Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 28 april 2019, 13:43

Hoppsan - Shn'yo då

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 28 april 2019, 17:03

varjag skrev:
28 april 2019, 13:43
Hoppsan - Shn'yo då
Nu blev det rätt! :) Den japanska marinens egen Kamikazevariant. Jag är dock inte imponerad av de blygsamma 30 knop som man lyckas få upp henne i, men så verkar de inte heller ha haft så stora framgångar, eller om det var brist på båtförare. Backslag kan knappast ha behövts på dessa, om jag hade konstruerat så skulle gasreglaget ha två lägen; Stop och Full Ahead - och när du ställt spaken i läge Full Ahead så skulle den inte gå att dra tillbaka. :D

Suicide motorboat.jpg
Suicide motorboat.jpg (9.78 KiB) Visad 426 gånger
https://en.wikipedia.org/wiki/Shin%27y% ... _motorboat

Nästa fråga- Varsågod Varjag!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 april 2019, 22:37

Tack Amund....(blivit för gammal för att skjuta snabbskott :oops: :oops: :oops: )
en brittisk rekordkapten.jpg
en brittisk rekordkapten.jpg (24.9 KiB) Visad 419 gånger
- med ett föga avundsvärt ''rekord'' - åtminstone för den engelska handelsflottan….

Vem ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 april 2019, 00:23

Sjökaptenen hade oturen föra befäl som ledde till att flera människor drunknade under hans kommando -
än omkomna från TITANIC och LUSITANIA - sammanlagt….

:wink: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 30 april 2019, 18:20

Hmmm... :? Tänkte först på HMT Rohna - men det överträffar inte de där två katastroferna tillsammans... Måste tänka lite till. Tror att det måste ha omkommit människor även på ett annat fartyg för att få ihop så många, kanske en kollision..?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 30 april 2019, 23:17

Amund skrev:
30 april 2019, 18:20
Hmmm... :? Tänkte först på HMT Rohna - men det överträffar inte de där två katastroferna tillsammans... Måste tänka lite till. Tror att det måste ha omkommit människor även på ett annat fartyg för att få ihop så många, kanske en kollision..?
eller - tank flygbomber & torpeder :wink:

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2019, 01:32

Eller det handlar om två fartyg som sänktes.

"The RMS Lancastria was sunk on 17 June 1940 off the French port of St. Nazaire while taking part in Operation Ariel, the evacuation of British nationals and troops from France under Captain Rudolph Sharp who survived the sinking and went on to command the RMS Laconia, losing his life on 12 September 1942 when that ship was torpedoed and sunk off West Africa."

Jag tror det är bara HMS Glorious och HMS Hood som överskred tusen i antalet döda?

"Still a kind of hush over the U.K.'s worst maritime losses", The Australian, April 20, 2019

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 maj 2019, 04:05

Femtiotrean skrev:
1 maj 2019, 01:32
Eller det handlar om två fartyg som sänktes.

"The RMS Lancastria was sunk on 17 June 1940 off the French port of St. Nazaire while taking part in Operation Ariel, the evacuation of British nationals and troops from France under Captain Rudolph Sharp who survived the sinking and went on to command the RMS Laconia, losing his life on 12 September 1942 when that ship was torpedoed and sunk off West Africa."

Jag tror det är bara HMS Glorious och HMS Hood som överskred tusen i antalet döda?

"Still a kind of hush over the U.K.'s worst maritime losses", The Australian, April 20, 2019
Well done Femtiotrean; Cpt Sharp hade oturen ha befälet över ett par av de dyraste sänkningarna i brittisk marinhistoria - vad avser människorliv 8O

LACONIA'S sänkning ''fick följder'' via amerikanskt ingripande som ledde till den s.k. LACONIA-ordern :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Laconia_incident

Femtiotrean seglar vidare

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2019, 07:55

Som jag skrev när jag ställde en sjöhistorisk fråga den förra gången: jag vill inte se fartyg som sjunker eller exploderar eller kolliderar, jag vill ha mer
happysailing.png
happysailing.png (134.59 KiB) Visad 361 gånger
Men frågan gäller inte det fartyget (som jag antar är ett helt vanligt lastfartyg) utan det här:
fartygsband.jpg
Och de här:
medflera.jpg

Frågan är den vanliga: Var? När? Vad?

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 1 maj 2019, 09:03

Gissar att det är sent 60 eller 70-tal? De där glada orkestergossarna ser sydeuropeiska ut, gissar portugiser? Det ser ut som firande och en glädjens dag fast vad hade egentligen portugiserna att vara glada över under efterkrigstiden? Det är i alla fall en stor och bred flod och det ser ut som ett större örlogsfartyg. Passagerarbåten är av den mindre typ som var så vanliga när passagerartrafik fortfarande kunde konkurrera med flyg, inte minst till portugisiska kolonier och öar.

