Quiz: Heraldik

Heraldik, fanor och flaggor, insignia, mynt, medaljer m.m.
Skriv svar
jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 12 april 2019, 14:52

Här kommer en ny fråga. Inom heraldiken kan man ibland se på ett vapen från vilket land det kommer; det kan handla om vissa tinkturer, eller vissa bilder, som är vanligare i somliga länder än i andra. Här kommer fyra vapen - ett från vardera från England, Frankrike, Skottland och Tyskland. Vilket vapen hör till vilket land? Och för att ni inte bara ska bildgoogla vill jag också veta varför ni förknippar just det landet med det vapnet.
Vapen.jpg
Vapen.jpg (37.89 KiB) Visad 618 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 17 april 2019, 22:22

A. Frankrike den Napoleonska örnen.
B. Skottland - den sk. double tressure counterflory som är en framträdande symbol i skotsk heraldik.
C. Tyskland - ett typisk vapen för en tysk studentförening.
D. England - ser ut som det är Strumpebandordens band runt skölden.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 18 april 2019, 09:54

Alldeles riktigt. Det franska vapnet tillhör f.ö. den gamle fifflaren Talleyrand, som kände sig lika hemma under l'Ancien Régime som under revolutionen och under Napoleon. Den dubbla liljeinfattningen förekommer nästan bara i skotska vapen (det finns några exempel även från Nederländerna). Jag tänkte också att man för det tyska vapnet kunde säga att det har ganska mycket svart och silver, vilket är vanligt i tyska (och i synnerhet preussiska) vapen. Om det engelska vapnet kunde man även säga att vapnet har ett orimligt stort antal fält, vilket förefaller vanligare inom engelsk heraldik (vad nu orsaken till detta kan vara).

TyskaOrden har frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 21 april 2019, 09:37

Lite påskpyssel eller ett påskpussel medan vi väntar på tyskaorden och en ny fråga:
fyrafält.png
fyrafält.png (390.29 KiB) Visad 588 gånger
Jag har klippt och beskärd alldeles för mycket från en rent heraldisk ståndpunkt, men jag tror att man kan se det för frågan väsentliga.

(1) Kan ni blasonera vapnet?
(2) Kan ni söka ätten som bär eller har butit vapnet?

Tipps:
(1)
Det är inte ett "woolsack" eller "-pack" (som jag inte ved vad de heter heraldiskt på svenska eller på andra språk).
(2)
Det är inte en svensk adelssläkt.
Det lönar sig inte att söka bland så kallad europeisk högadel eller i kungahus.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 21 april 2019, 20:24

Åter från påskfirandet, så här kommer en ny fråga, ett alliansvapen för en känd kvinna, vem?
allians.png
allians.png (312.63 KiB) Visad 584 gånger

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 21 april 2019, 20:51

Femtiotrean skrev:
21 april 2019, 09:37
Lite påskpyssel eller ett påskpussel medan vi väntar på tyskaorden och en ny fråga:

fyrafält.png

Jag har klippt och beskärd alldeles för mycket från en rent heraldisk ståndpunkt, men jag tror att man kan se det för frågan väsentliga.

(1) Kan ni blasonera vapnet?
(2) Kan ni söka ätten som bär eller har butit vapnet?

Tipps:
(1)
Det är inte ett "woolsack" eller "-pack" (som jag inte ved vad de heter heraldiskt på svenska eller på andra språk).
(2)
Det är inte en svensk adelssläkt.
Det lönar sig inte att söka bland så kallad europeisk högadel eller i kungahus.

Blasoneringen bör bli något som:

Sköld kvadrerad och försedd med hjärtsköld av silver vari en från sinister framkommande arm hållande i handen ett fjäderpenna,
I. och IV. i rött fält ett upprest medelst en krona av guld krönt upprest lejon hållande en mjölsäck? av guld, II. och III. i blått fält en lilja av silver.

