
6 juni 2019, 21:50
...
Frågan fri!
Aha, då grabbar jag frågan.

Frankrike maj 1940. Tyskarna svämmar över landet trots att många förband kämpar tappert emot.

En viss prefekt ("distriktschef" - denne person här omnämns ibland som mer; dvs borgmästare) arresteras av Gestapo. Han utsätts för påtryckningar och tortyr. Prefekten ifråga begår självmord under natten, eftersom han inser att han inte kan hålla emot länge till... Men den livlösa blödande kroppen blir upptäckt och han räddas till liv. Även om Vichy-regeringen entledigar honom så småningom.
Eftersom han lever i flera år till, blir historien hyfsad känd...Vår fd prefekt blir en känd gestalt i krigstida Frankrikes historia. Han har alltid halsduk runt sin ärriga hals. Så småningom dör han på riktigt, i ungefär samma omständigheter....

Vem är våran prefekt? Vad ville nazisterna utav honom? / Varför? Vilka indirekta slutsatser kan vi dra av denna historia? [på sista delfrågan är flera olika svar och gissningar möjliga! Alla rimliga svar får poäng]


ps. En ledtråd: så vitt jag vet, finns det ingen närmare koppling till Polen eller polacker eller polskhet på något vis. Utom möjligen själarnas broderskap. :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 10 juni 2019, 15:08

Det verkar gå trögt, men personen och saken har förekommit i våra trådar. Även jag själv har nämnt honom någonstans.

Ursprungligen hittade jag storyn i Knut Ståhlbergs något torra men vederhäftiga bok om Frankrike under Andra Världskriget. Knut Ståhlberg har ju länge varit Frankrikekännare i SVT.

Men storyn är beskriven och bekräftad från andra håll också.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 10 juni 2019, 15:40

Bild

Bild

Skriv svar