Quiz: Flyg- och rymd-historia
Re: Quiz: Flyghistoria
Borde vara den 9 februari 1941 när man på eftermiddagen sänker Britannic, Dagmar 1, Jura, Tejo och Varna ur Gibraltarkonvojen HG 53, ca 350 Nm sydväst Lissabon..?
Re: Quiz: Flyghistoria
Puh….Amund räddade ur kvissträsket
Helt rätt med 5-faldig Bonus för de sänkta fartygens namn !
20%-iga förluster (1 av 5 insatta fpl) var för mycket för Luftwaffe; låganfall mot konvojer provades aldrig mera > trots bättre träffchanser…
Fw 200 ''Kondorerna'' hade usla bombsikten och träffchanserna från 500-600 meters höjd - var detsamma
https://en.wikipedia.org/wiki/Convoy_HG_53
Amund flyger vidare, Varjag
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Nästa fråga:
När jag såg denna bild så slås jag av likheten med en fartygsbrygga, det är kartbord och gott om plats. Pistolen gissar jag är en signalpistol.
Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..?
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Nästa fråga:
När jag såg denna bild så slås jag av likheten med en fartygsbrygga, det är kartbord och gott om plats. Pistolen gissar jag är en signalpistol.
Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..?
Re: Quiz: Flyghistoria
Nja, förluster på 20% per uppdrag är inte hållbart ens över kort tid. Bomber Command hade förluster på i snitt runt 6% per uppdrag vilket gav en besättning en överlevnadschans på bara 16% räknat över en ”tour” på 30 uppdrag. Produktionen av Condorer hade inte en chans att hålla jämna steg med en sådan takt av förluster. Condorerna gjorde nog större nytta i spaningsrollen.Amund skrev: ↑17 mars 2019, 08:50Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Åter till quizzen!
Re: Quiz: Flyghistoria
Mycket ''amerikanskt'' ! Kan bara vara en Boeing 314 Clipper...…Frågan jag ställer är på vilken flygplanstyp det en gång i tiden såg ut så här flådigt..?
Re: Quiz: Flyghistoria
Alldeles riktigt! Om mina uppgifter stämmer så fanns navigationsofficeren kvar ombord på interkontinentala flighter tills slutet av sextiotalet. Det är mycket termer inom flygning som skvallrar om att det en gång sågs som en del av sjöfarten - t.ex. babord och styrbord.
Från denna gigant tar oss Varjag till nya höjder - varsågod!
Re: Quiz: Flyghistoria
Du har säkert rätt Sarvi och jag har inga data att stödja mig på, och vad gäller industriell massproduktion och allokering av resurser var nog Tyskland långt efter USA. Men rent statistiskt kan man nog inte jämföra en insats med fem plan mot en bombarmada på hundratals plan. Vidare handlar det också om den strategiska målsättningen med uppdraget - om det är att slå ut Storbritanniens försörjningslinje eller om det bara är att störa den. Jag går inte i polemik utan jag är övertygad om att du har helt rätt i att Condoren inte var tillräckligt kostnadseffektiv i uppdraget att attackera konvojer till skillnad mot att spana efter dem.Sarvi skrev: ↑17 mars 2019, 09:52Nja, förluster på 20% per uppdrag är inte hållbart ens över kort tid. Bomber Command hade förluster på i snitt runt 6% per uppdrag vilket gav en besättning en överlevnadschans på bara 16% räknat över en ”tour” på 30 uppdrag. Produktionen av Condorer hade inte en chans att hålla jämna steg med en sådan takt av förluster. Condorerna gjorde nog större nytta i spaningsrollen.Amund skrev: ↑17 mars 2019, 08:50Tack Varjag,
Om jag förstått det rätt så var de mycket fruktade för sin effektivitet, det var nästan omöjligt att bomma ett fartyg från den höjden, samtidigt som luftvärnet var ineffektivt. Man gissar att Göring inte tyckte att det inte var Luftwaffes angelägenhet vad som skedde ute på havet...
Re: Quiz: Flyghistoria
Tack Amund
När vi ändå befinner oss på temat ''kockpittar'' - provar vi den diametrala motsatsen till ''amerikansk largesse''; en minimal
(med föga överlevnadschanser för chauffören…..)
Vad var det?, Varjag
När vi ändå befinner oss på temat ''kockpittar'' - provar vi den diametrala motsatsen till ''amerikansk largesse''; en minimal
(med föga överlevnadschanser för chauffören…..)
Vad var det?, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11093
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Det ska nog vara en Fieseler Fi 103R Reichenberg varjag har hittat...?
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Just det sveahk - Tysklands svar på japanernas Kamikazes....
https://en.wikipedia.org/wiki/Fieseler_ ... eichenberg
Vad heter Banzai på tyska ???
Din sveahk!, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11093
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Banzai (japanisch 万歳, deutsch „zehntausend Jahre“) ist in Japan ein Hochruf, der Freude und Glück für 10.000 Jahre bringen soll. Ursprünglich wurde das Wort aus dem Chinesischen übernommen (zehntausend Jahre) und zur Ehrung des Kaisers verwendet.
Och fråga kommer.
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11093
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Den här damen...
...som existerade i verkliga livet, gjorde något för sin tid bemärkansvärt!
Vad - och vem var hon?
Hans K
...som existerade i verkliga livet, gjorde något för sin tid bemärkansvärt!
Vad - och vem var hon?
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11093
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
Det finns blott ett par fotos där hon "verkar". Här ett av dem...
Hans K
Hans K
Re: Quiz: Flyghistoria
Aida D'acosta gjorde den första kvinnliga flygningen med ett motoriserat ''aeroplan'' - en ballong…..
Tvivlar på att hon tillhör Schymanskan's idoler
Varjag
https://en.wikipedia.org/wiki/Aida_de_AcostaShe was in fact the first woman to pilot any kind of motorized aircraft, nearly six months before the Wright brothers first flew in a heavier-than-air powered aircraft.[6]
Tvivlar på att hon tillhör Schymanskan's idoler
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11093
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Quiz: Flyghistoria
En vacker amerikansk quinna med kubanska rötter -
- det räckte tydligen för Alberto Santos-Dumont plus tre flyglektioner, att ge Acosta fritt fram på aeronautens egen Dirigble "No 9". I Paris, 27 juni 1903 hände det.
Varjag tar nästa tripp
Hans K
- det räckte tydligen för Alberto Santos-Dumont plus tre flyglektioner, att ge Acosta fritt fram på aeronautens egen Dirigble "No 9". I Paris, 27 juni 1903 hände det.
Varjag tar nästa tripp
Hans K