Har inte lyckats hitta vem som använt/använder vapnet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 22 april 2019, 05:33

1956.jpg
1956.jpg (15.27 KiB) Visad 583 gånger
Han: Fuselé d’argent et de gueules
Hon: Azure two lions rampant combatant argent chained Or supporting a chained tower with three turrets of the second


Om vi säger att handen är vitklädd, anser att det räcker med ett penna och en säck, men säger att säcken är ihopknuten, så har vi blasonering 100%. Fast inte på originalspråket som inte är svenska.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av tyskaorden » 23 april 2019, 20:47

Det stämmer det är alliansvapnet för Grace Kelly som furstinna av Monaco.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 24 april 2019, 10:38

Men vad är det för vapen som Femtiotrean har lagt upp? Kan det vara ett ryskt vapen?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 24 april 2019, 11:42

Det är väl sködets utformning som kan leda tankarna till Ryssland?

Men nej, det lönar sig inte att rikta blicken österut.

Det jag klippte bort var två röda, två blåa och två vita strutsfjädrar och en krönt hjälm med en lilja av silver ovapå.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 25 april 2019, 07:54

Släkten är levande, men det måste medges att den är inte illustriös eller ens känd utanför landets gränser. Släkten adlades i början av 1700-talet senare hälfte.

Drygt tio år tidigare hade ägaren till herrgården, justitieradets fader låtit bygga ett flott huvudbyggnad i ett slags barokstil:
huvudbyggnaden.jpg
huvudbyggnaden.jpg (111.67 KiB) Visad 557 gånger
Herrgården som omfattar mer är 500 hektar åker och 200 hektar skog tillhör inte längre släkten; ägaren som hade titeln kammarherre sålde den på 1970-talet.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 26 april 2019, 13:36

Jag skulle utbrista i ett "Jylland!", men de gör kanske inta alla som ser bilden?

Då kan och måste jag till slut berätta att vi talar om dansk brevadel.

Vi har ju blasonering och litet danska kan vi ju alla, inte sant?

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 26 april 2019, 17:58

Ja, lite danska kan vi ju. Vad sägs om följande?
Firdelt af rödt. hvori kronet hvid löve som holder en hvid saek, og blåt, hvori en hvid lilje; hvid midtskjold med en naturligt farvet hånd i hvidt aerme som holder en pennefjer.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av Femtiotrean » 26 april 2019, 20:01

Jag kan inte klaga på danskan, men resultatet skulle ha blivit bättre om du hade tagit tyskaordens blasonering

"Sköld kvadrerad och försedd med hjärtsköld av silver vari en från sinister framkommande arm hållande i handen ett fjäderpenna,
I. och IV. i rött fält ett upprest medelst en krona av guld krönt upprest lejon hållande en mjölsäck? av guld, II. och III. i blått fält en lilja av silver."

och mina kommentarer

"Om vi säger att handen är vitklädd, anser att det räcker med ett penna och en säck, men säger att säcken är ihopknuten (och vit), så har vi blasonering 100%,"

som utgångspunkt så hade resultatet utan tvivel blivit bättre - och så bra att jag vågar påstå att då hade du fått se det sökta vapnet på första plats om du hade vågat googla!

Firdelt !
Kronet løve !
Du glömde bort "upprest": oprejst.
Hvid ? Sølv !
Holder en hvid sæk.
Du glömde bort "ihopknuten": sammenbunden.
Hvid lilje. Sølvlilje !
Midtskjold? Hjerteskjold !
Det är helt enkelt: en hvidklædt hand holdende en pen.

Där tror jag att vi redan har det.

jean-jacques
Medlem
Inlägg: 1105
Blev medlem: 16 december 2010, 16:53

Re: Quiz: Heraldik

Inlägg av jean-jacques » 27 april 2019, 10:47

Hmm... jag måste erkänna att jag fuskade...
Jag letade helt enkelt reda på von Folsachs vapen i Sven Tito Achens "Danske adelsvåbener". Konstigt nog använder Achen termen "hvid" i stället för "sölv". Och inte blasonerar han lejonet som "oprejst" heller - men det kanske inte behövs eftersom det kan sägas vara lejonets naturliga position?

Skriv svar