Kallas visst "hundvissla".
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog-whistle_politics
Mycket intressant frågeställning. Jag tror att det är ännu svårare idag jämfört med förr att sätta etiketter på politiska rörelser eftersom dagens retorik är så mycket mer genomtänkt och sofistikerad än förr om åren. Då var kommunisten tydlig med att kapitalisten skulle tas ifrån allt och nazisten stack inte under stolen med att många raser var mindre värda. Idag nekar bägge ytterligheter till sina värsta avarter och bekänner sig officiellt till i stort sett samma värdegrund där man alla vill ha mer av det som är bra och populärt och mindre av det som är dåligt.pandersson2 skrev: ↑29 mars 2019, 14:17Så vilka skall ha rätt att ge beteckningar på en grupp? Enbart de som ingår i den eller deras motståndare? Vilken beteckning är mest lämplig eller korrekt att använda?
pandersson2 skrev: ↑29 mars 2019, 14:17Så vilka skall ha rätt att ge beteckningar på en grupp? Enbart de som ingår i den eller deras motståndare? Vilken beteckning är mest lämplig eller korrekt att använda?
Det är ytterst sällsynt att jag & Davian är överens om någonting;Davian » sön mar 31, 2019 11:22 pm
Vad menar du nu? Varken hen eller värdegrund är vänsterns ord. Då hade de aldrig blivit så accepterade som de är
Tror inte de som är konservativa håller med dig ang hen.Davian skrev: ↑1 april 2019, 00:22Vad menar du nu? Varken hen eller värdegrund är vänsterns ord. Då hade de aldrig blivit så accepterade som de är. Hen och värdegrund är tvärpolitiska ord i både teori och praktik. Idén om ospecificerat pronomen tror jag kommer främ queer-rörelsen först och främst. Och den är en väldigt liberal rörelse i den mån man kan säga att den har en politisk ideologi med sig.
Värdegrund har ju funnits hur länge som helst.![]()
Nej men de konservative är ganska få. Precis som kommunister. Hen har sitt ursprung i queer-teoretiska resonemang främst och tar stöd av butlers performativitetsteori. Och queer-teorins utveckling runtom i världen är inte politiskt driven på det viset att den har en ideologisk bakgrund inom tex vänster eller höger eller mitten. Det är en filosofisk fråga främst och den attraherar folk från alla delar av det politiska spektrat.mrsund skrev: ↑2 april 2019, 09:35Tror inte de som är konservativa håller med dig ang hen.Davian skrev: ↑1 april 2019, 00:22Vad menar du nu? Varken hen eller värdegrund är vänsterns ord. Då hade de aldrig blivit så accepterade som de är. Hen och värdegrund är tvärpolitiska ord i både teori och praktik. Idén om ospecificerat pronomen tror jag kommer främ queer-rörelsen först och främst. Och den är en väldigt liberal rörelse i den mån man kan säga att den har en politisk ideologi med sig.
Värdegrund har ju funnits hur länge som helst.![]()
Värdegrund är däremot lite klurigare, ordet är nog "tvärpolitiskt" men rent praktiskt i skolor och myndigheter etc så är innehållet inte tvärpolitiskt.
Alla har en värdegrund. Det är en del av vår möjlighet att fungera som sociala varelser. Men ofta utgår folk från att värdegrund är något artificiellt konstruerat för att begränsa människors tankar och beteende; medan man samtidigt ser sin egen uppfattning om saker och ting som lite bättre eller mer objektiv eller rimlig eller hanterlig.pandersson2 skrev: ↑3 april 2019, 16:13mrsund,
håller med om hönan och värdegrunden. Känner inte en enda person som använder hönan, jag har enbart hört förklenande uttryck om ordet.
Värdegrunden är ett neutralt ord som används på ett aggressivt sätt för att utesluta oliktänkande ur gruppen om de har en annan värdegrund än den accepterade. Innehållet är polariserande.