Quiz: Andra världskriget

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2019, 08:56

StefanZ skrev:
27 maj 2019, 08:52
Jag vet ju svaret, men jag har ingen bra egen fråga tillhands, så jag väntar och hoppas att någon annan svarar. :)
Det där tricket borde jag också lära mig.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2019, 13:53

Screenshot_20190527-135306_Maps.jpg
Frågan är fri

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 28 maj 2019, 18:53

Kom igen nu, jag har ju släppt frågan fri.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2019, 20:41

EDIT


Jag tänkte skoja lite, men av vördnad för Axel Holst, jordbrukare, ryttare, gentleman och officer, låter jag bli att skoja, jag vill hedra hans minne.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 28 maj 2019, 20:47

StefanZ skrev:
28 maj 2019, 20:41
EDIT


Jag tänkte skoja lite, men av vördnad för Axel Holst, jordbrukare, ryttare, gentleman och officer, låter jag bli att skoja, jag vill hedra hans minne.
Du verkar veta mycket om honom. Han var näst-kusin till min farfar. Min pappa hängde mycket hos honom i unga år, hjälpte honom med lite ridning å så.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2019, 20:50

Den som inte känner till Axel Holst, kan enklast söka på ehrenfuhrer... Så Axel blev utnämnd till något slags hedersofficer. Därmed blev han sinnebilden av den olympiska idealet från den tiden: Gentleman och eller officer.

Varför inte. Gehnäll Persson utnämndes i all hast till fänrik och officer så han kunde rida för Sverige i de olympiska spelen. Axel, som i alla fall red som amatör och gentleman, blev ju även han officer "sort of".

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 28 maj 2019, 20:56

Markus Holst skrev:
28 maj 2019, 20:47
StefanZ skrev:
28 maj 2019, 20:41
EDIT


Jag tänkte skoja lite, men av vördnad för Axel Holst, jordbrukare, ryttare, gentleman och officer, låter jag bli att skoja, jag vill hedra hans minne.
Du verkar veta mycket om honom. .
Jag läste väl ursprungstråden. Kommenterade också Axel i andra trådar. Så tex jag som kan stämningarna i diktaturländer, vet att när man väl har fått förslag att anmäla sig som "frivillig" till en viss uppburen organisation, kan man knappast vägra i praktiken. Man KAN, men karriären är över. Ens barn får svårare att komma in på bra skolor, etc, osv...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 maj 2019, 13:36

Vi kör vidare med -
en bister amiral.gif
en bister amiral.gif (44.93 KiB) Visad 695 gånger
vars vågspel - kostade honom livhanken….Vem ?

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 maj 2019, 19:31

Jag passar igen av samma skäl som ovan... Har ingen riktig bra fråga på lager. :(

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 30 maj 2019, 22:51

Nu kom jag på en användbar fråga, och svarar på denna ovan.
Det är Günther Lutjens, chef för Bismarck, som dog tillsammans med Bismarck.

Vid samma tillfälle kan nämnas, att det går en näpen historia om att Bismarcks skeppskatt blev räddad av jagaren Cossack. Men oturen resp turen förföljde katten: Cossack och andra brittiska skepp den var på, blev alla sänkta. Tills katten blev tvångspensionerad och fullföljde sitt långa liv på land hemma hos en pensionerad marin-underofficer.

Men storyn stämmer tyvärr inte. Så har bla sekreteraren för Cossack sällskapet slagit fast att Cossack som visserligen varit inblandad i jakten på Bismarck, var inte nära under Bismarcks sista timmar ej heller efteråt. Bränslet var på väg att ta slut och Cossack stävade hemåt i förtid....

Hur det var med katten och Cossack vet jag inte, men det som man vet att Cossack inte tog upp någon katt i samband med Bismarcks förlisning.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 30 maj 2019, 23:11

av StefanZ » tor maj 30, 2019 9:51 pm

Nu kom jag på en användbar fråga, och svarar på denna ovan.
Det är Günther Lutjens, chef för Bismarck, som dog tillsammans med Bismarck.
Helt rätt StefanZ - en inte alltför omtyckt amiral vars tvära ''sätt'' irriterade många.

[för dom som tror på ''re-inkarnation'' - (varjag gör det ibland….) när hans fruga krånglar……
Hon föddes nämligen ganska precis på minuten - när BISMARCK sjönk….. 8O man vet aldrig ??????]

StefanZ användbara fråga väntar!

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2019, 08:47

varjag skrev:
30 maj 2019, 23:11
av StefanZ » tor maj 30, 2019 9:51 pm

Nu kom jag på en användbar fråga, och svarar på denna ovan.
Det är Günther Lutjens, chef för Bismarck, som dog tillsammans med Bismarck.
Helt rätt StefanZ - en inte alltför omtyckt amiral vars tvära ''sätt'' irriterade många.

[för dom som tror på ''re-inkarnation'' - (varjag gör det ibland….) när hans fruga krånglar……
Hon föddes nämligen ganska precis på minuten - när BISMARCK sjönk….. 8O man vet aldrig ??????]

Varjag
Nja, vi slog ju fast i tråden att även skeppskatten måtte ha gått under, nu när inte Cossack räddat den. Även dess odödliga själ måste ha tagit vägen nånstans.
Bjud du din fru på någon god fiskrätt, och stryk henne medhårs, så får du se om det går bättre. :)

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2019, 09:16

Ok, till frågan.

Vår hjälte var även han en tyskfödd principfast amiral, fast till skillnad från Lutjens en person med många sympatiska drag.

Alltså. Född i kejserliga Tyskland i en släkt där många var officerare. Blev sjöofficer. Första världskriget tillbringade han mestadels på ubåtar, i likhet med tex von Trapp känd från Sound of Music.
Efter kriget bytte han dock land och flotta. Lärde sig det nya språket hjälpligt (hade iofs viss påbrå) och fick med tiden amiralsgrad i dess flotta.

Så blev det krig igen. Vår man hamnade i tysk krigsfångeskap. Men väl där vägrade han på alla sätt och vis att samarbeta med nazisterna, fastän han erbjöds en aktiv tjänstgöring i tyska marinen!* Hans broder den tyske generalen kom över och försökte övertyga, utan att det hjälpte något!
En rolig poäng att fastän hans modersmål var tyska, vägrade han att prata tyska med sina tillfångatagare. De hade ingen heder, menade han. Han talade antingen franska eller sitt nya modersmål via tolk med dem!

Efter kriget vägrade han att ta emot militärpension. Han tog konsekvenserna av detta och jobbade utomlands resten av sitt långa liv som grovarbetare. Dog fridfullt på ett ålderdomshem.

*Man försökte alltså rekrytera honom till tyska flottan, trots att man visste att han var aktiv antinazist. Även här påminns man något om von Trapp. Ergo: det är kanske sant att den tyska flottan var den minst nazianstuckna av vapengrenarna?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 31 maj 2019, 13:16

Låter som Józef Unrug

https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Unrug

Varjag

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 31 maj 2019, 18:06

varjag skrev:
31 maj 2019, 13:16
Låter som Józef Unrug

https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Unrug

Varjag
Just precis. Bra jobbat, Varjag, grattis!

Nu får du överta stafettpinnen, nästa fråga är din. Varsågod!

Skriv svar