ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Diskussioner kring händelser efter kalla krigets slut. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: ISIS-återvändarna i Sverige och Europa

Inlägg av erep » 10 maj 2019 13:27

Donkeyman skrev:
10 maj 2019 04:49
Det var en avspårning från min sida att föra in moderna tiders PK-censur i kulturen i debatten. Så det sparar vi till en annan tråd.

Men för att återgå till trådens ämne så kvarstår min bekymring över att lagstifta generellt mot "terrororganisationer". Nämligen vem skall bestämma vad som är en terrororganisation och på vilka kriterier. Därför att detta blir en helt och hållet politisk fråga. De man sympatiserar med är frihetskämpar, de man inte sympatiserar med är terrorister. Och visst finns det organisationer som helt självklart kvalificerar, som IS, SS insatsgrupper, NKVD och några till. Men sedan har vi en nog så stor gråskala bestående av både organisationer och stater.
Det beror ju på kriminaliseringen innehåll. Och det är domstolen, i sista hand HD som bestämmer. Listor hör inte till saken, för att det blir för styvt samt en nationalstat vill inte ge straffrättslig suverenität till ett annat land.

Säg mig en person som går med i en organisation som använder våld mot andra än säkerhetstrupper och inte förstår att det är en terrororganisation. Det är inte fråga om att kriminalisera deltagandet i utländsk väpnad kamp, utan att kriminalisera deltagande i terrororganisationer.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 10 maj 2019 14:04

Jesper Söder som gick med YPG och stred bla mot IS. Gör att gå lite längre tillbaka så har vi franska och norska motståndsrörelserna.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 10 maj 2019 19:19

Davian skrev:
10 maj 2019 14:04
Jesper Söder som gick med YPG och stred bla mot IS. Gör att gå lite längre tillbaka så har vi franska och norska motståndsrörelserna.
Ja, vad är det med det? YPG utför väl inte sprängningar eller skjutningar mot civilbefolkning. Så vet jag inte vad motståndsmän i ett krig snart 80 år sedan har så mycket med saken att göra.

Skall man kriminalisera medlemskapet i terrororganisationer, skall det finnas en objektiv definition på terrororganisationer som inhemsk domstol tillämpar. Det bestäms inte av hur Turkiet eller nån nuvarande eller historisk regim klassificerar en organisation, även om det kan inverka, beroende på om en sådan kommer med utredning om terrordåd.

Terrordåd är inte samma som väpnad kamp, även om det ofta påstås att väpnad kamp är terrordåd.
Senast redigerad av 1 erep, redigerad totalt 11 gånger.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 11 maj 2019 02:00

Jag är enig med det du säger. Grejen är dock att det du säger aldrig kommer kunna ske objektivt eftersom vad som är vad är avhängigt den politiska situationen.

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 11 maj 2019 15:49

Davian skrev:
11 maj 2019 02:00
Jag är enig med det du säger. Grejen är dock att det du säger aldrig kommer kunna ske objektivt eftersom vad som är vad är avhängigt den politiska situationen.
Samhällslivet är inte objektivt, inklusive rättskipningen. Men vi är tvungna att etablera ett sätt att fastslå regler för alla. Om ett förbud mot att delta i terrorgruppers verksamhet missbrukas genom att slänga mainstream meningsmotståndare i fängelsen har ett antal misstag begåtts före man är där.

Användarvisningsbild
Markus Holst
Redaktionen

Inlägg av Markus Holst » 11 maj 2019 16:15

Jag funderar på vilka grupper genom åren som medlemskap i så fall borde vara förbjudet i.

SS är nämnt och även IS. RAF torde kvala in.

Vad säger vi om befrielserörelser som IRA och ETA?

Hur ser vi på samtida saker som NMT och AFA? Vad säger vi om "djurrättsaktivister" som blir allt mer militanta?

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 11 maj 2019 16:39

Markus Holst skrev:
11 maj 2019 16:15
Jag funderar på vilka grupper genom åren som medlemskap i så fall borde vara förbjudet i.

Ja eller för att inte tala om Uigurerna i västra Kina som är så terroristiska att de måste sättas i kommunistiska omskolningsläger...
Det är också en aspekt på saken att en stat genom sin suveränitet kan definiera vilka som är terrorister och inte - en totalitär stat betraktar normalt all opposition som kriminell, och det finns naturligtvis ofta något exempel på detta att visa upp.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 11 maj 2019 17:39

Amund skrev:
11 maj 2019 16:39
Markus Holst skrev:

Ja eller för att inte tala om Uigurerna i västra Kina som är så terroristiska att de måste sättas i kommunistiska omskolningsläger...
Det är också en aspekt på saken att en stat genom sin suveränitet kan definiera vilka som är terrorister och inte - en totalitär stat betraktar normalt all opposition som kriminell, och det finns naturligtvis ofta något exempel på detta att visa upp.
Uvell kanske inte är något opartiskt sanningsvittne i debatten men att påstå att uigurerna är en oskuldsfull och förtryckt religiös muslimsk minoritet kanske inte helt stämmer med sanningen.
Lite har de i alla fall på sitt samvete.
https://uvell.se/2019/03/20/11-miljoner-uigurer/

