Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av Sarvi » 5 april 2019, 11:17

Sonar lär det väl inte vara, för tidigt. Bogserat skjutmål?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 april 2019, 11:24

Sarvi skrev:
5 april 2019, 11:17
Sonar lär det väl inte vara, för tidigt. Bogserat skjutmål?
Nej Sarvi, väl litet som skjutmål - och sonar satt ombord i fartygen på den tiden….try again :wink:

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 april 2019, 00:06

som hänger över kryssaraktern ?
Kanske för knepigt :| då grejen var ganska okänd i svenska handelsflottan…

Det är en Fog Bouy (= dim-boj) för användning i dimma eller ''tjocka'' som är ett vanligare svenskt ord till sjöss -

En engelsk uppfinning från 1:a Vk och användes fram till 1945 - och Fredsutbrottet…. i konvojtrafiken.

Vid annalkande ''tjocka'' beordrades ''sättande av dimbojar''; konvojerna gick ju i formation på kolonner…
varje fartyg - manade ut dimboj ungefär en kabellängd (185 meter) akteröver. Dimbojen var konstruerad så att
den kastade upp en liten vattenfontän under bogsering. Som siktades av utkiken och - lät följande fartyg undvika
komma för nära föregående skepp = undvikande av kollisioner :)
(PS - välkänd på svenska fartyg som deltog i den allierade konvojtrafiken!)

fog-buoy

Quick Reference

A small buoy that, before the days of radar, was towed astern at the end of a long grass-line by naval vessels when steaming in line ahead in thick fog. This gave an indication to the next ship astern of the distance away of the ship next ahead in the line, thus providing a means of retaining formation. When fog-buoys were in use, they were said to be streamed.
Frågan är fri!

Varjag

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 6 april 2019, 01:37

Jag undrar om inte Varjags fråga egentligen har "två bottnar". Objektet som bogseras är säkert en dimboj men objektet på HMS Conquerors reling torde vara en night life buoy. I varje fall är det identifierat som det i John Roberts The Battleship Dreadnought. Objektet kan även ses på bifogad bild av spanska slagskeppet Alfonso XIII. Minns jag inte fel så brukar en dimboj vara mer strömlinjeformad och den korsformade bojen på Conqueror verkar något opraktisk att bogsera. Men jag får nog "passa" för jag vet inte just något om denna "nattlivräddningsboj". Inte mer än att den uppfanns av Thomas Cook, RN, och började användas av RN omkring 1820 och att den omkring 1918 verkar ha försvunnit. Jag hoppas dock kunna återkomma ...
Alfonso XIII (1920--1930).jpg
Med vänlig hälsning,

Lars A

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 april 2019, 12:02

 Inlägg av Lars A » lör apr 06, 2019 12:37 am

Jag undrar om inte Varjags fråga egentligen har "två bottnar". Objektet som bogseras är säkert en dimboj men objektet på HMS Conquerors reling torde vara en night life buoy. I varje fall är det identifierat som det i John Roberts The Battleship Dreadnought. Objektet kan även ses på bifogad bild av spanska slagskeppet Alfonso XIII. Minns jag inte fel så brukar en dimboj vara mer strömlinjeformad och den korsformade bojen på Conqueror verkar något opraktisk att bogsera. Men jag får nog "passa" för jag vet inte just något om denna "nattlivräddningsboj". Inte mer än att den uppfanns av Thomas Cook, RN, och började användas av RN omkring 1820 och att den omkring 1918 verkar ha försvunnit. Jag hoppas dock kunna återkomma ...
Tack för påpekandet Lars A och - du ställde mig perfekt vid skampålen :oops: Ber om ursäkt !!!

Jag har bara en gång sett ''resterna'' av en dimboj - det var väl 45 år sedan...och blev glad hitta bild av CONQUEROR där grejen beskrevs som
en fog-bouy….. :roll:

Efter lite googling, hittade jag denna bild -
night life bouy under construction.jpg
night life bouy under construction.jpg (27.33 KiB) Visad 582 gånger
av pågående modellbygge och - du har alldels rätt !

