Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Diskussioner kring händelser under första världskriget & mellankrigstiden. Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av sveahk » 15 maj 2019, 11:58

Markus Holst skrev:
15 maj 2019, 10:26
Är de möjligen gammelsvenskar från gammelsvenskby i Ukraina som anländer till Ystad?
Fullträff med en gång :thumbsup: ! Nästan 900 gammelsvenskar kommer till Trelleborg 1929, ättlingar till estlandssvenskar, som 200 år tidigare blivit nedslussade till Ukraina. Hungersnöd och inte helt lyckliga med den nya ryska regimen gjorde att de nu ville "hem". 1929–1930 inkvarterades de i Jönköping i Jönköpings regementes gamla kaserner. Kasernerna som kom att bli Sveriges första flyktingförläggning! Ett hundratal reste sedan till Kanada och ett större antal flyttade till Gotland.

Markus fråga.

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2019, 12:36

Nä, är det verkligen min fråga? Jag hade ju fel på staden ;) Fråga kommer, jag skall bara fundera ut en.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2019, 12:47

20-talet var högkonjunktur. Sådant brukar ge utrymme för innovationer. Vilken liten 20-talsuppfinning förknippas med
Earle Dickson och Johnson & Johnson, och långt senare med musik och Etiopien?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 15 maj 2019, 22:07

Markus Holst skrev:
15 maj 2019, 12:47
20-talet var högkonjunktur. Sådant brukar ge utrymme för innovationer. Vilken liten 20-talsuppfinning förknippas med
Earle Dickson och Johnson & Johnson, och långt senare med musik och Etiopien?
sjælvhæftande bandage.jpg
?, Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Markus Holst » 15 maj 2019, 22:33

Så enkelt var det. Band aid var ju även namnet på den musik-gala Bob Geldof ordnade för svälten i Etiopien.

Varjag frågar vidare

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 16 maj 2019, 11:37

Tack Markus
Detta krigsfartyg.jpg
Detta krigsfartyg.jpg (48.87 KiB) Visad 702 gånger
på sin första Jordenruntsegling - besökte dessa -
Paradisøar.jpg
i ett alldeles speciellt syfte……

Vad hette krigsfartyget öarna och vilket var syftet ?

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 17 maj 2019, 17:37

Hmmm - grubbel... :? Man kanske ska börja med nationaliteten - fanan i aktern ser ut som Österrikisk men de hade väl inte en så här modern kryssare. Jag tycker att den ser relativt modern ut och borde vara byggd runt 1930 men så är det de där två jätteskorstenarna som får den att se mycket äldre ut.

Tänkte fransk, men de har ofta dubbla ankare. Italiensk?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 17 maj 2019, 23:57

Amund skrev:
17 maj 2019, 17:37
Hmmm - grubbel... :? Man kanske ska börja med nationaliteten - fanan i aktern ser ut som Österrikisk men de hade väl inte en så här modern kryssare. Jag tycker att den ser relativt modern ut och borde vara byggd runt 1930 men så är det de där två jätteskorstenarna som får den att se mycket äldre ut.

Tänkte fransk, men de har ofta dubbla ankare. Italiensk?
Amunds analys av båten är perfekt = efterkrigsbygge
besøkets syfte.jpg
besøkets syfte.jpg (104.04 KiB) Visad 663 gånger
:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 18 maj 2019, 18:28

Ja det där vraket är ju ett annat fartyg - och då tänkte jag att jag måste fiska i andra vatten. Jag trodde inte att tyskarna höll på med att bygga krigsfartyg mitt i allt elände efter Versailles, hyperinflationens 1923, ölkällarkupp och Ruhrockupation, men det gjorde de visst. Emden sjösattes 1925 och fick då på sin världsomsegling besöka Cocos öarna där hennes namne kämpade så väl och sjönk?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 19 maj 2019, 00:08

Amund skrev:
18 maj 2019, 18:28
Ja det där vraket är ju ett annat fartyg - och då tänkte jag att jag måste fiska i andra vatten. Jag trodde inte att tyskarna höll på med att bygga krigsfartyg mitt i allt elände efter Versailles, hyperinflationens 1923, ölkällarkupp och Ruhrockupation, men det gjorde de visst. Emden sjösattes 1925 och fick då på sin världsomsegling besöka Cocos öarna där hennes namne kämpade så väl och sjönk?
Och Amund fattade snabbt ''galoppen'' :D

Den tyska kryssaren EMDEN var ett av de mest framgångsrika och firade tyska fartygen under 1:a Vk; tills hennes öde beseglades
på North Keeling Island (en del av Cocos-Keeling öarna. När Tyskland började en blygsam återupprustning på 20-talet fick dess första
lätta kryssare 1925 - givetvis EMDEN. Och när den ''nya EMDEN'' gav sig ut på sin - första Jordenruntsegling var det helt naturligt att
den ''med öfligha ceremonier'' - visiterade vraket efter sin föregångare 1927..... :)
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Cocos

Amund frågar!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 19 maj 2019, 15:57

Tack Varjag! Då visar jag tre bilar som ägdes av kända personer under vår tidsepok.