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 11 maj 2019 18:08

Lasse Odrup skrev:
11 maj 2019 17:39
Amund skrev:
11 maj 2019 16:39
Markus Holst skrev:

att påstå att uigurerna är en oskuldsfull och förtryckt religiös muslimsk minoritet kanske inte helt stämmer med sanningen.
Lite har de i alla fall på sitt samvete.
https://uvell.se/2019/03/20/11-miljoner-uigurer/
Ja "oskuldsfull" har då jag aldrig påstått, men förtryckt borde man kunna säga när omskolningslägren innehåller kanske upp till en miljon dissidenter, ett faktum som inte ens Jan Myrdal skulle kunna förneka eller påstå att det handlar om hundratusentals kallblodiga terrorister. Och sedan vet jag inte riktigt hur jag ska kommentera att det faktiskt har utförts terrordåd av Uigurer, det är nog närmast självklart att det förekommer när Hankinesiska kommunister vill omstöpa ett helt folk både kulturellt, språkligt och politiskt - men om det betyder att en Uigur därmed per definition är terrorist och att de ska behandlas därefter så är min uppfattning avvikande. De kinesiska kommunistmyndigheterna menar att personerna i lägren befinner sig där frivilligt vilket är en helt orimlig förklaring.

För att konkretisera så finns det säkert en del uiguriska terrorister - det vore konstigt annars. Men därifrån är steget långt till att terrorstämpla Uiguriska individer som folk i någon sorts kollektiv skuld.

https://www.bbc.co.uk/news/resources/id ... dden_camps

Edit: Ändrat ett språkligt fel i min text.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse Odrup
Medlem

Inlägg av Lasse Odrup » 11 maj 2019 23:09

Amund skrev:
11 maj 2019 18:08
För att konkretisera så finns det säkert en del uiguriska terrorister - det vore konstigt annars. Men därifrån är steget långt till att terrorstämpla Uiguriska individer som folk i någon sorts kollektiv skuld.

https://www.bbc.co.uk/news/resources/id ... dden_camps

I det har du förstås rätt.

varjag
Stödjande medlem

Inlägg av varjag » 12 maj 2019 00:58

I.a.f. lugnande toner från Örebropolisen:

''Antalet islamister ökar i Örebro. Det handlar dels om återvändande ’IS-resenärer’ men också om en miljö där fler radikaliseras. Trots detta anser polisen att det inte finns någon anledning för allmänheten att vara rädd. ”Man ska inte känna sig direkt bekymrad”, säger kommunpolis Johanna Johansson.''

:thumbsup: , Varjag

Användarvisningsbild
erep
Medlem

Inlägg av erep » 12 maj 2019 06:06

Lite nytt sker:

https://www.expressen.se/kronikorer/fre ... r-ar-unik/
Se även på videon i artikeln.
Artikeln har länkar till artiklar om salafistimamerna

Amund
Stödjande medlem

Inlägg av Amund » 12 maj 2019 07:27

@Lasse Odrup,
Du har helt rätt i att många Uigurer anslutit sig till islamiska terrorgrupper men jag ville belysa hur Kinas kommunistiska regim drar nytta av detta när man ska likrikta landets invånare att bli goda kommunistiska medborgare.
erep skrev:
12 maj 2019 06:06
Lite nytt sker:

https://www.expressen.se/kronikorer/fre ... r-ar-unik/
Se även på videon i artikeln.
Artikeln har länkar till artiklar om salafistimamerna
Mycket intressant. Man gissar att det är hemlig avlyssning eller klassiskt angiveri som ligger till grund för dessa ingripanden. För de som inte är svenska medborgare bör det inte vara något problem, men i en rättsstat är det lite komplicerat med så kallade hemliga bevis som ingen får ta del av (har nyss fördjupat mig i Dreyfusaffären). Vad gäller så kallade islamister så kan angiveriet grunda sig i andra för Säpo okända konflikter eller intressen såsom främmande makters säkerhetstjänster, vidare kan metoden självklart användas med politiska motiv. Samtidigt faller kravet på redovisning av bevis i fall som detta på sin egen orimlighet och jag tror att de flesta räknar med att en myndighet som säkerhetspolisen har folkets förtroende och agerar utifrån landets bästa, så åtminstone i ett land som Sverige har agerandet full legitimitet.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 12 maj 2019 12:10

jag tror att de flesta räknar med att en myndighet som säkerhetspolisen har folkets förtroende och agerar utifrån landets bästa, så åtminstone i ett land som Sverige har agerandet full legitimitet.
Det behöver inte vara ond vilja, det kan räcka med inkompetens. Jag tänker närmast på en händelse i Göteborg, när en helt oskyldig somalisk familj greps under dramatiska former.
Orsaken var ett polisen tog fel på tidpunkten för ett telefonsamtal.
Sådana händelser riskerar att minska förtroendet för myndigheterna även hos de som inte alls sympatiserar med terrorism.

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inlägg av sonderling » 14 maj 2019 07:01

Ibland drabbas jag av åkomman djävulens advokat men detta att många hävdar att de var ambulansförare eller kockar tex. kan inte det ha viss bäring, ja tänker att de mest aktiva också stupade?

Sonderling