OK, då låter vi förlåten rämna. Och du Varjag kom närmast, så du får ta nästa fråga, varsågod!
Båten har funnits på riktigt såvitt jag förstår. Finns bilder på den. Dess öden och äventyr har beskrivits utförligt i halvdokumentär form av två olika författare. Arkady Fiedler som skrev flera halvdokumentärer om andra världskriget, bla om Division 303 samt om den polska sjöfarten. Här i boken: "Dziekuje ci kapitanie" (Jag tackar dig, kapten). Karl Olgierd Borchardt "Krazownik spod Somosierry", (Kryssaren från Somossierra) där han skriver halvdokumentärt om den polska sjöfarten före och under andra världskriget. Och flera kapitel handlar om just denna båt. Borchardt var själv
utbildad och verksam som handelsflottans sjöofficer under denna tid, så han kände personligen alla de personligheter han skriver om, flertalet ubildade på samma skolskepp som han. Det är givetvis ingen heltäckande krönika: han skrev ju just om dem han kände personligen, träffade och kommunicerade med.
Så händelserna har hänt. Även några av anekdoterna lär vara något koloriserade.
Båten är den polska
s/s Kroman (vid den tiden den namngavs räknades Kroman en polsk sjö, men numera är den ju vitrysk). Kapten Tadeusz Dybek. Dakar som frågan nämnde, Kroman var en av de båtar som fastnat i Dakar när de blev Vichytrogna och de facto allierade till Nazityskland. Fransmännen försökte immobolisera de arresterade båtarna, i Kromans fall tog de bort en viktig del av "motorn" - övervalv? Men den driftige fartygsingenjören lyckade hitta ett sätt att nödrigga ångmaskinen, och Kroman med lite tur och skicklighet lyckades ta sig ut en mörk natt...
Hur de fick tag på alla dessa vapen framgår inte. Men polackerna hade en viss förmåga att ordna saker informellt om det behövdes. Speciellt de 2 Oerlikons måste ha varit extra svåra att skaffa, det var ju riktiga militära vapen som det var brist på, inga utrangerade sekunda grejer som reservister kunde få ha. Då nämner jag inte ens ammo som de tydligen också hade i tillräckligt mängd.
Anknytning till Sverige? Före kriget seglade Kroman med kol mellan Polen och Sverige. Krigsutbrottet fann Kroman i Göteborgs hamn (bild finnes någonstans). Där den tillsammans med 4 andra lastbåtar tog sig via svenska och norska territorialvatten mot England. Ute på öppna sjön möttes de av engelsk eskort.
Kroman var för långsam för att delta i stora konvojer över Atlanten. De gick oftast ensamma. Deras trick var att ha alla ljusen tända på nätterna, så de såg ut som ett neutralt fartyg... Dagtid höll de säkert tummarna, bad till Polens Drottning Jungfru Maria och Jesusbarnet, och höll sina vapen beredda... Men de deltog ofta i kustkonvojer runt England som gick långsammare. Där kom all det myckna beväpningen till god nytta... Dock bara ett med säkerhet nedskjutet flygplan.
Vad gäller pjäsbetjäningen. Det är möjligt de hade viss övertalig personal. Men hela besättningen deltog när så behövdes. som sagt, både ingenjören, radiotelegrafisten och hustrun har nämnts... Dvs personer som på de flesta vanliga båtar aldrig deltar i strid.