Ettan:
SUV för en ledare.jpg


Tvåan:
I Hollywood.jpg


Trean:
Tidig bil.jpg
Tidig bil.jpg (113.89 KiB) Visad 607 gånger

Vilka kändisar ägde dessa bilar och bonus för fabrikaten?

OBS: Trean är långt tidigare än vår frågeepok men tar med den i alla fall eftersom ägaren är verksam under hela perioden (konstnärlig frihet :D ), jag hoppas att tvåan håller sig inom frågans tidsepok. Den slutade ganska snart som landets första taxibil i huvudstaden. :wink:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 20 maj 2019, 00:33

Den första - tillhörde Vladimir Ulyanov - en Rolls specialare, vittnande om väglaget utanför Mocba när han skulle ta sig från sin ''dacha''
till kontoret i Kreml

Tvåan tycks ägas av ''Rhett Butler'', han med ( frankly my dear - I don't give a damn....)
Gissar en Duesenberg omkr. 1932

Trean: inte en susning :roll:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av Amund » 20 maj 2019, 06:06

varjag skrev:
20 maj 2019, 00:33
Den första - tillhörde Vladimir Ulyanov - en Rolls specialare, vittnande om väglaget utanför Mocba när han skulle ta sig från sin ''dacha''
till kontoret i Kreml

Tvåan tycks ägas av ''Rhett Butler'', han med ( frankly my dear - I don't give a damn....)
Gissar en Duesenberg omkr. 1932

Trean: inte en susning :roll:

Varjag
Både fel och rätt! :D Lenins terräng-SUV är rätt, men Hollywood-Duesenbergen tänkte jag på Gary Coopers, men även Clark Gable hade en så det vete tusan vem som syns på bilden så det svaret är så bra det kan bli! :)

Lenin hade först två stycken Royal Delaunay-Belleville som tillhört Tsaren, men en av dem gick sönder under ett attentat och den andra bilen ska tjuvar ha tillskansat sig från honom, mitt på ljusan dan trots Lenins protester. 8O
https://www.rbth.com/lifestyle/328376-k ... rite-rides

Trean är som sagt långt innan och är en Daimler som Gustav V köpte men som redan 1899 blev Stockholms första automobiltaxi.
Ur Wiki
I slutet av augusti 1899 kom första automobilen i trafik som droska. Det var en Daimler Phoenix-Wagen som hade importerats från Tyskland i början av augusti 1899 av kronprins Gustaf, senare kung Gustaf V, för att användas vid resor mellan Stockholm och slottet Tullgarn, där han ofta vistades sommartid. Bilen hade för klen motor för backarna på vägen till Tullgarn så han sålde den till AB Taxameter, en av droskägarna. Dagen efter kunde man läsa i tidningarna att stockholmarna stod i kö för att få åka med nymodigheten, droska nr 304, som stationerades på Gustav Adolfs Torg. Bilen hade heller ingen framgång som droska. Den hade svårt att ta sig upp för de många backiga gatorna i staden och den gick sönder titt som tätt.
Varjags välförtjänta fråga - Varsågod!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 21 maj 2019, 03:35

Tack Amund
(det var nog därför Bertil kom att kallas ''Motor-prinsen'' :) )

Nästa en personfråga:

Vem - utbrast under pågående batalj de bevingade orden:

Det verkar vara något fel med våra fartyg idag ….

- var, när & varför ? gjorde han det ??

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden

Inlägg av varjag » 23 maj 2019, 01:03

Vem - utbrast under pågående batalj de bevingade orden:

Det verkar vara något fel med våra fartyg idag ….
Man kan förstå hans bestörtning och förtvivlan - det var bara 20 minuter sedan han hade förloral sin första
hade exploderat.jpg
slagkryssare - han hade just förlorat sin andra 8O

Varjag

Skriv svar