Liksom de flesta forumsvarare, aldrig hört talas om en fog-bouy - har jag aldrig hört talas om en night-life bouy

så du berikade mina kunskaper också. Med tack - Varjag

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 8 april 2019, 23:33

Jag lovade återkomma med lite mer information om denna night life buoy och med hjälp av John Roberts har jag fått reda på lite mer.

Den ursprungliga bojen var mycket riktigt uppfunnen av Thomas Cook men den var konstruerad så att sjömannen, efter att ha fått tag på den, skulle stå upp och hålla om det långa "skaftet". 1890 ersattes denna typ av Whitby's' Night Life Buoy som var korsformad. Denna boj flöt horisontellt och var försedd med rep att hålla fast vid. En kuriositet är att det på en av den fyra koppargloberna fanns ett fack med förfriskningar; sprit och en visselpipa.

Vid "man över bord" släpptes bojen och när den kom i vattnet antändes fosfiden automatiskt och brann i omkring 30 minuter. Små flaggor var också monterade för att underlätta observation i dagsljus.

Så har jag, tack vare Varjag, lärt mig något nytt!
Med vänlig hälsning,

Lars A

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 9 april 2019, 02:43

Eftersom jag ändå är igång ...

Så stod han där, ynglingen. Ensam! På kaptenens order sköt han ett skott varje minut. Kanske ett skott för hopp, kanske ett skott för hjälp. Men denna eftermiddag fanns ingen hjälp att få. Vem var han? Vad hände?
Yngling.jpg
Yngling.jpg (56.76 KiB) Visad 550 gånger
Med vänlig hälsning,

Lars A

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 10 april 2019, 21:50

Den här olyckan, för det var det, inträffade plötsligt, och hade det inte varit för ett fartyg som bar samma namn som den tredje största asteroiden hade allt sannolikt gått väl för vår yngling. Nu gjorde det alltså inte det och han betraktas som denna katastrofs store hjälte. En hjälte av det där riktiga slaget, ni vet. En sak hade förresten asteroiden och fartyget gemensamt - järn!
Med vänlig hälsning,

Lars A

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 april 2019, 00:58

Ingen aning om pojkens namn -
Men frågan avser kanske kollisionen mellan Collins Line's s/s ARCTIC och fiskefartyget s/s VESTA September 1854

https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Arctic_disaster

???? Varjag

Lars A
Medlem

Inlägg av Lars A » 11 april 2019, 23:33

Helt rätt Varjag!

Ynglingen var lärlingsmaskinisten Stuart (Stewart) Holland och han fullgjorde sitt uppdrag till slutet. Han var inte bland de 86 som räddades.

Vesta var byggd i järn och hon klarade sig men Arctic var byggd i trä och saknade vattentäta skott.

Varjag har förmånen att gå vidare ...
Med vänlig hälsning,

Lars A

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 april 2019, 23:52

Tack Lars A - frågan var så bra att jag inte kan avhålla mig från ännu en länk >

http://steamerarctic.blogspot.com/

men kan INTE HITTA hjältebilden av grabben som fyllde sin plikt - in i döden :roll:

fråga kommer, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 april 2019, 23:46

Okay - nästa fråaga >
denna baaten - hade.jpg
- en svensk ''kusin'' -

Vad hette kusinen och för Guldstjärna - vad hette bildbåten ?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 april 2019, 00:21

Väljer avslöja
kusinen.jpg
:wink: Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 22 april 2019, 15:54

Det är japanska Kamakura Maru som bytte fångar med SS City of Canterbury i september 1942? En verksamhet som även svenska Gripsholm nyttjades till.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 23 april 2019, 00:00

Amund skrev:
22 april 2019, 15:54
Det är japanska Kamakura Maru som bytte fångar med SS City of Canterbury i september 1942? En verksamhet som även svenska Gripsholm nyttjades till.
Amund - välkänd räddare ur ''sjönöd' - where have you been????

Men visst är det KAMAKURA MARU, en av tungviktarna i de intensiva ''diplomatutbytena'' efter Japans krigsinträde !
Varav även vår svenska GRIPSHOLM - chartrad av U.S. State Department - gjorde goda insatser….

http://www.combinedfleet.com/Kokansen.htm

Din fråga, Varjag

Låst