Lite för sent kanske men jag gissar på Macao 1979 när Kina formellt återfår kolonin som Portugal inte längre ville ha..?

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 1 maj 2019, 09:54

1970-tal. Det är solljus och skuggor i bilden, så alla är kanske inte svarthåriga men det är inget skandinaviskt fartyg, det är sant.

Och en festdag är det verkligen! Jag hade en jättefin färgbild med signalflaggorna hissade - men jag litar inte på att ni inte bildgooglar! :lol:

Fartyget hör inte till värdlandets (?) flotta utan är en inbjuden gäst. Jag har en fin bild av landets president i amiralsuniform och ett halvdussin höga sjöofficerare på däcket av en jägare, men den bilden får vänta.

Nej, inga kineser är iblandade.

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2019, 07:41

Landets president står på däcket - och antagligen vinkar tillbaka - av en jagare som några år tidigare hade omdöpts. Tidigare hade fartyget burit den förra presidentens namn.
ingetskrovnummer.jpg
Fartyget i den första tipsbilden var det enda utländska örlogsfartyget som deltog i kortegen(?).

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 2 maj 2019, 18:25

Men det där är ju araber tänkte jag, och vad kan det finnas att fira för araber under 70-talet förutom oljepriset i oljeländer? Jo Suezkanalens återöppnande 1975 och då är det den livliga hamnen Port Said vi ser? En liten googling ger beskedet att USS Little Rock deltog i festligheterna.

PS: Om jag har rätt vilket jag tror kan jag inte ställa en fråga förrän tidigast om flera dagar så jag blir inte sur om någon tar frågan under tiden. :)

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2019, 21:08

Svaret är rätt - och jag tror jag kan själv fortsätta med en liten och lätt interimfråga!

Men först en liten bildbomb:
h98966.jpg
h98967.jpg
h98971.jpg
Jagaren var ursprungligen "Отчаянный", tt sovjetiskt örlogsfartyg i Skoryy- eller på sovjetiskt vis Projekt 30 bis -klassen, byggd i Severodvinsk år 1951 och hette "Al Nasser" från 1968 till 1973 och sedan "6 Oktober" till 1986.
45178_900.jpg
46109_900.jpg
47240_900.jpg
Det är förstås Anwar Sadat "looking good in a white parade uniform" 8-) :lol:

"PORT SAID, Egypt, June 5 —Egypt reopened the Suez Canal to international shipping today, exactly eight years after it was closed by the 1967 Arab‐Israeli war. President Anwar el‐Sadat, calling this “the happiest day in my life,” stood in an admiral's white uniform on the bridge of the destroyer Sixth of October as it cut a thin chain across the canal's entry and sailed south from Port Said harbor at the head of a ceremonial convoy.
The first commercial convoy moved through the canal two hours later. It was made up by one ship each from China, Greece, Kuwait, the Soviet Union and Yugoslavia. The departure of the destroyer was a scene of joy and cacophony — ship sirens, cheers by tens of thousands of spectators, church bells and the droning of helicopters over the harbor. A flock of a hundred or so doves was released from the newly painted headquarters of the Suez Canal Authority as Mr. Sadat boarded the destroyer."

(The New York Times. Och ett år senare:)

"CAIRO, June 5—Egypt today celebrated the first anniversary of the reopening of the Suez Canal with parades, singing and dancing and a sense of renewal in an area lergely destroyed in two wars with Israel. Last year, President Anwar el‐Sadat, clad in the white uniform of an admiral, sailed on the destroyer Sixth of October down the 100‐mile long canal at the head of the first convoy since the 1967 war. Since then more than 12,000 ships have followed and the century‐old shortcut between the Mediterranean and the Red Sea is once more a major factor in world shipping"

Lite mer bakgrund, bl.a. om mindröjning och kanaluppehåll: https://archive.aramcoworld.com/issue/1 ... pening.htm
Bilagor
h98970.jpg

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 2 maj 2019, 21:49

USS Little Rock byggdes under och för andra världskriget men freden bröt ut för tidigt och fartyget hann inte med. Det blev förstås nya krig eller mindre beväpnade konflikter, men inget av fartygets många oilka typ av vapen avfyrades "in anger" under de åren (1945-1976) fartyget var i tjänst åt USN.

Frågan lyder:
projektil.png
projektil.png (185.14 KiB) Visad 312 gånger
Vad heter projektilen?

Och vilken roll spelar den i fartygets 30-åriga historia?

Låst