Quiz: Flyg- och rymd-historia

Diskussioner kring flyg och dess utveckling genom tiderna.
Värd: sveahk
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 19 mars 2019, 23:02

Tack sveahk
kalkonjakt -.png
kalkonjakt -.png (68.44 KiB) Visad 701 gånger
- anses ju vara den enklaste formen av jakt - tröga flygfän som inte kan flyga…... :oops:

Flyghistorien förtäljer om en -

Berätta mera!

Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 21 mars 2019, 00:56

kalkonjakten .....jpg
- i full gång…

:wink: , Varjag

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 23 mars 2019, 00:35

Slaget om Filippinska sjön, aka the Great Marianas Turkey Shoot, när typ amerikanska flottan till slut vänder det totalt till + (dvs japan kan inte producera fler plan än som skjuts ner)!

mvh

Esa K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 23 mars 2019, 02:57

Esa K skrev:
23 mars 2019, 00:35
Slaget om Filippinska sjön, aka the Great Marianas Turkey Shoot, när typ amerikanska flottan till slut vänder det totalt till + (dvs japan kan inte producera fler plan än som skjuts ner)!

mvh

Esa K
Just det - Marianernas stora Kalkonjakt

https://www.youtube.com/watch?v=z9EBemu3T5o

Esa K äger frågan, Varjag

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 24 mars 2019, 13:06

Tackar, och ny fråga under konstruktion, så åter inom 24 timmar.

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 25 mars 2019, 10:18

Provar detta: Vad sammanbinder detta nedan?

Gem - Gemini 8 - Skära.

mvh

Esa K

(hade ju sett roligare ut med bilder, men har glömt bort hur man fogar in dem... :oops: )

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 25 mars 2019, 20:34

...kanske bäst att förtydliga en aning: Gem (det vill säga ett sådant där objekt man håller ihop små buntar av papper, eller textilier, eller något annat tunt material med) - Gemini 8 (ja, torde väl förhoppningsvis inte vara oklart vad det kan åsyfta) - Skära (alltså det uråldriga jordbruksredskapet). Detta istället för bilder...

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 26 mars 2019, 12:03

Ledtråd: När det kommer till första ordet, tänk på engelska. Det andra ha huvudfokus på besättningen. Tredje, tänk på latin, eller svenska eller vilket språk som helst, för det rör sig om en symbol.

mvh

Esa K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av varjag » 26 mars 2019, 12:33

KaN bara bidra med det engeska order ''gem''; vilket beyder ''hel/halvädelsten''...…

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Sarvi » 26 mars 2019, 13:20

Operation Paperclip var ju insatsen för att sno bl.a. rymd-och-raket-know-how från Tyskland till UK/USA. Gemini 8 var det problemdrabbade rymdflygningen med Armstrong/Scott. Skäran (secula på latin) drar ju tankarna mot Sovjetunionen, men jag får inte ihop det trots grunnande...

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 27 mars 2019, 10:54

Ja, nu närmar vi oss, Varjag skrev ädelsten/halvädelsten, tänkte inte i hastigheten på den möjliga kopplingen av ordet på engelska, men, Sarvi översatte och hamnade korrekt, för det tänkta är Operation Paperclip. Och en av de givna i Gemini 8 s besättning kan leda vidare till tredje ordet, och därigenom svaret. Nej inte skäran som symbol i Sovjetunionens vapen/flagga med mera, utan i den gamla latinska, romerska, gudavärlden...

mvh

Esa K

Esa K
Medlem
Inlägg: 464
Blev medlem: 21 april 2010, 12:50

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Esa K » 27 mars 2019, 22:23

Ja, kanske sista ledtrådsdags då: Gem = Operation Paperclip, Gemini 8 = Neil Armstrong, Skära = antik romersk gud som sammanbinder hela grejen...

mvh

Esa K
Bilagor
Gem.jpeg
Gem.jpeg (4.56 KiB) Visad 538 gånger

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 28 mars 2019, 03:47

Bild

Saturnus är en gud i romersk mytologi som brukar identifieras med Kronos i den grekiska mytologin. Han dyrkades som såningsgud samt ansågs tillsammans med sin maka, Ops, skänka fruktbarhet och goda gåvor. Han gällde som beskyddare av jordbruk, fruktträdsskötsel och vinodling. Till följd därav betraktades han som en mänsklighetens välgörare och främjare av välstånd och seder. Han avbildades som en gammal man med skära eller trädkniv i handen.

Gemini 8 uppskjutning Titan II
Apollo 11 uppskjutning Saturn V

svenskans "gem" -> engelskans "paperclip" -> Operation Paperclip -> Wernher von Braun -> Saturn V -> Apollo 11 -> Neil Armstrong -> Gemini 8 -> svenskans "gem" -> engelskans "paperclip" -> Operation Paperclip -> Wernher von Braun -> Saturn V -> Apollo 11 -> Neil Armstrong -> Gemini 8 -> svenskans "gem" -> engelskans "paperclip" -> Operation Paperclip -> Wernher von Braun -> Saturn V -> Apollo 11 -> Neil Armstrong -> Gemini 8 -> svenskans "gem" -> engelskans "paperclip" -> huvudet snurrar, men det var ju en aning "too convoluted" för mig redan i början :lol:

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 29 mars 2019, 08:24

Jag antar att mitt svar var någorlunda rätt och fortsätter redan med en ny fråga. Esa K får skjuta in, ge oss ytterligare information, berätta oss hur han hade tänkt sig - och korrigera mig om jag var "too hasty" eller till och med "premature"!

Jag kör med en flygplanigenkänningfråga(?):
rekogniseramera.png
Vackert? Smaken är som...jag gillar ofta sådana saker som kanske är inte så omedelbart förtjusande i utseendet men som har ett visst "slow dazzle", som utstrålar ett visst "inner beauty" och attraherar på det sätt och kanske mer långvarigt.

Flög för första gången...ja, det var för länge sen - men flyger fortfarande och skall fortsätta in på 2020-talet, har jag alldeles nyss lärt mig.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Flyghistoria

Inlägg av Femtiotrean » 30 mars 2019, 03:57

Skulle någon av läsarna mot all odds flyga med planet och befinnar sig i en nödsituation, ja, då vore det bra att veta ett par saker om planet:
quiza.png
quizb.png

Skulle någon av läsarna ha börjat undra om planet bara existerar på pappret, så har jag en bild som visar att det är inte fallet:
26augusti.jpg
26augusti.jpg (49.17 KiB) Visad 480 gånger

Skriv svar